Ga naar inhoud

tevreden over vfr1200 ?


MVG
 Delen

Aanbevolen berichten

Leuk om dit te lezen. Heb mijn 1200 nu met alles aangepast zodat die precies naar mijn zin is. (er was voor mij toch geen opvolger op de markt).

Nu kwamen de Oostenrijkers dit jaar met een alternatief maar de praktijkinformatie is nog schaars. Mijn hoop op een nieuwe Honda heb ik maar opgegeven. Het enige wat ik nog zou willen veranderen is het gewicht. Mag wel stuk lichter. Maar dat lukt de concurrent ook niet zonder twee cilinders en de cardan te lozen. En dan is er toch wel een verschil in de afwerking. Sta je niet bij stil totdat je het een keer 1 op 1 vergelijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een Lithium batterij en een titanium after market uitlaat ben je zo 6 kg kwijt. De stuurkwaliteiten kun je dan weer verbeteren door het gewicht van het onafgeveerd gedeelte te verminderen. Titanium bouten zijn hier eventueel de oplossing.

 

Al bij al scoort de 1200 niet zo slecht voor een V4, zeker niet als je weet dat hij een cardan heeft. De nieuwe VTEC 800 weegt ook 239 kg en heeft geen cardan. De gewicht/pk verhouding tov de nieuwe VFR VTEC 800 is voor de VFR 1200F bijna 50% hoger. Niet slecht voor een met cardan uitgeruste motor als je het mij vraagt.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cru om zeggen, maar ergens moet je hem nemen zoals hij is.
Je moet hem ergens bekijken als een veelzijdig werkpaard, en niet zozeer als een supersport.
Elke motorfiets is gemaakt voor een bepaald doel.

Eens je hem wil laten "strijden" met een supersport, moet je je motor ook in de supersportklasse gaan zoeken.

Je kan wat modificeren, maar echte tegenstand zal je in principe nooit kunnen leveren.
Veel hangt natuurlijk af van Kg/pk - koppel - aandrijving - rijder enz...en nog andere factoren.
Buiten wat kleine modificaties, is full power wel een must bij deze "all-rounder"...dat ondervind ik nu maar al te goed na overstappen van 173 naar 113 pk :blink:


aangepast door Paske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na aanpassingen wel te verstaan, vering, flash en nog een paar zaken?

aangepast door JeFour
quote van de voorafgaande post verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Zal eens een oud topic wat nieuw leven inblazen...

 

Ik heb mijn VFR1200 nu een paar weken en ben helemaal weg van deze machine. Ondertussen al meer kilometers gemaakt dan met mijn ST1100 (Pan) vorig jaar. 

 

Wat mij opvalt, tov de Pan is de kracht van de motor, allemachtig wat een kanon. Daarnaast vind ik het zitcomfort fijner voor mijn billen tov de Pan. Bij langere stukken heb ik minder de drang dat ik er nu echt wel even af moet. Daar staat wel tegenover dat bij veel toerwerk, de armen zwaarder belast worden doordat je iets meer voorover zit. Op de snelweg heb je daar geen last van omdat je dan  meer op de rijwind kunt leunen.

 

De Pan is een echte toerfiets en rijdt zonder problemen laag in toeren maar ik ervaarde de VFR onderin wat nukkig. Dat is dmv de ECU flash van Sabsteef volledig verdwenen.  Je kunt de motor in een hogere versnelling laten afzakken tot stationair toerental en pakt daarna heerlijk op. Daarbij is de VFR over de hele linie nog krachtiger geworden dus dat is echt de beste aanpassing ooit!! 

 

Wegligging vind ik super. De Pan ging best goed de bocht om, maar wat geeft de VFR je een vertrouwen en gemak, echt heerlijk om mee te sturen. Vind het lagere gewicht van de VFR ook erg prettig als je hem ergens even neer wilt zetten, al weet ik dat de VFR niet als een lichtgewicht wordt gezien, maar tov de Pan is het een heerlijk positief verschil.

 

De kleinere tank is wel even wennen, bij de Pan had ik ongeveer 28 liter dus nu bijna 10 liter minder maar in de praktijk stap ik toch na zo'n 200km wel een keer af, dus is even volgooien niet zo'n punt. Het verbruik van de VFR is wel een stuk hoger dan de Pan. Met de laatste reed ik met gemak boven de 1:20km/l en met toeren zelfs 1:22km/l. Dat haal ik niet en bijzonder genoeg is de VFR het meest zuinig op de snelweg, ik heb een keer 1:20km/l gehaald, maar gemiddeld inclusief toerwerk zit dat zo tussen de 1:16 - 1:70km/l maar daar krijg je heel veel plezier voor terug. 

 

Ik ben van plan om heel lang van deze machine te genieten en ben er weg van, een prachtig model en geweldige rij eigenschappen....

Tot zover mijn beleving!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er even van uit dat het brandstofverbruik een typo'tje bevat...

aangepast door Firefly
  • Like 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ex-Pan-rijder wil ik nog even aanvullen: de 1200f voert de hitte veel beter af op zomerse dagen. Dan was het op de ST1100 niet uit te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt inderdaad, heb met de VFR al met behoorlijk warm weer gereden maar je verneemt eigenlijk niets van de hitte van het blok. Dat is bij de Pan inderdaad anders. Wat mij ook wel opviel is dat de draaicirkel van de VFR groter is dan de Pan. Dat had ik eigenlijk niet verwacht gezien het formaat :D

 

 

aangepast door MichelDB
Overbodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...