Ga naar inhoud

Ontstekingsprobleem VFR-400R NC21 (1988)


VFR-Rider
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb me een kleine maand geleden een VFR-400R aangekocht voor een "soldenprijsje", omdat de eigenaar het ding niet meer aan de praat kreeg.

 

De motorfiets heeft sedertdien meer dan 1 jaar in een schuur gestaan!!!

 

Nu ben ikzelf aan het uitzoeken waarom ik geen ontsteking krijg op de bougies.

 

Ik heb volgende zaken reeds gecontroleerd op goede werking:

 

- alle zekeringen zijn nog intact (dus geen kortsluiting in het elektrische circuit)

- start/stop knop aan he stuur: geeft contact door

- de startmotor slaat aan

- Xenonverlichting werkt

 

Ik krijg echter GEEN ontsteking tijdens het starten:

 

- de CDI-unit en pulse generator (in het motorblok) kan ik helaas niet uittesten

 

WEET IEMAND EEN PULSE GENERATOR EN CDI TE KOOP ter vervanging van de huidige.

 

Slechts op deze manier kan ik pas te weten komen of de CDI of pulse generator al dan niet naar behoren werken, vrees ik...

 

Volgende stap is:

 

- checken of alle fiches nog intact zijn, goed contact geven en niet geoxideerd zijn

- het meten van de compressie per cilinder, om te checken of alle cilinders in het blok wel werken

 

Tot op heden heb ik de fout nog niet kunnen opsporen.

 

Wie kan me extra adviseren wat ik misschien over het hoofd zie???

 

Ik verneem graag jullie reacties en/of technische ervaringen bij dit specifiek elektrisch storingsprobleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

- de CDI-unit en pulse generator (in het motorblok) kan ik helaas niet uittesten

 

WEET IEMAND EEN PULSE GENERATOR EN CDI TE KOOP ter vervanging van de huidige.

 

Slechts op deze manier kan ik pas te weten komen of de CDI of pulse generator al dan niet naar behoren werken, vrees ik...

Hoi Gino,

 

op marktplaats.nl zie ik wel een CDI te koop staan voor 85 euro maar da's natuurlijk zonde van het geld als dat het probleem niet blijkt te zijn.

Op het motor-forum.nl zitten volgens mij meer 400 rijders dan hier en ze hebben ook een eigen topic.

Zitten ook belgen tussen volgens mij.

Wellicht kan je er een zo gek vinden om de genoemde spullen even te lenen om uit te proberen wat nu het euvel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je nieuwe onderdelen gaat aankopen misschien eerst even nakijken of de bougie's nog wel vonken. Een kabelbreuk of slecht contact in die kabels zou ik ook eerst even checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens naar de spanning tijdens het starten, als je nog een oude accu gebruikt, die goed lijkt, kan tijdens het starten de spanning teveel inzakken en gaat de startmotor mooi rond, maar is er geen vonk.

Volgend item kan de killswitch zijn, als deze geoxideerd is, gaat de startmotor wel rond, maar heb je geen vonk.

Neutraalschakelaar kan ook voor problemen zorgen, de neutraal schakelaar kan je testen, door de draden los te trekken en door te verbinden, dan zou er een vonk moeten zijn.

 

Verder alle draden van het ontstekingscircuit doormeten op kabelbreuk. Download daarvoor het schema, dat is erg handig om bij de hand te hebben als je aan het storingzoeken bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo beste VFR'ers,

 

Ik vermoed dat het ontstekingsprobleem zich in het contactslot bevindt, maar om hierover uitsluitsel te vinden, wil ik eerst de juiste kabels overbruggen om op deze manier het contactslot door te verbinden en te controleren of er dan vonken ontstaan op de 4 bougies...

 

:closedeyes: Op deze manier sluit ik dan toch al met zekerheid uit dat de CDI of Pulse Generator defect zouden zijn, mocht bij overbrugging van de JUISTE DRADEN bij het contactslot er ontsteking volgen en de motor effectief aanslaan.

 

Wie heeft een idee welke kleurcodes van bedrading ik moet doorverbinden om zowel de startmotor als de ontsteking aan de praat te krijgen?

 

:rolleyes:Ik heb de kuiste KLEURCODE nodig van de draden bij een VFR-400R (bouwjaar 1988) die zorgen dat de ontsteking NA CONTACTSLOT wordt doorgegeven aan de CDI en Pulse Generator.

Als ik deze draden kan overbruggen, merk ik of de fout al dan niet bij het contactslot ligt die bij inschakeling (on-toestand) stroom voorziet via de batterij naar de CDI/Pulse Generator en startmotor.

 

STARTMOTOR WERKT BIJ STARTEN BIJ INGESCHAKELD CONTACTSLOT, MAAR GEEN ONTSTEKINGSVONKEN OP GEEN VAN DE 4 BOUGIES...:

 

Als ik het contactslot op "on" zet, dan draait de startmotor wel rond, maar krijg ik op geen van de 4 bougies een vonk (ontsteking ontbreekt dus)

 

Wie kan me hierbij helpen?

 

Ik kan het stroomdiagram van de VFR-400R niet downloaden voor het type NC24 (VFR-400R bouwjaar 1988).

 

Wie heeft dit stroomschema voor mij met weergave van het volledige "IGNITION SYSTEM", van contactslot over batterij tot startmotor, CDI en Pulse Generator?

 

Ik verneem het graag.

 

Groetjes en bedankt voor alle nuttige tips...

aangepast door VFR-Rider
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schema kan ik je niet aan helpen, maar er zal op de ontsteking unit een plus moeten verschijnen als je de fiets op contact zet.

Komt die er weet je dat je contact slot goed is.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een of andere reden lijkt het me niet verstandig om op een VFR forum uit te leggen hoe je motorfietsen kunt starten zonder sleutel...

Ik heb namelijk graag dat mijne er nog staat als ik terug kom van een 'wandeling'.

 

Daarbij vraag ik me af of het nodig is om 'draadjes door te verbinden' gezien de startmotor zijn werk wel doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op bikechatforums. staan een aantal schema's van de VFR400, kwaliteit van de scans is niet top.

Voorbeeld, onderstaande is van een NC30, ik weet niet in hoeverre die afwijkt van de NC21.:

 

post-3578-1328437014.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al gecontroleerd of de zijstandaardschakelaar en/of koppelingshendel schakelaar goed functioneren?

 

Ja, heb ik allemaal al gecontroleerd.

 

Ik ga enkel nog eens nagaan of de clutch diode niet stuk is, maar dit zou me verbazen, want het groene dashboardlichtje van "neutral" gaat aan als ik het contact aanzet

 

Maar alle tips zijn welkom, misschin zie ik wel iets "subtiels" over het hoofd waar jullie je me op kunnen attenderen.

 

Alvast bedankt voor de welkome tips!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij vraag ik me af of het nodig is om 'draadjes door te verbinden' gezien de startmotor zijn werk wel doet.

 

Ooit al gehoord van "storingszoeken"? Zonder technische feefback kan ik geen fout opsporen, het spijt me en reken hier op het forum dus ook wel op enig begrip en bereidwillige medewerking, al kan ik uw standpunt best ook wel naar waarde inschatten.

 

:o U zou toch ook niet "happy" zijn als uw geliefde VFR-400R het plots niet meer doet?

 

Blijkbaar bent u dan toch niet goed geïnformeerd of op de hoogte hoe een motor start...

 

Als de startmotor het doet, slaat de motor daarom nog niet aan. Ik leg je dit even kort uit...

 

Je hebt namelijk een aantal essentiële elementen nodig, de startmotor die het vliegwiel in gang trekt, aanvoer van brandstof (lucht/brandstofmengsel), voldoende compressie en uiteraard ontsteking die wordt gegeven bij het aanzetten van het contactslot.

 

Dus doorverbinden van draadjes is dus toch niet zo'n slecht idee, me dunkt, al is nagaan of de CDI-unit een plus impuls ontvangt bij ingeschakeld contactslot een vereenvoudigde opsporingstechniek met het inzicht na te gaan of de verbinding via het contactslot wel degelijk perfect is. Tip via dit forum, waarvoor mijn dank aan forumlid VFRikus!

 

Dit onderdeel wordt ook meestal onderbroken als startbeveiliging.

aangepast door VFR-Rider
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op bikechatforums. staan een aantal schema's van de VFR400, kwaliteit van de scans is niet top.

Voorbeeld, onderstaande is van een NC30, ik weet niet in hoeverre die afwijkt van de NC21.:

 

KNIP

 

:respect: Hey bedankt Arno!!!

 

Ik heb idd die elektrische diagrammen reeds gedownload via deze site en ga volgende week na in hoeverre de bedrading van mijn NC21 type verschillen van het NC30-type, al lijkt het me wel ergens voor de hand liggend dat om logische wijze Honda gestandaardiseerde bedradingen en kleurcodes gebruikt voor het IGNITION SWITCH SYSTEM. Het zou me verbazen dat voor elk individueel type een andere systeem en bedradingscodes zouden gebruikt worden.

 

:yes: Maar onderzoek zal meer uitwijzen.

 

Wordt absoluut vervolgd...

aangepast door VFRLoos
Bijlage verwijderd uit de quote
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op diverse fora wordt gesproken over het feit dat een manual voor de NC21 alleen in het Japans beschikbaar is.

Daarnaast verwijzen enkele ook naar een elektrisch schema die achterin de Haynes manual van de NC30 zou moeten staan.

Succes met je zoektocht ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Honda motoren van voor '90 was de puls generator of puls transformator vaak defect. Er zijn 2 pulsgevens voor elke cilinderbank 1. In het WPH boek staat de impendatie genoemd. Check deze. Ook de CDI zelf raakt nog wel eens defect.

 

Zelf heb ik vele VT1100 weer aan de loop gekregen door de puls gevers te vervangen. Carmo kan een defecte CDI soms weer repareren. Heb je meer hulp nodig PB me maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...