Ga naar inhoud

motor trekt in rechtuitstand met handen los naar rechts


Raindeer
 Delen

Aanbevolen berichten

Net terug gekomen van een proefritje ivm het testen van mijn nieuwe Hyperprovoorveren en nieuwe balhoofdlager.

 

De eerste indruk van de voorveren is echt super. Echt een merkbare vooruitgang in wegligging in de bochten!

 

Er is echter iets dat me niet zint. De motor trekt nu in rechtuitstand iets naar rechts. Dit gebeurde eigenlijk bij alle snelheden, van 50 km/u tot" zondagochtend niemand op de weg"" heeeel snel :whistle: Ik heb de test op de zelfde weg heen en terug gemaakt, dus aan de wind kan het niet liggen!

Wat verder opvalt is dat de kroonplaat in rechtuitstand ook ietsje scheef naar echts staat.... Je kunt de vork er in principe toch niet scheef in zetten??

 

Voor de duidelijkheid: dit deed de motor voor demontage/montage niet.

 

Wat kan er fout zijn gegaan, toen ik de vork, voorwiel en balhoofdlagers heb teruggezet? Voor de rest is de wegligging super en met mijn handen aan het stuur is er niets van te merken! :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden en bandenspanning in orde ? Hoe beter de vering, des te gevoeliger voor de staat van de banden(spanning).

Je hebt het getest op dezelfde weg. Kan spoorvorming in de weg een oorzaak zijn ? (Bij mijn Viffer is dat wel zo). Probeer nog een andere weg......

 

Kroonplaat scheef ? Ik weet niet of dat bij de VFR kan, maar bij mijn vorige motor (Soes GSX) kon dat dus wel. Merkwaardig genoeg spoorde dat ding super goed, maar de kroonplaat zat wel scheef (na een demontage door de dealer). Die kon gewoon weer recht gezet worden. Toch maar even alles goed controleren zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kroonplaat scheef is goed mogelijk en heeft volgens mij te maken met de volgorde vaan aandraaien.

Als ik me het goed herinner moet je eerst de onderste kroonplaat aandraaien, dan het voorwiel vast zetten en dan pas de bovenste kroonplaat.

Door de strakke passing van de voorwielas trekt deze de torsie eruit.

Bij het aandraaien van de bovenste kroonplaat kan je ook het beste een beetje om en om de linker en rechterkant aandraaien zodat ze allebei wel al klemmen voordat je er kracht op zet bij het echte vast zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kroonplaat scheef is goed mogelijk en heeft volgens mij te maken met de volgorde vaan aandraaien.

Als ik me het goed herinner moet je eerst de onderste kroonplaat aandraaien, dan het voorwiel vast zetten en dan pas de bovenste kroonplaat.

Door de strakke passing van de voorwielas trekt deze de torsie eruit.

Bij het aandraaien van de bovenste kroonplaat kan je ook het beste een beetje om en om de linker en rechterkant aandraaien zodat ze allebei wel al klemmen voordat je er kracht op zet bij het echte vast zetten.

Klinkt heel logisch....

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je het voorwiel er goed in zitten?

dus eerst de bout met sl 22 aandraaien dan de rechter bout in de voorpoot sl 12 vast zetten, de voorvork een paar keer in en uit veren en dan de linker bout sl 12 vastzetten. er zit ook een merkrandje op de wielas, deze moet gelijk liggen met de vorkrand.

als dit niet goed zit staan de vorkpoten onder spanning en veert het niet goed en zal dat een afwijking geven, ook kan er dan een rem aanlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede aanvulling Walter, ik was inderdaad het inveren vergeten :blush:

Volgens mij werkt het inveren om het recht te trekken ook als je de onderste plaat vastzet en dan de bovenste net iets aandraait om dan een paar keer goed in de veren te drukken en dan de bovenste vast te zetten.

Bij de check-up voor de marathonmotor van Moto73 is aan het licht gekomen dat mijn balhoofdlager ook binnenkort aan vervanging toe is dus wel een handig topic om mijn geheugen weer even op te frissen voor na de winter.

Ik wil het lager vervangen voor een conisch exemplaar als ik van het voorjaar nieuwe banden ga monteren en ik denk dat ik deze keer eens persoonlijk bij Frank langs ga i.p.v. ze bij hem te bestellen via internet B) Lijkt me wel eens leuk om na al die jaren eens de persoon achter de banden te leren kennen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kroonplaat scheef is goed mogelijk en heeft volgens mij te maken met de volgorde vaan aandraaien.

Als ik me het goed herinner moet je eerst de onderste kroonplaat aandraaien, dan het voorwiel vast zetten en dan pas de bovenste kroonplaat.

Door de strakke passing van de voorwielas trekt deze de torsie eruit.

Bij het aandraaien van de bovenste kroonplaat kan je ook het beste een beetje om en om de linker en rechterkant aandraaien zodat ze allebei wel al klemmen voordat je er kracht op zet bij het echte vast zetten.

 

 

Dat zou het best eens kunnen zijn ja. Ik heb wel eerst de onderste kroonplaat aangedraaid, maar daarna de bovenste en toen pas het voorwiel erin :wall:

Ik zal de boel maar weer loshalen en daarna op de juiste volgorde aandraaien.

 

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je het voorwiel er goed in zitten?

dus eerst de bout met sl 22 aandraaien dan de rechter bout in de voorpoot sl 12 vast zetten, de voorvork een paar keer in en uit veren en dan de linker bout sl 12 vastzetten. er zit ook een merkrandje op de wielas, deze moet gelijk liggen met de vorkrand.

als dit niet goed zit staan de vorkpoten onder spanning en veert het niet goed en zal dat een afwijking geven, ook kan er dan een rem aanlopen.

 

Het wiel zit er wel goed in, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geen merkrandje heb gezien op de wielas. Aan welke kant moet die dan zitten? Ik neem aan de kant die uitsteekt(niet de kant waar de bout in moet bedoel ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden en bandenspanning in orde ? Hoe beter de vering, des te gevoeliger voor de staat van de banden(spanning).

Je hebt het getest op dezelfde weg. Kan spoorvorming in de weg een oorzaak zijn ? (Bij mijn Viffer is dat wel zo). Probeer nog een andere weg......

 

Kroonplaat scheef ? Ik weet niet of dat bij de VFR kan, maar bij mijn vorige motor (Soes GSX) kon dat dus wel. Merkwaardig genoeg spoorde dat ding super goed, maar de kroonplaat zat wel scheef (na een demontage door de dealer). Die kon gewoon weer recht gezet worden. Toch maar even alles goed controleren zou ik zeggen.

 

Bandenspanning is in orde en de banden zelf zijn nog maar een paar maanden oud. Ik heb ook verschillende wegen bereden en steeds het zelfde resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de merkrand zit inderdaad links. misschien overbodig, maar de vulbussen op de wielas zijn verschillend links en rechts. uit mijn hoofd zit links de korte en rechts de langere. als dit verkeerd zit, zit het wiel uit de midden en dan gaatie ook niet rechtdoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op dat dat beide poten evenveel doorsteek hebben. Als je de standaard doorsteek neemt rust de binnenpoot met de borgring op de clip-on. Zie onderstaande afbeelding.

De clip-on staat niet afgebeeld hier , maar deze vullen de 39mm op.

 

post-725-1319386579.gif

 

Als je de poten los rustend op de borg ringen, in de clip-on's, krooplaat en vorkstem heb zitten moet je zo de wielas er zo in kunnen zetten en moet het wiel vrij kunnen draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt waarschijnlijk de Balhoofdmoer van de bovenste kroonplaat te vroeg vast gedraaid. (vlgs mij heb je deze bij het vervangen van het balhoofdlager los gehad)

Volgorde is:

Balhoofdmoer bovenste kroonplaat vast draaien daarna los draaien en weer handvast draaien.

Vorkpoten op de goede hoogte doorsteken.

Vorkpoten onderste kroonplaat vast zetten. (50nm)

Vorkpoten boverste kroonplaat handvast zetten.

Voorwiel plaatsen waarbij de voorwielas soepel door voorwiel en beide vorkpoten gaat, moer op as vastzetten. (voorwiel mag de grond niet raken)

Vorkpoten bovenste kroonplaat vast zetten (23nm)

Balhoofdmoer bovenste kroonplaat vast zetten. (105nm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles vanmiddag weer even los gehad en op de juiste volgorde aangedraaid met de momentsleutel. De doorsteek van de vorkpoot was en is goed.

Wat ik wel vreemd vind is dat er een milimeter ruimte zit tussen de linkerpasbus en de vork, terwijl de as wel op het merkstreepje zit en de moer aan de andere zijde met het juiste moment heb aangedraaid. Vorgens mij mag hier eigenlijk geen ruimte tussen zitten, maar de vork op spanning zetten om hem er tegenaan te krijgen lijkt me ook niet juist.

 

Nog even over het rijgedrag nu. Hij stuurt nog steeds iets naar rechts met de handen van het stuur en als ik dan even tegen de linker clip-on duw om de motor weer rechtdoor te laten sturen, gaat hij eerst wel weer even perfect rechtdoor, om na een paar seconden wederom naar rechts af te buigen.... Zoals eerder gezegd met het stuur gewoon in de handen, merk ik niets..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...