Ga naar inhoud

tevreden over vfr1200 ?


MVG
 Delen

Aanbevolen berichten

hoe tevreden zijn we over de vfr1200 ?
wat zijn de minpunten en wat zijn volgens jou de pluspunten ?
zou je er opnieuw een kopen ?
wat zou je willen veranderen ?
wat ontbreekt eraan ?
wat zou de ideale motor zijn ?

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In maart 2010 heb ik deze review op papier gezet:

 

Referentie motoren waar ik de VFR mee vergelijk zijn de GSXR1300 hayabusa en de GSXR1000 k6

 

Motorisch

 

Blok draait geruisloos en zo goed als trillings vrij. Bij 5K zijn er kleine niet storende vibraties te voelen in de tank. Er is altijd veel koppel voorhanden, maar wil je lekker vlot toeren ( Dat doe ik altijd  ) dan is het zaak het blok boven de 4500 te houden. Wil ik goed met de supersports meerijden dan moet ik meer dan 6K toeren maken. De vermogens afgifte is niet lineair: je voelt duidelijk dat er bij 4k en 5.5k toeren flink meer koppel geleverd wordt. Niet hinderlijk maar de Hayabusa was toch meer soepel.

 

Vering

 

De voorvork is goed afgestemd. Gaat nooit onderin en is lekker straf op de demping ingesteld. Achter is goed genoeg maar bij slechtere wegen en een sportief tempo krijgt de achterdemper het moeilijk. Er is dan geen dempings reserve meer aanwezig.

Wat mij betreft had de demper straffer gemogen en met meer dempings instelbereik. Ook compressie demping is niet instelbaar. Jammer

 

Wegligging

 

De VFR is een hele lekkere reismotor. Stabiliteit zonder koffers is als op rails. Op top en in lange 230 km/h autobahn doorlopers perfect.

Met zijkoffers is het een ander verhaal. Op top snelheid gaat de motor soms pendelen. Zeker wanneer er zijwind is. Dit is vast de reden waarom de motor begrenst is op 252 km/u ( gechecked dmv de GPS ) Op de teller word dan 266 km/u aangegeven.

 

Ik rijd met Michelin MPP banden. Na 5600 km waarvan 1000 km in de bergen heeft de voorband zn beste tijd gehad. Dit benadeelt het sturen zeer merkbaar.

De acceleratie is vergelijkbaar met een K1200s of een CBR959rr. Jammer dat de VFR zo zwaar is. In het rijden merk je de massa absoluut niet. Maar de versnelling en snelheids beleving wordt er door afgevlakt. Jammer. 30Kg lichter had de motor nog beter gemaakt.

Insturen vereist een doortastende hand. De voorzijde geeft zeer veel feedback. Uitmuntend.

Wanneer de motor beladen is en er wordt zeer stevig gereden dan had de achter zijde meer gedemp moeten worden. Ik overweeg een vervangings sport demper.

 

Remmen

 

Hoef ik weinig over te zeggen gewoon goed. In snelle afdalingen voel je wel met een zware motor onderweg te zijn. Op droge en warme wegen ( luchttemperatuur is 24 graden) komt de abs nooit in. Mn companen melden dat ik de zwarte sporen op de weg remde. 

Na 6000 km is de voorband aan zn einde. Het gewicht in combinatie met sportief remmen eist veel van de voorband.

 

Versnellingsbak

 

Als een warm mes in de boter. Zeer goed van 1 naar 2 geeft soms een klak. Bak werkt licht en tref zeker. Toch in de bergen bij stevig poken 2 keer de vrij gepakt in plaats van de 1 bij snel terug tikken voor een tornante 

 

Comfort / Ergonomie

 

Ik ben 1.97m lang. De VFR is een ideale motor voor mij. Op de Hayabusa en de GSXR1000k6 was het veel meer afzien.

De wind bescherming is tot 200 km/u perfect.

 

Verbruik / tank range

 

Bij sportief verbruik is het verbruik stevig: 1 op 13 a 14. ( bij temperatuur is 24 graden celcius) Ik bedoel dan toerental komt niet onder de 5000 toeren en er wordt doorgetrokken tot de 10000 toeren.

 

Bij rustiger rijden zit het verbruik rond de 1 op 15. Met constante snelheid op de autobahn tot 6000 toeren zakt het verbruik tot rond de 1 op 16 met uitschieters tot 1 op 18.

De tank had 3L groter gekund. Maar een praktische actieradius van 240 km vind ik goed genoeg.

 

Conclusie:

Ten opzichte van een GSXR mis ik de felle acceleratie..

Ten opzichte van de Hayabusa mis ik een van onderuit soepel blok.

 

Toch stuurt een VFR vertrouwder dan een Hayabusa. Ik maak vooral in het kortere werk veel eerder grote hellings hoeken. De grote winst is het comfort. Daar heb ik de VFR voor gekozen. 30 Kg minder massa had de motor nog meer perfect gemaakt voor de sportieve toerrijder.

 

Eindcijfer VFR 1200f een 8

 

Inmiddels 18000 km verder:

 

Motorisch: restrictie 1 ste en 2 de versnelling verwijderd + PC-V + akra. Geen koppel dip meer heerlijk soepel en bere sterk.

Verbruik is voor een moderene motor aan de hoge kant maar identiek aan k1200R r1 2010 Blackbird ed : gemiddeld 1 op 14/15

Vering: als je echt sportieve intensies hebt met de VFR dan is de vering en demping te zacht. Ik heb achter een öhlins gemonteerd. De voorvork is net gemodificeerd door Rooske: hardere veren en aangepaste lees hardere compressie demping. Met de voorvork heb ik nog niet gereden. De achtervering is nu perfect. Boenderen maar !!

 

Banden: monteer goede banden op de VFR dus geen MPR3 of Roadsmarts oid :) Nee monteer sportbanden: MPP of Dunlop sportsmarts. De VFR zal je belonen :) Ik rij katalysator afschermingen aan de weg .....

 

Conclusie na 18500 km:

 

Ergonomie: 9

Remmen: 10

Motorisch : 8 na mods a 700 euro

OEM rijwiel gedeelte: 6 na mods a 1200 euro een 9

verbruik: 6

 

OEM maakt de VFR niet waar wat Honda beloofd maar de basis is zeer goed. na de vering modificaties is de balans wel zeer goed en stuurt de motor perfect.

Een lager gewicht had de motor echt perfect gemaakt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het in grote lijnen met Dutchgixxer eens.

 

Qua vering ben ik voor Hyperpro gegaan, een beduidende goedkopere oplossing dan de keuze voor een andere schokbreker enz zoals Dutchgixxer doet. Dit geeft al een veel beter veergedrag dan standaard. De oplossing met een andere schokbreker achter zal beter zijn, maar is ook veel duurder. qua prijs/kwaliteit vond ik mijn oplossing beter, zeker omdat ik er wel van overtuigd ben dat Dutchgixxer veel sportiever stuurt dan dat ik doe.

Al mijn afschermingen zijn nog krasvrij ^_^ zo plat leg ik hem niet.

 

Mijn verbruik is ook zuiniger ik zit op 1 op 16,3 na 23.000 km. ( wel veel snelweg altijd rond de 145 km/h en ik trek meestal wel sportief op)

 

Ik heb er een DAM uitlaat onder gezet, maar dat was hoofdzakelijk voor de "looks" geluid en trekkracht onderin is mooi meegenomen.

 

Ik ben wel voor de MPR3 gegaan, reden is dat ik veel op de weg zit, ook met slecht weer. De MPR3 gedraagt zich perfect bij slecht, koud en nat weer, warmt heel snel op enz.

En nadeel van deze band is dat hij wat "smeert" en wat zijwaartse beweging heeft, wel een stuk minder dan de MPR2. Ik vind dat geen probleem, eigenlijk wel lekker wanneer ik hem een bocht in leg.

Maar zoals gezegd, ik rij er woon werk verkeer mee en dan hoeft er geen sportieve band onder, bij die stijl is de bandenkeuze voor een sportievere band beter denk ik zo.

 

Het dipje onderin was wel vervelend, maar na de laatste sw update en de DAM uitlaat kan ik er wel mee leven, ik heb geen PC-V gemonteerd, had gaat snel genoeg zo, ook ik kan een wheelie trekken in de één en voormij hoeft dat niet meer, dus meer power geloof ik wel.

 

Tevreden, echt wel :yes: de basis is echt goed en op de snelweg rijd hij echt heerlijk bij een 145 km/h (iets meer dan 5000 toeren) ter vergelijk bij 6000 toeren ben je je rbw kwijt (170 km/h)

Het is voor mij tot nu toe de fijnste motor die ik in mijn 30 jaar ervaring gereden heb.

 

Koop ik hem weer, geen idee, dat hangt af van het aanbod wat er dan is, volgend jaar (2012) blijf ik hem nog zeker rijden. :piraat:

Tevreden rijder.

 

Oh ja en ik vind hem mooi, daar zijn de meningen over verdeeld, maar smaken verschillen gelukkig. Bij de eerste foto's dacht ik hmmm dat wordt hem niet, maar nadat ik hem een paar maal live gezien had ben ik na een uitgebreide proefrit overstag gegaan en heb nog geen moment spijt gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motor is geheel orgineel gebleven en heeft volgens de dealer nu dezelfde setting als model 2012 (injectie is door Honda n.l. ook aangepast na de ECU update).

Na de laatste update loopt hij beter en lijkt de beruchte dip eruit te zijn.

Enige minpunt is nu nog het klakken van het cardan in deellast.

In vergelijking met de VTEC zijn met deze motor de bochten van kleine landweggetjes minder soepel te nemen. :piraat:

Verbruik valt mij mee, op lange afstanden is 1 op 18 gemakkelijk haalbaar.

Gemiddeld verbruik rond de 1:17. Lage buitenluchttemperaturen beinvloeden het gebruik nadelig.

De VFR1200 is voor mij nog steeds een fijne motor. Heb er inmiddels 27000 km mee afgelegd.

 

met vriendelijke groet Johans VFR :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het in grote lijnen met Dutchgixxer eens.

 

Qua vering ben ik voor Hyperpro gegaan, een beduidende goedkopere oplossing dan de keuze voor een andere schokbreker enz zoals Dutchgixxer doet. Dit geeft al een veel beter veergedrag dan standaard. De oplossing met een andere schokbreker achter zal beter zijn, maar is ook veel duurder. qua prijs/kwaliteit vond ik mijn oplossing beter, zeker omdat ik er wel van overtuigd ben dat Dutchgixxer veel sportiever stuurt dan dat ik doe.

Al mijn afschermingen zijn nog krasvrij ^_^ zo plat leg ik hem niet.

 

Mijn verbruik is ook zuiniger ik zit op 1 op 16,3 na 23.000 km. ( wel veel snelweg altijd rond de 145 km/h en ik trek meestal wel sportief op)

 

Ik heb er een DAM uitlaat onder gezet, maar dat was hoofdzakelijk voor de "looks" geluid en trekkracht onderin is mooi meegenomen.

 

Ik ben wel voor de MPR3 gegaan, reden is dat ik veel op de weg zit, ook met slecht weer. De MPR3 gedraagt zich perfect bij slecht, koud en nat weer, warmt heel snel op enz.

En nadeel van deze band is dat hij wat "smeert" en wat zijwaartse beweging heeft, wel een stuk minder dan de MPR2. Ik vind dat geen probleem, eigenlijk wel lekker wanneer ik hem een bocht in leg.

Maar zoals gezegd, ik rij er woon werk verkeer mee en dan hoeft er geen sportieve band onder, bij die stijl is de bandenkeuze voor een sportievere band beter denk ik zo.

 

Het dipje onderin was wel vervelend, maar na de laatste sw update en de DAM uitlaat kan ik er wel mee leven, ik heb geen PC-V gemonteerd, had gaat snel genoeg zo, ook ik kan een wheelie trekken in de één en voormij hoeft dat niet meer, dus meer power geloof ik wel.

 

Tevreden, echt wel :yes: de basis is echt goed en op de snelweg rijd hij echt heerlijk bij een 145 km/h (iets meer dan 5000 toeren) ter vergelijk bij 6000 toeren ben je je rbw kwijt (170 km/h)

Het is voor mij tot nu toe de fijnste motor die ik in mijn 30 jaar ervaring gereden heb.

 

Koop ik hem weer, geen idee, dat hangt af van het aanbod wat er dan is, volgend jaar (2012) blijf ik hem nog zeker rijden. :piraat:

Tevreden rijder.

 

Oh ja en ik vind hem mooi, daar zijn de meningen over verdeeld, maar smaken verschillen gelukkig. Bij de eerste foto's dacht ik hmmm dat wordt hem niet, maar nadat ik hem een paar maal live gezien had ben ik na een uitgebreide proefrit overstag gegaan en heb nog geen moment spijt gehad.

DAM uitlaat heeft ook mijn voorkeur,ik heb zelf nog te weinig ervaring met de vfr om er iets over te schrijven.

wat ik wel kan zeggen is dat ik het verbruik van 6.8l vrij hoog vind (rustig gereden ).

vering lijkt me ok maar dat zal ik pas ondervinden als we een weekendje weg zijn geweest en de motor beladen is . op mijn vorige motor had ik ook Hyperpro veren en was daar heel tevreden over. ook de MPR3 zaten daar onder en ik vond ze niet slecht.

ik vind het wel spijtig dat de xenon van mijne vorige motor niet gebruikt kan worden op de 1200.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motor is geheel orgineel gebleven en heeft volgens de dealer nu dezelfde setting als model 2012 (injectie is door Honda n.l. ook aangepast na de ECU update).

Na de laatste update loopt hij beter en lijkt de beruchte dip eruit te zijn.

Enige minpunt is nu nog het klakken van het cardan in deellast.

In vergelijking met de VTEC zijn met deze motor de bochten van kleine landweggetjes minder soepel te nemen. :piraat:

Verbruik valt mij mee, op lange afstanden is 1 op 18 gemakkelijk haalbaar.

Gemiddeld verbruik rond de 1:17. Lage buitenluchttemperaturen beinvloeden het gebruik nadelig.

De VFR1200 is voor mij nog steeds een fijne motor. Heb er inmiddels 27000 km mee afgelegd.

 

met vriendelijke groet Johans VFR :D

verbruik na ECU update 1:17 , dat is al wat beter dan 1:15 wat de mijne nodig heeft . mijne dealer zegt dat hij pas begin volgend jaar (januari-februari) meer info heeft over de update en of de nieuwe software ook op het model 2011 gebruikt kan worden .

waar heb je de update laten doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

verbruik na ECU update 1:17 , dat is al wat beter dan 1:14 wat de mijne nodig heeft . mijne dealer zegt dat hij pas begin volgend jaar (januari-februari) meer info heeft over de update en of de nieuwe software ook op het model 2011 gebruikt kan worden .

waar heb je de update laten doen ?

Verbruik was voor de update ook al rond de 1 op 17.

Update is er bij POLS motoren Waalwijk op gezet. En is daarna is door Honda Nederland de injectie afgesteld.

 

mvgr. Johans VFR :D

aangepast door johans VFR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Anders dan door een software update is er aan een injectiesysteem helemaal niets af te stellen.

VFRikus

Bij Honda niet nee..... Jammer dat ze daaraan blijven vasthouden. Je moet dan een Powercommander (o.i.d.) gaan gebruiken.....

Bij Triumph bijvoorbeeld kan je heel veel zelf afstellen, de software daarvoor is gratis verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Triumph bijvoorbeeld kan je heel veel zelf afstellen, de software daarvoor is gratis verkrijgbaar.

Binnen de grenzen die Triumph daar voor laat, als ze slim zijn. :rolleyes:

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Niet te laat mijn reactie, denk ik. Net terug van vakantie....... :Policeman:

 

Algemeen: qua stijl een heel eigen 'smoel', je vindt hem mooi of je vindt hem niet mooi. Er zijn nu 2 nieuwe kleuren voor 2012, zwart en blauw, dat geeft de VFR1200 een andere uitstraling. Vooral de zwarte is 'indrukwekkend'.

 

Ergonomie: erg goed gevormd zadel, zit prettig en je kunt het uren volhouden. Afstand tussen berijder en stuurhelften (afhankelijk van lichaamslengte) is goed. Ik zit er lekker ontspannen op. De bediening zit (zoals ik gewend ben van Honda) goed onder bereik en vraagt weinig gewenning. Alleen de claxon is effe wennen, bij de Vtec zak de knop wat natuurlijker op zijn plek. De dubbele kuip werkt prima, je zit goed uit de rijwind en de standaard ruit zorgt er voor dat in mijn geval er geen hinderlijke turbulentie is. DE verstelbare hendels zijn ook prettig.

 

Motor: fantastisch blok, mede door de gradenverhouding van de drijstangen op de krukas is ie trillingsvrij. Blok draait mooi 'rond'. technisch een hoogstandje als je ziet dat de ruimte tussen de achterste cilinders bijna niets voorstelt. Knap stukje ontwikkeling.

 

Koppel: na de software update trekt ie veel smeuiger op, zeker met mijn BOS uitlaat, geen enkele dip, blijft van zijn plek af gaan. De trekkracht is te gek.

 

Aandrijving: cardan, heerlijk, nooit meer kettingvet gebruiken.Er zijn nauwelijks reactie krachten, bij 10.000 rpm van 6 naar 2 en je denkt dat je op een kettingfiets rondblert.

Bij het inschakelen is er de klak bij het in de 1ste versnelling zetten, maar daarna schakel ik vrijwel altijd zonder te koppelen. Net een DCS???

 

Wegligging: strak, als op rails. 't is wel zwaar maar je merkt onder het rijden niets van het gewicht. Insturen in de bocht ja, gegeven het gewicht echt nodig. Maar de motor volgt het ingezette spoor feilloos en geeft geen krimp. Uitaccelereren is een feestje, door de drive-by-wire komt het vermogen er heel soepel in, je kunt gas blijven geven.

 

Vering: ik heb mijn vering (voorvork op sportief) en achter de veer op 'S' gezet. De demping staat ook strak. Vorig jaar op Almeria heb ik er mee gereden en vond de vering voldoende qua werking op het circuit. Geen enkel moment gevoeld dat de vering (met name voor) doorsloeg. Ook bij keihard afremmen einde rechte stuk (terug van 260 naar 80 km per uur) blijft de motor een goede feedback geven. Ook bij voluit accelereren geeft ie geen krimp, je voelt dat er 260 kilo op stoom komt.

 

Remmen: lekker agressief, en zeer sterk qua afremmen. ABS in combinatie met DCS geeft een vertrouwd gevoel. Dit is goed doordacht en ABS geeft nauwelijks trillingen als dit systeem gebruikt. (1 x tot nu toe)

 

Banden: Michelin Power II, zeer goede band. Stuur zeker, is snel warm, goede grip en in de regen is er geen betere band. Voor is de band na 6000 op, maar ja het gewicht, he? Achter gaat ie 11.000 km mee. Op Almeria Michelin Sport gereden, dat is net Bisontix, wauw wat een plakkracht. Alleen na 2,5 dag moeten er weer nieuwe op, zucht.

 

Brandstof verbruik: na de software update gemiddeld 1: 16, daarvoor 1: 14,5 / 15. Motorrijden is fun dus heeft het niet mijn grootste interesse. Jammer dat de tankinhoud wat minder actieradius toelaat. Maar je went eraan. Normaal rijdend haal ik ongeveer 260 km. Het laatste blokje van de brandstof indicator knippert soms bij 200 km en rustig toerend 210/220.

 

Conclusie: Honda heeft met de VFR1200 een heel andere weg ingeslagen en het sport/tour gedoopt. Lijnen, stroomlijn, koplamp 't is allemaal nieuw. Voor mij een gslaagde combinatie. Eindcijfer: 9

 

Groetjes, ErJo

post-23-1326287983.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...