Jump to content

Sign in to follow this  
Erwin_1965

180 ipv 170 achterband op vfr 750 f

Recommended Posts

wie heeft ervaring met een 180 achterband op een vfr 750f

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik heb een poosje gereden met een 180 Bridgestone BT156 ... dit was eigenlijk niet de juiste band maar zou 't prima doen ... eigenlijk merkte ik er ook weinig aan ('t zal wel wennen) maar de Honda dealer maakte bij een onderhoudsbeurt een proefritje en hij merkte het meteen dat er een onjuiste band op zat :)

 

De velg is smaller waardoor de band iets boller komt te staan was de verklaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik zeg niet doen................ de stuureigenschappen worden er nooit beter op en visueel is het verschil te verwaarlozen. Ik had ooit een 180 MPR2 op een 36-1 en dat was al goed te merken. Een 36-2 met de gewone standaardmaten stuurt vele malen soepeler en lichter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Klopt allemaal als een bus! Gewoon niet doen want hij rijdt er belabberd op

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
wie heeft ervaring met een 180 achterband op een vfr 750f

Ik heb daar ervaring mee, maar wel met een 5,5" velg, en dan past dat gewoon. Met een 5" velg past de 180 ook wel, maar het zal per band verschillen hoe de motor daar op reageert. Of het veel slechter stuurt? Dat hij anders stuurt zal best. Ik heb pas nog eens een 180 op de orginele velg gelegd, en dat zag er op zich niet vreemd uit.

Ik denk dat het met een stijve band ook wat anders uitpakt dan met een soepele band als bv een Michelin. Gewoon doen als je ´m al hebt, zag ik in het andere topic, en dan weet je het zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Met een andere velg zou het kunnen....

 

Ik ben zelf begonnen met Vifferen op een RC36-I met een 180 band achterop. Toen die vervangen werd voor een 170 band ging er een wereld voor me open, wat een verschil!

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Met een andere velg zou het kunnen....

 

Ik ben zelf begonnen met Vifferen op een RC36-I met een 180 band achterop. Toen die vervangen werd voor een 170 band ging er een wereld voor me open, wat een verschil!

Lag dat allleen aan de band of aan heel andere zaken??? Misschien stuurde je ouwe motor helemaal niet zoals het hoorde. Je kunt een motor door het veranderen van de hoogte van de achterkant lichter en zwaarder laten sturen. Die ene cm bandbreedte maakt echt geen wereld van verschil als de geometrie goed is afgesteld. Ook het profiel, lees vorm, van de band speelt een grote rol.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Vergeet ook niet dat de band wel breder is, maar op het moment van monteren komt hij op een smallere velg, dus zal de band op zich per saldo net zo breed zijn, maar puntiger door de vervorming vanwege de te smalle velg voor de band.

Ik kan niet uit ervaring putten, maar het lijkt mij niet fijn rijden.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Vergeet ook niet dat de band wel breder is, maar op het moment van monteren komt hij op een smallere velg, dus zal de band op zich per saldo net zo breed zijn, maar puntiger door de vervorming vanwege de te smalle velg voor de band.

Ik kan niet uit ervaring putten, maar het lijkt mij niet fijn rijden.

VFRikus

 

Ik zei boller maar bedoelde ook wat jij zegt ... de Honda dealer vond het tijdens zijn proefritje ook niet fijn rijden ... ik was er waarschijnlijk aan gewend geraakt. Ik heb daarna trouwens alleen weer originele bandenmaten laten monteren ... ik heb toen die verkeerde BT56 wel helemaal op gereden

(weggooien is immers zonde :))

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Lag dat allleen aan de band of aan heel andere zaken??? Misschien stuurde je ouwe motor helemaal niet zoals het hoorde. Je kunt een motor door het veranderen van de hoogte van de achterkant lichter en zwaarder laten sturen. Die ene cm bandbreedte maakt echt geen wereld van verschil als de geometrie goed is afgesteld. Ook het profiel, lees vorm, van de band speelt een grote rol.

Lag puur aan de band. De band staat boller waardoor de rijeigenschappen zoals ontworpen door de fabrikant teniet gedaan worden. Schaamrand zal er nooit afgereden kunnen worden, je ligt eerder in de berm dan dat die rand eraf kan. Niet eens echt veilig dus als je wat vlotter gaat. Sturen in de bochten gaat echt een stuk zwaarder. met de juiste maat is het gooi en smijtwerk een stuk aangenamer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Precies...... daarbij hebben in principe 2 banden van dezelfde breedte het minste wrijvingsverlies, ergo, de minste weerstand, kortom, het spoort gewoon beter en het stuurt lichter. De radius van een bredere band is altijd wijder dan die van een smallere waardoor er verschil is met het raakvlak op de weg. Hoe smaller hoe beter dus. Een en ander moet natuurlijk wel in verhouding zijn tot het gewicht en het vermogen dat er op losgelaten wordt. :zwaai:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

ik moet zeggen,

dat ik weinig verschil merk.

vriend van mij heeft ook een vfr met een 170 band.

daar op gereden ,scherp sturen etc is allemaal hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
ik moet zeggen,

dat ik weinig verschil merk.

vriend van mij heeft ook een vfr met een 170 band.

daar op gereden ,scherp sturen etc is allemaal hetzelfde.

Zo zie je maar weer...zoveel zielen zoveel ervaringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Lag puur aan de band. De band staat boller waardoor de rijeigenschappen zoals ontworpen door de fabrikant teniet gedaan worden. Schaamrand zal er nooit afgereden kunnen worden, je ligt eerder in de berm dan dat die rand eraf kan. Niet eens echt veilig dus als je wat vlotter gaat. Sturen in de bochten gaat echt een stuk zwaarder. met de juiste maat is het gooi en smijtwerk een stuk aangenamer.

Hoe het profiel er uitziet na montage zal veelal liggen aan over welke band je het hebt. Een bolle toerband of een al puntige raceband. Bij die laatste kun je wel eens gelijk hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Ik ben zelf begonnen met Vifferen op een RC36-I met een 180 band achterop. Toen die vervangen werd voor een 170 band ging er een wereld voor me open, wat een verschil!

En toen er daarna weer een nieuwe 170 opging ging er weer een wereld voor je open.

Nieuwe banden rijden vaak een stuk lekkerder dan oude.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien