Ga naar inhoud

Log in om dit te volgen  
patratel

oliefilter vervangen

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Ik heb een VTEC van 2005. Ik ben nu in de garage bezig met olie vervangen en heb gemerkt dat het vrijwel onmogelijk is om voor de oliefilter een speciale sleutel te gebruiken, in combinatie met een momentsleutel: zowel een vertakking van het koelsysteem, als de uitlaat staan in de weg. Ik overweeg om het daarom 'met gevoel', ofwel met de hand te doen. Daarvoor heb ik zo'n koord-houder dingetje, speciaal voor oliefilters. Is het verstandig om op gevoel te doen, en hoe ver moet je nog verder draaien, nadat de filter handvast is?

 

Gr, en bedankt,

Michael

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Met de hand vast draaien is prima. Zorg dat de afdichtvlakken goed schoon zijn en smeer een beetje schone olie op de rubber o-ring. Gewoon losjes aandraaien en dan met wat meer kracht nog een stukje verder vastzetten met de hand. Je hoeft niet heel veel kracht te zetten. Komt ook niet zo heel precies.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Gewoon zorgen dat je geen vette handen meer hebt van het olie aflaten en dan handvast aandraaien met een druppeltje olie op de O-ring.

Als je dat doet krijg je hem er net zo moeilijk weer af bij de volgende wissel als wanneer je hem op moment vast zet... ook nooit geweten dat je die op moment vast moet zetten :scratchchin:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Zo af en toe zet ik beroepshalve best wel eens wat met een momentsleutel vast, maar een oliefilter heb ik nog nooit gedaan.

Gewoon handvast zoals de heren hier boven al aan geven. Ze gaan in de loop van de tijd alleen maar vaster zitten.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Zo af en toe zet ik beroepshalve best wel eens wat met een momentsleutel vast, maar een oliefilter heb ik nog nooit gedaan.

Gewoon handvast zoals de heren hier boven al aan geven. Ze gaan in de loop van de tijd alleen maar vaster zitten.

VFRikus

Yep, 't zit erop, met gevoel vastgemaakt. Vast is vast..

 

Thanx!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Juist, gewoon met schone handjes vastdraaien , en als ie er weer af met zòn handige oliefiltertang, ook makkelijk te maken van een fietsketting.

Enne een moment sleutel gebruik je voor heel andere dingen ;) waarvan veel meer hier op het forum!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik kon er met de bandsleutel niet bij omdat hij tussen de uitlaatpijpen zit maar voor de volgende ronde heb ik zo'n geval met 3 pootjes voor op de ratel gekocht voor €6,50.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Bij door DS geleverde filters zit gratis een handig sleuteltje. Kan je er zo mee bij.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Met een beetje geluk krijg je hem zelfs de volgende keer ook gewoon met de hand los ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Tip: K&N verkoopt oliefilters met bovenop de kop een 6-kant.

Hiermee kan je hem altijd losdraaien, zelfs als hij veel te vast zit (of is gaan zitten). Je kan hiervoor een dopsleutel of een ringratel gebruiken......

De meerprijs t.o.v. andere imitatie-oliefilters is ca. 5 Euro, hiermee kost hij ongeveer hetzelfde als de meeste originele Honda oliefilters.......

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Hey,

 

Ik heb een VTEC van 2005. Ik ben nu in de garage bezig met olie vervangen en heb gemerkt dat het vrijwel onmogelijk is om voor de oliefilter een speciale sleutel te gebruiken, in combinatie met een momentsleutel: zowel een vertakking van het koelsysteem, als de uitlaat staan in de weg. Ik overweeg om het daarom 'met gevoel', ofwel met de hand te doen. Daarvoor heb ik zo'n koord-houder dingetje, speciaal voor oliefilters. Is het verstandig om op gevoel te doen, en hoe ver moet je nog verder draaien, nadat de filter handvast is?

 

Gr, en bedankt,

Michael

 

voor de volgende (keer)

 

Met de hand zonder dat koordhouder dingetje.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Log in om dit te volgen  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien