Jump to content

Sign in to follow this  
teake

Wat is de originele viscociteit RC36-I voorvork olie?

Recommended Posts

Ik rij nu met SAE15 olie in mijn voorpoten, en dat vind ik eigenlijk net ff te stug. Dus waarschijnlijk ga ik een stapje terug doen. Maar voor het vergelijk zou ik graag zeker weten wat de originele viscociteit is die Honda in een RC36-I vork gooit. (1991, dus zonder verstelling van veervoorspanning).

 

Wie heeft daar gegevens over? In de manuals (Peters en USA) lees ik "Pro Honda Suspension Fluid SS-7". Is dat SAE7? Of iets heel anders?

ps: voor EU modellen staat er slechts AT-vloeistof (Automatic Transmission Fluid), en al helemaal geen viscociteit.

Edited by teake

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

SAE 10W.

 

Als 15W te stug voelt ( vind ik ook zeker nu het buiten kouder wordt ) kun je overwegen 10w te mengen met 15w. 50 / 50 om te beginnen.

Nog beter is de shim stack te laten modificeren. Of een voorvork van een modernere motorfiets te monteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Mengen met 10 overweeg ik inderdaad ook. Andere vork monteren is veel te duur voor mij. Gezin met drie kids legt de prioriteit ergens anders. Shimstack: de cartridge onderin de vork is volgens mij een compleet gesloten ding.

 

post-4190-1310799172.jpg

 

ps: ik had ook in mijn kop dat SAE10 de standaard visco is, maar weet jij het zeker? Ik kan het namelijk nergens terug vinden. In usersmanual staat geen visco, en in workshopmanuals alleen SS-7.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

standaard vering is te weinig afgeveerd en teveel gedempt. de RC36-II heeft standaard SAE 7.5, SAE10 er in kappen is geen probleem. bij Hyperpro gluurde ik mee op de computer, met standaard veren durven zij ook tot SAE 15 te gaan.

probeer misschien eerst eens een grotere luchtkamer.

shimstack zou ik niet gaan aanpassen als ik je indruk hoor, probeer eerst eens te spelen met olie en luchtkamer. eventueel met andere veren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
standaard vering is te weinig afgeveerd en teveel gedempt. ....

 

Het vering deel heb ik ondervangen door een kleinere luchtkamer op de standaard veren. En om het duiken bij remmen te verminderen heb ik naast die kleinere luchtkamer ook de olie dikker gekozen. Maar daarmee ben ik voor het mooie net ff te ver gegaan denk ik.

Maar goed, dat ik dunnere olie wil weet ik al. Ik ben vooral op zoek naar de bevestiging dat SAE 10 inderdaad de standaard olie is voor deze vering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Dit is wat ik tegenkom voor SS7. Maar of dat correct is :? Misschien dat er ook meerdere versies van SS7 zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Dat is 5W. Dus SS7 = 5w. Teake oem '91 VFR gebruikt 5W in de voorvork. En niet de 10W wat ik beweerde :wall:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Kijk... dat had ik al half-half verwacht: 5W als origineel ipv 10W. De huidige 15W is namelijk voor hard rijden goed, maar voor comfortabel sportief toeren toch wat te stug.

 

Ik heb nog wat verder gegoogled, en kwam onder andere deze honda olie folder tegen, met op pagina 5 het volgende lijstje:

 

SS-7= 5W

SS-8=10W

SS-55=15W

 

Waarbij de SS-7 (dus 5W) genoemd wordt voor standaard toepassingen.

 

Dit onderschrijft mijn gedachte om toch maar naar SAE10W te gaan, waarbij ik hoop dat ik niet te veel demping verlies, en dus de vering te ver doorslaat bij aanremmen van bochten.... 't blijft een kwestie van spelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Neemt niet weg wanneer je in de oudere motoren 10w in de voorvork giet, dat dat in 9 van de 10 gevallen goed voldoet.

Ik heb nooit geweten dat atf olie ook ongeveer 5W is.

 

Het doorslaan is goed te ondervangen door de luchtkamer iets kleiner te kiezen. Rond de 10 cm voldoet vaak wel.

Edited by Dutchgixxer

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

In de VTEC gaat standaard SS8, dus voor degene die het weten wil, is dat 10W.

En de luchtkamer van de VTEC is standaard al 100mm, de mijne heb ik nu op 80mm staan. Doorslaan en ver induiken bij hard remmen is al een stuk minder geworden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Shimstack: de cartridge onderin de vork is volgens mij een compleet gesloten ding.

Nee, beide shimstacks kan je er na het verwijderen van een veerring zo uitnemen. Mooi dat je nu hebt ondervonden dat 15W veel te dik is voor de RC36 vork. Ik heb er wel eens 10W ingehad maar ben weer terug bij 5W, dat vind ik toch wel het beste werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ok, dank voor de uitleg. Waarschijnlijk zit die veerring dan aan de bovenzijde-binnenkant van de demperunit?

Die 5W lijkt me wat te zacht, gezien het duiken bij remmen wat ik eerst had. Dat is nu veel beter. Mede door de kleinere luchtkamer trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Vergeet niet dat er ook een groot verschil zit tussen 5W die er al jaren in zit en nieuwe W5. Neem dit mee in je overweging.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Nou, dat vroeg ik me dus inderdaad nog af: of olie in de loop der jaren "verslijt" en dus dunner wordt. Ik kan me voorstellen dat lange molecuulketens breken oid. En dat door de kortere ketens de viscociteit omlaag gaat.

 

Klopt dat? Wordt olie door gebruik vanzelf dunner?

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Klopt dat? Wordt olie door gebruik vanzelf dunner?

 

Interessante vraag. Zou ik eigenlijk eens aan mijn olie leverancier moeten voor leggen.

Transmissie's van auto's zijn tegenwoordig ook vaak voor het leven gesmeerd en hoeven niet ververst te worden, maar gisteren heb ik de bak van mijn auto na 300.000 km. toch maar eens ververst.

Ondanks dat de olie er goed uit zag schakelt hij toch lekkerder nu.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Sign in to follow this  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien