Ga naar inhoud

Profieldiepte


 Delen

Aanbevolen berichten

Ofwel jouw reactie is niet helemaal overdacht, ofwel je weet er niet voldoende vanaf om een deugdelijk oordeel te vellen......

Wat is er mis met preventief? Als je nooit iets preventief doet gaat het beslist een keertje fout.

jij gaat dus nooit voor een preventieve (onderhouds-)beurt naar de dealer, maar je wacht totdat het hele motorblok in elkaar loopt? Je begint niet preventief op een onoverzichtelijk punt af te remmen omdat er evenueel iets aankomt dat jij nog niet kan zien?

 

1. Remblokken hebben een minimale dikte. Dat is er niet voor niets, naarmate de voering dunner wordt zal de warmteoverdracht naar de remzuigers en de remvloeistof steeds groter worden. Je hebt dus meer kans op kokende remvloeistof. Daarnaast is de kans dat het frictiemateriaal loskomt van de grondplaat ook iets groter....

2. Elke motorband slijt sneller in de laatste millimeters, dit is geen theorie, maar gewoon praktijk. Daar zijn dan ook een aantal verklaringen voor, zoals:

- een bijna versleten band is dunner dan een nieuwe band, en zal onder belasting meer vervormen. Meer vervorming betekend meer warmte, en meer warmte betekend meer slijtage

- ongeveer 30% van de vering van een motorfiets wordt verzorgt door de banden. Dunnere banden vervormen makkelijker, en veranderen dus de veerkarakteristiek. Hierdoor wordt het lastiger het wiel aan de grond te houden bij bijvoorbeeld accellereren, en dus krijg je slip. Slip geeft wrijving, dus warmte, dus meer slijtage....

 

Jouw verhaal over slijtage klopt voor geen meter.... De compound verandert niets als een band warmer wordt. Compound is namelijk de rubbersamenstelling, en die verandert niet. Dat het rubber van een band zachter wordt zodra deze warmer wordt is inderdaad correct, maar dan is de compound nog niet veranderd.....

Verder is rolweerstand maar voor een heel klein deel afhankelijk van de hardheid van het rubber, maar veel maar afhankelijk van de hardheid van het karkas. Ga maar na: een te zachte band (luchtdruk in de band) van hard rubber is veel moeilijker vooruit te duwen dan een goed opgepompte band van superzacht rubber.

 

Je hebt wel gelijk dat voor de meeste motorrijders snelwegslijtage veel groter is dan bij bochtenwerk, en dat vertrouwen in je banden zeer belangrijk is.

En best mogelijk dat jij je zaakjes goed voor elkaar hebt, maar ik kan je uit de praktijk verzekeren dat dat voor heel veel andere motoren niet opgaat.... Ik heb een maatje die enkele maanden in een rolstoel heeft moeten doorbrengen omdat een andere motorrijders het preventief vervangen van remblokken niet nodig vondt.......

 

Uh Frank,

 

Ik heb nergens gezegd dat preventief vervangen niet goed is zoals jij in je opening suggereert. Sterker nog, ben laatst nog "preventief" bij je geweest waar ik preventief mijn voorblokken wilde vervangen maar was volgens jou nog niet nodig...

Dat compound niks anders is dan de samenstelling van het rubber snap ik ook wel na 12 jaar race ervaring (karts en saxo cup), ik probeer het hier alleen makkelijk uit te leggen.

Maar het verbaasd me wel enorm dat je zegt dat de rolweerstand nauwelijks veranderd. Daar denken ze in de racerij toch heel anders over...

Qua druk in de band (en vorm van het karkas) heb je uiteraard gelijk, een zachte band rolt zwaarder, maar daarin speelt het afgesleten rubber een dermate kleine rol. is alleen merkbaar in de Formule 1. Hoeveel millimeter rubber heb je nog naast je profiel? Oftewel hoe dik is een band eigenlijk in totaliteit?

Wat wel meetbaar is, is dat een warme band een lagere topsnelheid haalt dan een koude band, alleen wil je niet met een koude band bochten in...

 

Zoveel technieken, verhalen en meningen.

Zolang ik niet in de stal van Ferrari of Yamaha werk, zal ik er wel naast zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De RDW(APK) eis m.b.t. remblokken is heel simpel: zolang er voering op zit en er geen metaal op metaal contact is zonder meer goedkeur.

Wel met een advies code op het rapport dat ze binnen afzienbare tijd aan vervangen toe zijn.

Een hier elders geventileerde opmerking dat dunne voering meer warmte in de remvloeistof zou brengen verwijs ik naar het land der fabelen.

VFRikus

 

Je hebt gelijk Rikus, te snelle reactie van mij.

 

Toch is de APK ook maar een moment opname. Als je remblokken bijna versleten zijn en het advies wordt gegeven te vervangen, houden ze het geen maanden meer uit. Helaas hoor ik genoeg piepende remmen op straat (ja, het geluid van staal op staal en niet het geluid van ontbrekende kopervet oid op de bewegende delen of anti piep plaatjes, of uiteraard een schoonmaakbeurt...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh Frank,

 

Ik heb nergens gezegd dat preventief vervangen niet goed is zoals jij in je opening suggereert. Sterker nog, ben laatst nog "preventief" bij je geweest waar ik preventief mijn voorblokken wilde vervangen maar was volgens jou nog niet nodig...

Dat compound niks anders is dan de samenstelling van het rubber snap ik ook wel na 12 jaar race ervaring (karts en saxo cup), ik probeer het hier alleen makkelijk uit te leggen.

Maar het verbaasd me wel enorm dat je zegt dat de rolweerstand nauwelijks veranderd. Daar denken ze in de racerij toch heel anders over...

Qua druk in de band (en vorm van het karkas) heb je uiteraard gelijk, een zachte band rolt zwaarder, maar daarin speelt het afgesleten rubber een dermate kleine rol. is alleen merkbaar in de Formule 1. Hoeveel millimeter rubber heb je nog naast je profiel? Oftewel hoe dik is een band eigenlijk in totaliteit?

Wat wel meetbaar is, is dat een warme band een lagere topsnelheid haalt dan een koude band, alleen wil je niet met een koude band bochten in...

 

Zoveel technieken, verhalen en meningen.

Zolang ik niet in de stal van Ferrari of Yamaha werk, zal ik er wel naast zitten

Als je het zo omschrijft heb je gelijk. Maar de rolweerstandsverandering van zacht of hard rubber valt in het niet met de verandering bij een andere bandenspanning...... (die ook weer veranderd door opwarming etc.). Wel kan je duidelijk merken dat een band met zachter rubber veel moeilijker een scherpe bocht in gaat. Het is eigenlijk allemaal te complex om het simpel en toch juist op te schrijven.......

Als je bij mij op de stapel afgesleten banden kijkt, dan zie je verschillende banden liggen waarvan het karkas niet veel meer dan 2mm is bij vervanging. Als er volledig profiel op zit, dan zijn deze banden wel 6 tot 8mm dik. Het verschil in stijfheid is dus best groot (al brengt luchtdruk in de band al heel veel stijfheid).

 

Mijn posting was niet bedoeld om je aan te vallen, maar ik las er iets heel anders in dan jij blijkbaar bedoelde. (lezen is soms lastig....).

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn posting was niet bedoeld om je aan te vallen, maar ik las er iets heel anders in dan jij blijkbaar bedoelde. (lezen is soms lastig....).

 

 

Yep, dat is algemeen bekend hé, in de mail of op een forum komt geschreven tekst bij de ander vaak anders over dan bedoelt :shock:

 

Maar gelukkig komen we er altijd weer uit met elkaar :crossy:

 

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...