Ga naar inhoud

Overstap naar Hyperpro


Antoine
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben al langere tijd niet helemaal tevreden met de wegligging van mijn VFR. Bij hoge snelheden wordt de motor instabiel. Bochten met hogere snelheid en oneffenheden in het wegdek worden niet goed verwerkt. Tevens is er een soort kantelmoment bij het insturen van de bochten. Qua stuurgedrag vind/vond ik mijn Kawa ZX10 een stuk betrouwbaarder. Tijdens de laatste rit in Sauerland hebben we al geconstateerd dat het balhoofdlager te strak staat afgesteld. Kortom, een aantal problemen die het rijplezier toch wel enigszins in de weg zitten. Dus vandaag, ik heb momenteel vakantie, naar Pumerend op bezoek bij Frank van AFS motorparts. Na een korte testrit had hij dezelfde bevindingen. Volgende week vrijdag staat de motor bij Hyperpro in Alphen a/d Rijn. De voorveren, achterveer en het balhoofdlager worden vervangen. Bij Hyperpro hadden ze een gelukkig een gaatje. Dure operatie maar dan ga ik er wel vanuit dat het probleem is gefixed. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Ben overigens zeer gastvrij ontvangen en kundig geholpen bij AFS. Verademing ten opzichte van mijn eigen/vorige dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb ook een hyperpro voor en achterveer en het is echt super!! Het zal bijna een nieuwe motor zijn :). Een vriend van me heeft nog de standaard vering op z'n VFR, en als ik daar wel eens mee rij dan is het voor mijn gevoel ook een zwabbermotor :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet wachten. Vrijdag gaan ze hem onder handen nemen. Ik verwacht ook veel van het nieuwe balhoofdlager. Naar mate ik er meer over lees, word ik steeds enthousiaster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben ook sterk overtuigd van het nut van goede vering.

Toch vraag ik me af hoeveel meer progressieve veren helpen, boven de rest vd werkzaamheden. Immers, balhoofdlager, verse olie, iets kleinere luchtkamer, en iets dikkere olie, lekker fris gemonteerd scheelt ook al zoveel. Zou dáár niet het grootste voordeel in zitten? Dus niet in de veren zelf, maar in de revisie?

 

ps; ook ik weet dat het met progressieve veren nóg beter kan, maar ik doe graag goedkoop.

ps2; voor de achterveer kun je zelf helaas niets doen, en die is ook heel belangrijk. Zit je dus toch weer aan hyperpro of concullegae vast.

 

Maar dan stuurt hij ook weer súper!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teake,

 

Dat kan zeker ook. Ik vond de VFR op meerdere punten niet lekker sturen. Het diepe duiken van de voorkant bij het remmen, onzeker gevoel van het achterwiel bij bochten op hogere snelheid, enz. Door deze aanpassing pak ik alle problemen gelijktijdig aan. Ik laat het overigens allemaal doen. Ik heb er de tijd niet voor en het vereist toch wel enkele aparte handelingen met goed gereedschap. Dat betekent ook wel ik daarvoor even het spaarvarken moet slachten maar de wegligging is een belangrijk deel van mijn veiligheid.

Ik doe het overigens ook graag goedkoop door overig onderhoud zoveel als mogelijk zelf te doen maar dit zou mij niet lukken binnen redelijke tijd. (Hyperpro schat er 3 tot 4,5 uur over te doen en die doen de hele dag niet anders...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel kilometers staan er op je VFR?

wordt de voorvork gereviseerd? het kan evengoed zijn dat je shimstack en keerringen aan vervanging toe zijn. ik ga er van uit dat de vorkolie ook wordt ververst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Teus,

 

Slechts 32k. Hyperpro controleert de vork. Als er andere onderdelen defect zijn, wordt dit meegenomen. De olie wordt vervangen. Ik heb overigens geen lekkage bij de poten. (heb ik eerst aan gedacht vanwege het slappe veergedrag)

Dit geldt dan ook voor de achterkant waar de veer wordt vervangen. Kan dus altijd nog een staartje hebben....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist de motor opgehaald. Bas gaf aan dat het balhoofdlager al eerder was vervangen en dat het op meerdere plaatsen beschadigd was. In de ring rond het lager zaten meerdere krassen. Conclusie was dat de vorige eigenaar het waarschijnlijk zelf heeft gedaan en dat maar beter niet meer moet doen. Daarnaast zijn de voorveren en de achterveer vervangen door Hyperpro's. En dan de eerste rit: direct na de flinke hoosbui de weg opgegaan. Wat opvalt is dat de motor veel directer reageer op bewegingen. Waar een hobbel voorheen meerdere veerbewegingen opgeleverde, is dit nu met 1 beweging weg. De motor stuurt nu superstrak en voelt zeer vertrouwd aan. Het balhoofdlager zal hier ook een belangrijke rol inspelen. Met hoge snelheid door de regen (180, doe ik normaal niet maar even testen...) blijft de motor strak sturen en geeft geen krimp. Bochten voelen heel anders aan. Ik woon aan het einde van de A4 bij Delft en deze heerlijk bochten gingen soepel ondanks het natte wegdek. Kan niet wachten totdat het droog is.

Uiteindelijk heb ik 530 euro afgerekend voor het totaal. Veel geld maar in mijn geval noodzakelijk. Ik ben dan ook zeer tevreden over het advies van zowel Hyperpro (Bas) als AFS (Frank). Beiden bevestigde mijn gevoel over de motor en gaven de juiste oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met deze mooie aankoop.

Veel meer rijplezier dus. Dit heb ik overigens hier vaker hier op het forum gelezen dat na zo'n modificatie je VFR veel strakker stuurt.

Ik heb nu ook contact met een vering specialist en hoop ook een verbeterd rijgedrag te bereiken zoals jij dat ook ervaart Antoine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd!

Heeft Bas ook de achterkant iets omhoog gezet, of vond hij dat bij jouw motor niet nodig?

Frank,

Dat was niet nodig. Door de slappe achterveer, veerde de motor te diep in als ik er op zat. Nu met de nieuwe veer eronder, zakt de motor een centimeter in. De motor voelt daardoor wel wat hoger aan de achterkant. Als je het beugeltje binnen hebt, kom ik bij je langs. Kun je het verschil ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ook contact met een vering specialist en hoop ook een verbeterd rijgedrag te bereiken zoals jij dat ook ervaart Antoine.

Rob,

Zeker de investering waard. Kijk even goed waar je het laat doen. Hyperpro wordt geroemd om zijn goede aftersales en advies. Via AFS motorparts kreeg ik korting op de veren. Ik heb bij beiden overigens geen belang maar ben prettig en vakkundig geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu in contact met HK Suspension voor Wilbers veren en demper. De paarse veren van Hyperpro vind ik wat minder mooi onder mijn VFR staan. Ik ga voor zwarte veren, zoals er nu ook onder zit. Verder heb ik bij allebei de merken geen ervaring (eigenlijk geen enkel merk) maar heb ook geen negatieve geluiden gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een rode veer onder de mijne zitten (blauwe motor (bouwjaar 2000), altijd vreemd gevonden...) De Hyperpro is bij mij zwart.

Qua aftersales las ik op MF dat Hyperpro een aantal rijders na afloop zeer goed heeft geholpen. Dat is uiteraard subjectief. Belangrijkste is het advies, de manier waarop je geholpen wordt en welk gevoel je daarbij hebt. En een paarse veer.... Die begrijp ik wel. Zou ik ook niet willen. Is het voor je VFR die je te koop hebt staan of een andere?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat hyperpro ook zwarte uitvoeringen hadden want op hun site stonden alleen paarse. Maar goed, uiteindelijk gaat het erom dat ik een goed product krijg en waarbij ik ook goed wordt geholpen en het totaal plaatje klopt. Het is voor mijn zwart/witte VTEC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...