Ga naar inhoud

balhoofdlager vervangen


dickster
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Mijn balhoofdlager is niet helemaal fris meer en moet vervangen worden. Is dat een klus die je zelf kunt doen of moet je daar pers gereedschap voor hebben????

 

 

mvg Dick

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is goed zelf te doen, even er van uitgaande dat je een beetje sleutelervaring hebt.

Pers gereedschap is niet nodig, maar een stukje buis met een bepaalde binnen diameter is wel handig voor het op de plaats tikken van het nieuwe onder lager. Het wil er wel zonder.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Rikus zegt klopt, maar ik zou zeggen dat er net iets meer ervaring nodig is dan een beetje.

Gebruik de oude lagerschalen om de nieuwe er in te tikken.

Een lange beitel om de oude eruit te tikken, en voldoende kogellagervet is absoluut noodzakelijk. De hamer moet echt een vuistje zijn, met een klein hamertje lukt het niet.....

Een pers is beter, ook al is het alleen maar een stuk M16 schroefdraad met moeren en pasflensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volstaat het niet om de nieuwe lager in de diepvries te steken, of een spuitbus te gebruiken die het bevriest?

Het scheelt iets, maar niet genoeg. Daarnaast heb ik gemerkt dat het blijven vastvriezen aan je vingers of handschoen lastiger is dan de meerwaarde van de kleinere diameter.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor het verwijderen van de onderste lagerschaal op de balhoofdpen gebruik ik een dremel tool met een doorslijpschijfje, werkt super. scheelt een hoop getimmer en gevloek. ook heb ik een lange dikwandige buis van 35 binnen en 45 buiten dia, hiermee, en met de oude lagerschaal kun je de onderste lagerschaal op zn plek tikken.

ik heb ook een dikke alu prop van 55mm ofzo om de lagerschalen in het frame te tikken. met deze tools is het goed te doen (en enige dosis sleutelervaring), met alleen standaard gereedschap is het een hoop geklooi.

en als je sleutelwerk niet verder is dan remblokken vervangen en kettingspannen: niet aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan heeft ook de juiste gereedschappen en ervaring. Je kunt het eventueel met hem samen doen bij hem.

Heb ik ook gedaan, en ging zeer snel en soepel. Resultaat is super!

aangepast door teake
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn oud balhoofdlager is al (deels) gedemonteerd en de nieuwe ligt klaar. ik moet binnenkort toch naar de ijzerwinkel. welk stuk buis heb ik nu precies nodig om de lager er in te kloppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn oud balhoofdlager is al (deels) gedemonteerd en de nieuwe ligt klaar. ik moet binnenkort toch naar de ijzerwinkel. welk stuk buis heb ik nu precies nodig om de lager er in te kloppen?

Je hebt een PB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een pers is beter, ook al is het alleen maar een stuk M16 schroefdraad met moeren en pasflensen.

ah, een M16 schroefdraad is makkelijk en goedkoop te krijgen.

ik moest Goochelen om te zien wat een flensverbinding was, blijkbaar gewoon een heel stevige ring met de juiste diameter. in welk soort handel koop je dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah, een M16 schroefdraad is makkelijk en goedkoop te krijgen.

ik moest Goochelen om te zien wat een flensverbinding was, blijkbaar gewoon een heel stevige ring met de juiste diameter. in welk soort handel koop je dat?

Kopen is lastig, zelf maken met een draaibankje is het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit me nu al een paar dagen af te vragen waar jij een pers / stuk M16 met allerlei flensen voor wil gebruiken.

Bij gebrek aan het goede stukje buis, waarvan Johan de juiste afmetingen wel weet, heb ik het spul gewoon met een pendrijver op de plek getikt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...