Ga naar inhoud

Motor temperatuur VFR 800 fi


Eric
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Ik zat zojuist een topic te lezen over de thermostaat. Dan krijg ik de indruk dat de normale motortemperatuur zo rond de 80 graden Celsius is.

In de Owners Manual staat dat de temperatuur niet hoger mag worden dat 122 gr. C.

 

De temperatuur van mijn motor VFR 800 fi (2000) beweegt zich tussen 79 gr. (bij buitentemperatuur van 16 gr. en voldoende rijwind) tot wel 110 gr. C bij heel warme dagen (30+) in de file.....

Vandaag (24 graden buitentemperatuur) was de temperatuur 85 gr. rijdend en 95 graden tussen de auto's in de file......

 

Er zit voldoende koelvloeistof in het systeem en de ventilatoren slaan ook goed aan.

 

Zijn dit normale waarden of wordt het tijd om het systeem na te kijken ?

 

Wie heeft voor mij een advies ? :help:

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je thermostaat stuk is haal je de 79 graden bij lange na niet en ik denk dat 110 ook geen rare waarde is.

slaat je fan wel aan ergens rond de 103-105 graden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie geen geen probleem .

die van mij komt in de 1 en de 2 al heel snel boven de 100 en bij normaal rijden ergens in de buurt van de 80 graden. bij hele warme dagen loopt ie ook regelmatig over de 110 graden.

ik zou me daar niet druk om maken.

 

gr dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het helemaal met bovenstaande heren eens.

Normaal rijden 80-85C, stevig doorgassen 85-90C, in de file of in de bergen 100-115C. Fan moet idd wel aanslaan bij ca. 105-110C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hier ook wat VTEC eigenaren een mening geven. Op zich prima, maar de VTEC bereikt wel hogere temperaturen als een 800FI.

Het is dus een beetje meten met twee maten.

Overigens komen mij de waarden zoals TS die geeft ook wel bekend voor.

Voor de zekerheid kan hij nog even een keer controleren of de fan begint te lopen rond de 103 graden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

.......................................

Wie heeft voor mij een advies ? :help:

 

Hartstikke bedankt allemaal voor jullie snelle en duidelijke reacties !! :respect:

 

Fan slaat prima aan rond 103 graden. Het is volgens mij dus dik in orde. Hoef ik me daar in elk geval geen zorgen over te maken.

En da's weer een lekker gevoel.

 

Nogmaals dank mensen !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Same here.

 

N wegen ca 80/85

snelweg meestal 78-80

binnen de bebouwde kom kan hij oplopen tot 110

 

Koelsysteem vorig jaar helemaal leeg gehad ivm vastzitende thermostaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Same here.

 

N wegen ca 80/85

snelweg meestal 78-80

binnen de bebouwde kom kan hij oplopen tot 110

 

Koelsysteem vorig jaar helemaal leeg gehad ivm vastzitende thermostaat

 

Yep, dat zijn dezelfde temperaturen als bij mijn motor. Dus volgens mij is er niks aan het handje.

Mijn vorige motoren waren lucht (+ olie) gekoeld. Dus hoefde nooit op de temperatuur te letten. Dit was dus een beetje nieuw voor me. Maar ben weer een hoop wijzer. Thanks !!

 

Wat gebeurde er bij die vastzittende thermostaat trouwens ? Hoe merkte je dat ? Wilde de motor niet op temperatuur komen of werd ie juist veel te heet ? (of misschien wel allebei ?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de thermostaat vastzit blijft deze altijd/meestal openstaan, dus komt je motor heel langzaam op temperatuur,

bij mij bleef deze op N-wegen steken op 60 graden.

 

Ik zie hier ook wat VTEC eigenaren een mening geven. Op zich prima, maar de VTEC bereikt wel hogere temperaturen als een 800FI.

Het is dus een beetje meten met twee maten.

scheelt dat zoveel dan? volgens mij hebben we het maar over enkele graden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij zit op snelwegen zo rond de 72 - 78

Op N-wegen zo rond de 78 - 83

 

Maar twee weken geleden toen het zo heeeeel warm was schoot ie in de file ook naar 114 en kwam ie daarna op de snelweg niet meer onder de 103......maar was verder helemaal geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de thermostaat vastzit blijft deze altijd/meestal openstaan, dus komt je motor heel langzaam op temperatuur,

bij mij bleef deze op N-wegen steken op 60 graden.

 

 

scheelt dat zoveel dan? volgens mij hebben we het maar over enkele graden..

 

Vast zittende thermostaat ging bij mij heel geleidelijk.

Duurde steeds langer voor hij op temp was (of voor ik de choke/stationar regelaar kon uitzetten)

Op snelweg max 65 graden.

 

Gelukkig werkte het uitkoken van de thermostaat met goede cleaner... (tip hier op het forum).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij zit op snelwegen zo rond de 72 - 78

Op N-wegen zo rond de 78 - 83

 

Maar twee weken geleden toen het zo heeeeel warm was schoot ie in de file ook naar 114 en kwam ie daarna op de snelweg niet meer onder de 103......maar was verder helemaal geen probleem.

 

Hoi PukVFr

De temperatuur van mijn motor geeft hetzelfde beeld als bij jou en verder iedereen die op dit topic heeft gereageerd. Is dus prima; kan ik lekker zorgeloos mee rijden.

Dank voor je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...