Ga naar inhoud

Log in om dit te volgen  
tourristic

motor zuipt koelvloeistof!

Aanbevolen berichten

Heb vandaag bij toeval (en gelukkig op tijd) gezien dat mijn tankje koelvloeistof zegmaar leeg was. Alles doet het verders goed:komt goed op temperatuur (snel),ventilator slaat op tijd aan. Kan nergens een lek ontdekken,enkel een zweetplek op de rechter voorcilinder bij de pakking en dit ziet er niet olieachtig uit.Radiatordop zit ook goed. Motor heeft 2000 km(2 maanden) geleden een grote beurt gehad met kleppen stellen. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Was eigenlijk niet van plan om standaard een fles koelvloeistof mee te nemen. Grrrrrr. :angry:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Voor kleppen stellen hoeft de koelvloeistof er niet af dus misschien was het tankje al leeg.

Als er in de kop iets lekt kan je dit ruiken bij de uitlaat en hij rookt dan ook wit (als hij warm is want bij kou is dat normaal door de condens), het ruikt dan wat zoetig.

Maar ik heb het toch al niet op de motorzaken tegenwoordig en het zou me niets verbazen dat er daar iets niet goed terug is gezet of ergens iets niet vastgedraaid is :unsure:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dat was mijn idee ook. Vorige keer had ik ook lekkage aan de koppakking. Hadden ze oude gewoon weer teruggeplaatst. Die was nog prima hoor! Hmmmmmm. Lang leve Goedhart.Tis dat ik geen techneut ben anders deet ik het zelf.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Vorige keer had ik ook lekkage aan de koppakking. Hadden ze oude gewoon weer teruggeplaatst. Die was nog prima hoor!

Koppakking of kleppendekselpakking? Die laatste kan je gerust hergebruiken.

Voor nu, epnsievaatje vullen tot het juiste niveau (en niveau in de radiator controleren) en het niveau in de gaten houden. Controleer ook de olie, misschien kan zie je koelvloeistof op de peilstok. Dit kan je soms ook constateren door de peilstok in een vlam te houden, als het gaat knetteren zit er water door de olie.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Tankje leeg binnen 2000 km ? Dat zou je toch echt moeten kunnen zien en/of ruiken aan de uitlaatgassen als het aan de koppakking ligt. Een test zoals V4 Rosso zegt (vlammetje bij de olie aan de oliepeilstok) kan wel al wat duidelijkheid geven over mogelijke koppakking- lekkage..

 

Onder het motto dat monteurs ook fouten (te veel) maken:......kan het zijn dat het systeem bij de laatste beurt niet goed is afgevuld ? En dat er dus (veel) lucht in het systeem gezeten heeft ? (Heb ik wel eens gehad met m"n koekblik). In dat geval valt het natuurlijk erg mee.

 

Ben benieuwd wat het is.

 

Suc6 met de zoektocht !!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Mijn ervaring met lucht in het systeem is dat de temperatuur erg gaat schommelen, het andere symptoom gaat bij een 750 niet op omdat dat een bijwerking was in de automatische choke die erg lang en hoger in toeren aan bleef. (voor de techneuten, ja ik weet dat het geen choke meer is maar een verhoogd stationair systeem B) ).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Mijn ervaring met lucht in het systeem is dat de temperatuur erg gaat schommelen

Yep, daar heb je gelijk in.....dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik heb ooit een keer het expansivaatje lek gehad. Niks bijzonders...kijk die eerst eens ff na voor je halsbrekende toeren uit gaat halen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Yep, daar heb je gelijk in.....dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn...

 

Ik heb een 90er maar daar merk je tot op het laatst dus als het echt allang op is helemaal niks van schommelingen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dat is het hem nou juist,alles behalve het blok rechtsvoor is kurkdroog. ook geen druppels op de vloer. Nu ik er over nadenk vond ik de motor de laatste tijd wel erg stinken en de koude start ging ook al wat moeizamer. Als hij eenmaal draaide kwam er wel erg witte rook uit in plaats van doorzichtig(waterdamp).Heb het tankje weer afgevult en we zullen goedhart eens vragen wat hij er van denkt. Ik vind het in ieder geval niks. Lijkt me ook niet goed voor het blok als hij koelvloeistof verbrand.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Lijkt me ook niet goed voor het blok als hij koelvloeistof verbrand.

 

Je krijgt er wel een mooi schone zuigerbodem van anders, maar dat zal niet je bedoeling zijn.

Als het verbrand word kan je het aan de kleur van de bougie zien. Die zal er wat witter uit zien, met hele kleine pareltjes er aan.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Zal ik die even checken dan. Had al de dipstickcheck gedaan maar om nou te zeggen met een knetterend resultaat......nee niet echt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Nooit geweten dat koelvloeistof brandbaar is. ;) Conclusie lekke koppakking ? Meestal start een motor dan op 3 cilinders en komt de 4 de er na opwarmen van het blok later bij.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Denk t wel ja. Hij start nogal sloom als hij koud is.Komt moeilijk op gang.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Denk t wel ja. Hij start nogal sloom als hij koud is.Komt moeilijk op gang.

 

Net als de eigenaar :whistle:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Log in om dit te volgen  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien