Ga naar inhoud

motor trekt in rechtuitstand met handen los naar rechts


Raindeer
 Delen

Aanbevolen berichten

Die speling tussen de bus en de LINKER poot hoort er wel degelijk te zitten, is bij mij zelfs nog 5mm meer.

Volgorde van vastzetten is wel cruciaal hier. Omdat alles uit elkaar geweest is zou ik ook de asgeometrie nog even checken.

 

Wiel even laten voor wat het is en de as erin schuiven, dat moet redelijk gemakkelijk gaan, gaat dat het niet dan as halve slag draaien en nog eens proberen, gaat dat ook niet dan is de as waarschijnlijk niet krom, anders wel.

 

Beide pogingem geen resultaat dan één poot losdraaien, as vastdraaien en daarna poot weer vast.

 

Nu nog een keer de as proberen of dat makkelijker gaat.

 

Gr Newie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die speling tussen de bus en de LINKER poot hoort er wel degelijk te zitten, is bij mij zelfs nog 5mm meer.

Dat wordt ook nergens beweerd. Die mm speling zit tussen de bus en de schouder van de wielas en dat mag echt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die mm echte speling is dan kan hij het wiel ook 1 mm verschuiven en dat moet te controleren zijn.

 

Kan ook een braam of vuil of ???? zijn, kan gecontroleerd worden door losse bus op losse as te schuiven en kijken wat eraan hapert.

 

Gr Newie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond samen met Arno alles nog eens nagelopen en de 1mm speling tussen de bus van de wielas en de vorkpoot hebben we eruit, dus dat vormt geen probleem meer.

 

Wat wel aan het licht gekomen is, is dat de rechtervorkpoot(buitenpoot!) iets hoger staat dan de linker. Het verschil bedraagt 2 mm, terwijl de binnenpoten wel gelijk zitten. Maw, die steken wel exact even ver door de kroonplaat.

Wat verder opviel en dat verklaart waarschijnlijk het verschil, is dat dat boutjes onder aan de vork die in de demperstang zijn geschroefd, ook niet even ver ingedraaid zitten. Vaster aandraaien help hierbij niet.

 

De conclusie moet dan zijn dat, of de borgmoer van de demperstang voor of tijdens de montage is verschoven, of dat een van de demperstangen niet ver genoeg in de geleidebuis(buitenvorkpoot) is gekomen voor ik hem heb vast gezet.

Dat laatste kan ik mij haast niet voorstellen, dus ik denk dat de borgmoer van de demperstang(de moer die je aan de vorkdop draait om te borgen zeg maar), een of 2 slagen is gedraaid tijdens het borgen.

 

Bovenstaande zou het naar een kant trekken ook verklaren, want het wiel zit op deze manier een fractie scheef.

 

Zoals Arno al zei, ik heb wel weer even wat te doen :bawling:

 

Arno bedankt voor je hulp en alle anderen bedankt voor de tips, ik laat het even weten als de boel weer goed is :sleep:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de bouten onderin de vorkpoot er niet even ver ingedraaid kunnen worden dan kan dat veroorzaakt worden door een bij een eerdere demontage achtergebleven sluitringetje of het geheel ontbreken van een ringetje . Als een van de bouten niet ver genoeg ingedraait kan worden door bv een interne blokkade dan leidt dat vanzelf tot lekkage, idem voor het ontbreken van een sluitring.

 

Het verschil in vorkuitslag komt niet door de borgmoer bovenaan de demperstang. De uitslag wordt bepaald door de terugslagveer op het huis waarin zich de demper cartridges bevinden. Het zou kunnen dat je vergeten bent één van de aluminum bussen (oil lock piece, #20 op 12-20 in de service manual) die onderaan het cartridge huis zitten bent vergeten terug te plaatsen, al zou het verschil in lengte tussen de beide vorkpoten dan iets meer dan 2mm moeten bedragen.

 

Geen idee of dit alles het scheeftrekken veroorzaakt, dat minieme lengteverschil is er met het aantrekken van alle bouten al weer uit al zal het waarschijnlijk wel van enige invloed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de bouten onderin de vorkpoot er niet even ver ingedraaid kunnen worden dan kan dat veroorzaakt worden door een bij een eerdere demontage achtergebleven sluitringetje of het geheel ontbreken van een ringetje . Als een van de bouten niet ver genoeg ingedraait kan worden door bv een interne blokkade dan leidt dat vanzelf tot lekkage, idem voor het ontbreken van een sluitring.

 

Het verschil in vorkuitslag komt niet door de borgmoer bovenaan de demperstang. De uitslag wordt bepaald door de terugslagveer op het huis waarin zich de demper cartridges bevinden. Het zou kunnen dat je vergeten bent één van de aluminum bussen (oil lock piece, #20 op 12-20 in de service manual) die onderaan het cartridge huis zitten bent vergeten terug te plaatsen, al zou het verschil in lengte tussen de beide vorkpoten dan iets meer dan 2mm moeten bedragen.

 

Geen idee of dit alles het scheeftrekken veroorzaakt, dat minieme lengteverschil is er met het aantrekken van alle bouten al weer uit al zal het waarschijnlijk wel van enige invloed zijn.

 

 

Oil lock piece zit er in, zeker weten.

Door die borgmoer verder uit te draaien creeer je toch dat de lengte van de demperstang iets langer wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, net als dat je die lengte ook varieert als je de veervoorspanning aanpast. Maar dat maakt niet uit voor het verschil in lengte dat je gemeten hebt, het betekent alleen dat de rebound demper iets verder in cartridgebuis zit, wat absoluut geen probleem is.

De uitgaande slag wordt begrenst door de terugslagveer op de cartridgebuis en een aanslag die zich onderin de binnenpoot bevindt. Daar kan je niet veel aan wijzigen, en als die voorheen gelijk was dan is de enige andere verklaring voor die 2mm verschil, dat de ene hyperpro veer de binnenpoot wat harder tegen die terugslagveer aandrukt dan de ander. Maar als jij zeker weet dat de vork verder goed in elkaar zit zou ik me over die twee mm verschil niet te veel zorgen maken. Als je alles hebt aangedraaid, de wielas is recht en de motor rust weer op z'n voorwiel dan is die 2mm verschil verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, net als dat je die lengte ook varieert als je de veervoorspanning aanpast. Maar dat maakt niet uit voor het verschil in lengte dat je gemeten hebt, het betekent alleen dat de rebound demper iets verder in cartridgebuis zit, wat absoluut geen probleem is.

De uitgaande slag wordt begrenst door de terugslagveer op de cartridgebuis en een aanslag die zich onderin de binnenpoot bevindt. Daar kan je niet veel aan wijzigen, en als die voorheen gelijk was dan is de enige andere verklaring voor die 2mm verschil, dat de ene hyperpro veer de binnenpoot wat harder tegen die terugslagveer aandrukt dan de ander. Maar als jij zeker weet dat de vork verder goed in elkaar zit zou ik me over die twee mm verschil niet te veel zorgen maken. Als je alles hebt aangedraaid, de wielas is recht en de motor rust weer op z'n voorwiel dan is die 2mm verschil verdwenen.

 

Ik heb je verhaal eens zitten beredeneren met de tekeningen er bij en dan klinkt het inderdaad logisch. Gelukkig heb ik de vork bij gebrek aan tijd nog niet uit elkaar gehaald!

Wat wel raar blijft, is dat de inbusboutjes onderaan de vork niet even ver ingedraaid lijken te zitten.

Ik zal nog eens meten met de voorveren iets belast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lengte van de onderste vorkpoten vanavond nog eens gemeten met het voorwiel op de grond en de motor op de middenbok en......geloof het of niet de afstand precies gelijk!

Misschien heb je toch gelijk V4Rosso en dat veren zich nog even moesten "zetten" en ze nu dus gelijke druk uitoefenen.

 

Bij een proefrit vanmiddag het volgende bevonden: met rijden op de rechter weghelft-motor gaat naar rechts (handen los). Op het midden van de weg(handen los) eerst een seconde of 4 rechtdoor en dan weer langzaam naar rechts. Rijden op de linkerweghelft(handen los)- motor rijdt perfect rechtdoor.

De zithouding had nauwelijks invloed, ik heb van alles geprobeerd.

 

Ik geloof dat ik het maar zo laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is jouw eigen conclusie ?

 

Mijn conclusie is dat de afwijking minimaal is, vooral omdat ik er in het rijden zelf(met handen aan het stuur), niets van merk. Wat die minimale afwijking veroorzaakt is mij dus nog steeds een raadsel en ik denk niet dat het een ex-schadefiets is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een ninimale afwijking kan verhoogde bandeslijtage tot gevolg hebben.

Zit er instelling op de 750 en zo ja staat dat wel goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een ninimale afwijking kan verhoogde bandeslijtage tot gevolg hebben.

Zit er instelling op de 750 en zo ja staat dat wel goed?

 

Alleen de veervoorspanning kan aangepast worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Even een oud topic nieuw leven in blazen......

 

Ik heb onlangs nieuwe banden laten monteren. Met mijn oude banden trilde het stuur een beetje bij rechtuit loslaten van het stuur. Ik had het vermoeden dat dit door de vrij oude banden kwam.

Nu met de nieuwe banden opnieuw getest en het trillen was gelukkig weg maar nu trekt de motor naar rechts als ik hem zonder handen uit laat rollen.

De tips hierboven t.a.v. volgorde vastzetten wielas en borgmoeren al opgevolgd, maar zonder resultaat.

Ik merkte wel dat het naar rechts trekken erger is als ik meer tegen de tank aan zit en minder als ik naar achter schuif.

 

Daarnaast een tijd geleden (ruim voor de nieuwe banden) conische balhoofdlagers gemonteerd en ik meende dat deze goed afgesteld waren (stuur soepel) alleen merkte nu ik alles nog eens aan het nalopen ben dat het stuur inderdaad netjes tegen de aanslag valt, maar als ik het stuur tegen de rechter aanslag zet het stuur evengoed helemaal naar links valt.....? lijkt mij niet helemaal (helemaal niet) ok, of heb ik het mis en kan het één met het ander te maken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...