Ga naar inhoud

balhoofdlager vervangen


dickster
 Delen

Aanbevolen berichten

In plaats van een lager er met een stuk buis op te slaan kun je ook het lager er met die buis op persen door het draadeind door de kroonplaatbuis heen te steken en dan de buis met lager met de moer naar elkaar toe persen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik raak er geen wijs meer uit. ik heb geen toegang tot een werkbank en wil geen groot geld geven aan speciaal gereedschap. deze namiddag ga ik naar m'n garage en bekijk ik het allemaal nog eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaats van een lager er met een stuk buis op te slaan kun je ook het lager er met die buis op persen door het draadeind door de kroonplaatbuis heen te steken en dan de buis met lager met de moer naar elkaar toe persen.

 

Tja, als je het perse moeilijk wil doen kan dat.

Als je een stuk buis hebt wat op de binnenring van het onderste lager past en om de stuurpen dan is het een paar simpele tikjes en het lager zit op zijn plaats.

De lager ring die onder in het balhoofd moet is wat lastiger vanwege de positie, maar als je de lagerschaal er tegen aan houd met een blok houd mep je die er ook zo in. Wel even om denken dat hij iets verder moet, maar dat kan je met een pendrijver doen door met lichte tikjes rondom hem verder te tikken.

Wil je dat niet? Pak dan de oude lager schaal en slijp die rondom zodanig af dat hij, zonder te klemmen, in het balhoofd past en gebruik die in combinatie met het voornoemde blok houd om de nieuwe schaal op zijn plek te tikken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mensen die niet zo vaak lagers ergens in slaan is dit wel een veilige manier. 1 verkeerde tik met een drijfpen (waar ik het ook het liefste mee doe) en je kunt je lager wegggooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit me nu al een paar dagen af te vragen waar jij een pers / stuk M16 met allerlei flensen voor wil gebruiken.

Bij gebrek aan het goede stukje buis, waarvan Johan de juiste afmetingen wel weet, heb ik het spul gewoon met een pendrijver op de plek getikt.

VFRikus

Ik heb hem een tekening van de hulpstukken met maten gestuurd.

Teus vroeg mij daarop of het mogelijk is om af te wijken van de afmetingen, want dan kon hij deze buizen makkelijk in de handel kan krijgen.

Ik heb nu geen idee meer wat hij wil of bedoeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand mij vertellen wat de nummers/code van de Balhoofdlagers zijn?

Weet wel dat er een 32006 in zit , maar nu die andere nog...

Gr Bert

 

Ok Topic van Johan doorgelezen en zie, 32006 jr en 3200 sx .

Morgen maar even in het magazijn struinen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bespaar je de moeite. Eentje is een standaard lager wat je zo in de SKF lijst vind, maar de andere niet.

Afgezien daarvan is een setje voorzien van nieuwe stofringen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet dat de 32006 standaard is en die andere niet , maar dan bestel ik die gewoon en ook de stofringen .

Is voor mij geen probleem om aan die dingen te komen, we doe zaken met div.leveranciers.

Voor wat betreft het vervangen van de lagers , wil de Vfr door Johan laten nakijken en onderhoud plegen,dus ben een beetje de spullen

aan het verzamelen zoals olie , koelvloeistof,remolie etc etc.

Dus mocht het lager niet goed meer zijn dan heb ik in ieder geval wat ;)

Zijn er ook nrs van die stofringen Rikus ? of is het een kwestie van opmeten..

Gr Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet niet. Dit zijn merk specifieke onderdelen die niet als losse onderdelen in een catalogus voorkomen.

Gewoon een compleet setje aanschaffen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook het probleem, wat je moet hebben is niet een standaard stukje pijp.

VFRikus

Degene van wie ik een stukje buis kreeg om de conus op de pen te tikken was ook een motorsleutelaar. Hij had op een stuk buis met ruim de benodigde diameter een stalen ring met de exacte diameter gelast en zo een goed bruikbaar gereedschap gemaakt om het klusje te klaren. Omdat ik het waarschijnlijk maar 1 of 2 keer in mijn leven doe heb ik met een iets te ruime buis hem er met wat geduld ook prima op kunnen krijgen. Misschien laat ik daar voor de volgende keer een passende ring op lassen.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit me nu al een paar dagen af te vragen waar jij een pers / stuk M16 met allerlei flensen voor wil gebruiken.

Bij gebrek aan het goede stukje buis, waarvan Johan de juiste afmetingen wel weet, heb ik het spul gewoon met een pendrijver op de plek getikt.

VFRikus

Heel simpel:

- draadeind v.z.v. flens van onder af door het balhoofd steken

- lagerschaal op zijn positie in het balhoofd leggen (bovenop dus)

- flens er bovenop leggen, moer erop, en aandraaien.

- hiermee trek je de lagerschaal volledig rechtstandig in het balhoofd naar beneden

- spul omkeren, en hetzelfde met de onderste lagerschaal doen

 

Voor het lager dat over de balhoofdspen moet geplaatst worden, heb je een stuk buis nodig van voldoende lengte met een binnendiameter die net over het dikste deel van de pen gaat (daar waar onderaan het lager zit). De buitendiameter mag niet groter zijn dan de krans of kooi van het lager. Je mag namelijk niet op de kooi of krans slaan of drukken, maar alleen op de binnenring van het lager.

 

M.b.t. conische balhoofdlagersets:

- deze worden inclusief afdichtingen etc. alleen als set verkocht!

Je kan dus niet elders een goedkoper lager kopen, en dan alleen de ontbrekende delen bijkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als je perse heel moeilijk wil doen, dan kan het zo. Mij te veel werk.

Als het nou een wiellager was wat er 4 of 5 ton in geperst moet worden, maar dit valt er bijna vanzelf in!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ipv draadeind en carrosserieringen gaat het inpersen van de lagerschalen in het balhoofd ook prima met het T-stuk zelf. Het lager op het T-stuk gaat met een stuk pijp en een oude lagerschaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...