Ga naar inhoud

180 ipv 170 achterband op vfr 750 f


 Delen

Aanbevolen berichten

ene zegt,ik zou me aan de voorgeschreven maat houden terwijl de volgende zegt,maakt niets uit.

Vertelden ze er ook bij aan welke voorgeschreven maat je je met houden, die van de motorfietsfabrikant (die dat toen ongetwijfeld heeft gedaan in samenspraak met de toenmalige bandenfabrikant) of die van de bandenfabrikant waar je nu je banden van wil betrekken.

Dunlop geeft 170mm als aanbevolen breedte voor de Roadsmart op een 5" breed wiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Michelin Pilot Road 18/55ZR17 is, gemeten met de rolmaat op de hiel van de band, 139 mm breed.

Dit pas perfekt bij een velg van 5.5". 5.5 X 25.4 = 139.7 mm.

Het lijkt mij dat bij een 5" velg een 170 perfekt past. Die velg is 12.7 mm. smaller en de band 10 mm.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat gaf ik inderdaad ook al aan, ieder zijn eigen keus natuurlijk. Wat de bandenkeus betreft, lijkt me de keus ruim genoeg, tenzij je met je vfr wilt gaan racen op het circuit misschien. Persoonlijk zou ik niet aan de geometrie willen sleutelen om de mindere wendbaarheid van een 180er te compenseren( werk van het werk) maar ook dit is natuurlijk persoonlijk.

Nogmaals als je met je vfr het circuit op wilt en zo snel mogelijke rondetijden wilt klokken heb je iets meer rubber op de weg met een 180er en zal je de geometrie aanpassen voor meer wendbaarheid, maar dat is een andere discussie...of toch niet?

 

De laatste zin is me niet helemaal duidelijk. Ik ben niet van motor veranderd bij de overstap naar Dunlops..

Mixxed up met een reactie van iemand anders. Sorry, sloeg idd niet op jouw.

 

En het circuit op gaan is net wat sommige willen. En een beetje met de settings spelen kan ook gewoon een deel van de hobby zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hieronder wat opmerkingen van diverse motorzaken hier uit de omgeving:

 

* Beste Erwin,

 

Monteren van deze achterband is GEEN probleem. Soms wil een bredere band de stuurkwaliteiten verslechteren, maar dat maakt voor deze leeftijd van de motorfiets

niet zo veel uit.

De Dunlop roadsmart is op dit moment niet op voorraad, maar is anders binnen 1 dag in huis.

 

 

*Hallo Erwin

 

Die 180 achterband kan gewoon. Een set 120/180 Road Smart kost 487.90 en kan ik je aanbieden voor 415.00 Euro. Wat ik in

de aanbieding heb is een set Dunlop Sport Max Qualifire. Dit set kost 120/180 Euro 250.00.

 

*Beste,

Het is verstandiger om de standaard maat (170/60x17)aan te houden.

Groeten

 

 

*Hallo Erwin,

 

Standaard een 170/60-17 zal wel zo berekend zijn door fabriek dat ie daar het beste op rijdt.

Als daar een Dunlop 180/55-17 op past, weet ik niet zeker of er een andere band ook zomaar op past. Elk merk en type band is net iets breder/smaller of hoger/lager, dat wordt dan passen en meten, tenzij je genoeg ruimte hebt.

Het lijkt mij dat het met een 170/60-17 wel beter en lichter stuurt dan een 180/55-17.

Volgens Bridgestone kan er een BT023 of BT016 op, of de oudere type BT021.

Succes.

 

 

*Beste,

 

De dunlop roadsmart set komt inclusief montage uit op 458,-

De 180/55 17 achterband is geen probleem, deze zou ik ook weer terug monteren.

 

 

*Beste Erwin,

 

Bedankt voor je mail. De motor is ooit getest met de originele maat banden volgens voorschrift van de fabriek stuurd de motor met deze band het best.

We zien echter veel dat er iets bredere banden onder gezet worden voor het aangezicht. Met het rijgedrag en sturen zal het niet zo heel veel uitmaken, met een bredere band achter heeft de motor uiteraarsd wel iets meer grip.

Hopende je hiermee van dienst te zijn geweest.

 

 

*Beste Erwin,

 

Bedankt voor de e-mail.

 

Verstandig is om de originele maat te monteren (170/60-17). Dit komt de

wegligging ook ten goede. Beide maten van de Roadsmart zijn leverbaar.

Als u liever de 180 er weer op wilt hebben kan dat natuurlijk ook.

 

 

je ziet de meningen zijn verdeeld.

 

grt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisteren teruggekomen uit de Dolomieten. Een van de deelnemers aan deze reis was met een VFR750 op oudere Michelin Pilot Roads vertrokken, en kon het tempo niet bijhouden. Een kort proefritje van mijn kant gaf inderdaad aan dat het geen sturen was met deze motor, voornamelijk doordat de achterband vrij plat was versleten.....

Aangezien wij meerdere reservebanden bij ons hadden hebben we een setje Pirelli Diablo Rosso laten monteren welke van mijn motor was afgekomen. Alleen de achterband was een 180 i.p.v. de normale 170 op een 5 Inch velg.

Toch hebben wij besloten het wel te doen omdat het niet veel slechter kon......

Inderdaad zijn deze banden een enorme verbetering, en kon de VFR-rijder nu gewoon meekomen, maar toch adviseer ik vrijwel altijd om het bij de juiste maat te houden. Een brdere maat op een te smalle velg heeft geen voordelen behalve het iets bredere uiterlijk en vaak meer keuze in bandensoorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net toch eens de proef op de som genomen met een 5" velg en een PR3 en een PR2 180 breed.

Dat ziet er niet goed uit. De buitenste rand van de band flank wordt toch teveel vervormd en zal waarschijnlijk ook niet meer aangesproken kunnen worden.

Je zult er best mee kunnen rijden, maar je hebt minder rubber op de weg in diepe bochten. en ik verwacht dat je een kiep effect krijgt als je die rand bereikt hebt.

Met andere banden kan het misschien anders uitpakken, maar met de PR2 en 3 zou ik het niet aanraden. Ik verwacht dat andere banden ditzelde effect ook vertonen.

Bij deze kom ik daarom ook deels terug op wat ik eerder schreef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even los van het topic: ik vind 415 of 458 euro voor een setje banden gewoon diefstal best duur. kijkend bij jossmit kost de roadsmart 310 euro, dan voor montage op losse wielen nog een keer 13 euro per band. en bij autobandenmarkt 256 euro, alleen moet je ze dan nog omleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even los van het topic: ik vind 415 of 458 euro voor een setje banden gewoon diefstal best duur. kijkend bij jossmit kost de roadsmart 310 euro, dan voor montage op losse wielen nog een keer 13 euro per band. en bij autobandenmarkt 256 euro, alleen moet je ze dan nog omleggen.

En dan is Jos Smit nog niet eens de goedkoopste aanbieder.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

even los van het topic: ik vind 415 of 458 euro voor een setje banden gewoon diefstal best duur. kijkend bij jossmit kost de roadsmart 310 euro, dan voor montage op losse wielen nog een keer 13 euro per band. en bij autobandenmarkt 256 euro, alleen moet je ze dan nog omleggen.

 

Dat is de reden warom ik zelf een bandenmonteer machine heb aangeschaft. Er is jarenlang goud verdiend aan motorfiets banden. De prijzen werden kunstmatig hoog gehouden. 400 euro betalen voor een set banden is echt niet meer nodig. Kijk maar eens op de site van AFS :) of struin het internet af.

Of PB mij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...