Ga naar inhoud

motor zuipt koelvloeistof!


tourristic
 Delen

Aanbevolen berichten

Heb vandaag bij toeval (en gelukkig op tijd) gezien dat mijn tankje koelvloeistof zegmaar leeg was. Alles doet het verders goed:komt goed op temperatuur (snel),ventilator slaat op tijd aan. Kan nergens een lek ontdekken,enkel een zweetplek op de rechter voorcilinder bij de pakking en dit ziet er niet olieachtig uit.Radiatordop zit ook goed. Motor heeft 2000 km(2 maanden) geleden een grote beurt gehad met kleppen stellen. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Was eigenlijk niet van plan om standaard een fles koelvloeistof mee te nemen. Grrrrrr. :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Voor kleppen stellen hoeft de koelvloeistof er niet af dus misschien was het tankje al leeg.

Als er in de kop iets lekt kan je dit ruiken bij de uitlaat en hij rookt dan ook wit (als hij warm is want bij kou is dat normaal door de condens), het ruikt dan wat zoetig.

Maar ik heb het toch al niet op de motorzaken tegenwoordig en het zou me niets verbazen dat er daar iets niet goed terug is gezet of ergens iets niet vastgedraaid is :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was mijn idee ook. Vorige keer had ik ook lekkage aan de koppakking. Hadden ze oude gewoon weer teruggeplaatst. Die was nog prima hoor! Hmmmmmm. Lang leve Goedhart.Tis dat ik geen techneut ben anders deet ik het zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige keer had ik ook lekkage aan de koppakking. Hadden ze oude gewoon weer teruggeplaatst. Die was nog prima hoor!

Koppakking of kleppendekselpakking? Die laatste kan je gerust hergebruiken.

Voor nu, epnsievaatje vullen tot het juiste niveau (en niveau in de radiator controleren) en het niveau in de gaten houden. Controleer ook de olie, misschien kan zie je koelvloeistof op de peilstok. Dit kan je soms ook constateren door de peilstok in een vlam te houden, als het gaat knetteren zit er water door de olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tankje leeg binnen 2000 km ? Dat zou je toch echt moeten kunnen zien en/of ruiken aan de uitlaatgassen als het aan de koppakking ligt. Een test zoals V4 Rosso zegt (vlammetje bij de olie aan de oliepeilstok) kan wel al wat duidelijkheid geven over mogelijke koppakking- lekkage..

 

Onder het motto dat monteurs ook fouten (te veel) maken:......kan het zijn dat het systeem bij de laatste beurt niet goed is afgevuld ? En dat er dus (veel) lucht in het systeem gezeten heeft ? (Heb ik wel eens gehad met m"n koekblik). In dat geval valt het natuurlijk erg mee.

 

Ben benieuwd wat het is.

 

Suc6 met de zoektocht !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met lucht in het systeem is dat de temperatuur erg gaat schommelen, het andere symptoom gaat bij een 750 niet op omdat dat een bijwerking was in de automatische choke die erg lang en hoger in toeren aan bleef. (voor de techneuten, ja ik weet dat het geen choke meer is maar een verhoogd stationair systeem B) ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met lucht in het systeem is dat de temperatuur erg gaat schommelen

Yep, daar heb je gelijk in.....dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, daar heb je gelijk in.....dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn...

 

Ik heb een 90er maar daar merk je tot op het laatst dus als het echt allang op is helemaal niks van schommelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het hem nou juist,alles behalve het blok rechtsvoor is kurkdroog. ook geen druppels op de vloer. Nu ik er over nadenk vond ik de motor de laatste tijd wel erg stinken en de koude start ging ook al wat moeizamer. Als hij eenmaal draaide kwam er wel erg witte rook uit in plaats van doorzichtig(waterdamp).Heb het tankje weer afgevult en we zullen goedhart eens vragen wat hij er van denkt. Ik vind het in ieder geval niks. Lijkt me ook niet goed voor het blok als hij koelvloeistof verbrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me ook niet goed voor het blok als hij koelvloeistof verbrand.

 

Je krijgt er wel een mooi schone zuigerbodem van anders, maar dat zal niet je bedoeling zijn.

Als het verbrand word kan je het aan de kleur van de bougie zien. Die zal er wat witter uit zien, met hele kleine pareltjes er aan.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit geweten dat koelvloeistof brandbaar is. ;) Conclusie lekke koppakking ? Meestal start een motor dan op 3 cilinders en komt de 4 de er na opwarmen van het blok later bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...