Ga naar inhoud

tevreden over vfr1200 ?


MVG
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik begrijp van diverse berichten op dit en andere fora dat met name de eerste serie blokken wat problemen heeft gekend. Is bekend of dit een bepaalde serie is, dus met tussen bepaalde serienummers? De mijne is van 2010, maar met een software-update van 2012 en ik heb niks te klagen, maar de probleemmeldingen leveren me toch wat vragen op.

 

Wie weet wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep dat is een bepaalde serie.

 

De software update heeft daar niets mee te maken, dat is meer voor het dipte bij lage toerentallen.

 

Er is een probleem geweest tijdens het frezen en in elkaar zetten van de blokken, wat ik er van weet is dat dat met 2 machines gebeurde. Één van deze twee machines heeft een poos zonder spoeling gezeten, waardoor er bramen in het blok achter bleven.

Deze bramen kunnen in de dunne kanalen van het blok komen waar de olie doorheen gaat en die kunnen daar door verstoppen. Resultaat laat zich raden :glare:

Dit kan je een kapot blok opleveren en laat ik daar nu ervaring mee hebben :angry: bij 1710 km ging mijn blok in de poeier (wel vervangen onder garantie uiteraard)

 

Je kunt zelf niets aan het blok zien, bij de dealer kunnen ze je frame/bloknummer controleren en dan weten ze precies of je blok bij de desbetreffende serie hoort.

 

Het is inderdaad in 2010 gebeurd en de controles zijn direct gebeurd bij de voorraad bij de dealers en er is een terugroepactie geweest.

Ik ga er vanuit dat die van jou dus gecontroleerd is en anders kan het inderdaad mis gaan, maar de kans is niet zo groot.

 

Je kunt wel je slipkoppeling dan controleren, die van mij werkte goed :rolleyes:

 

Oh ja en je merkt niets aan je motor, ik reed heerlijk niets aan de hand en ineens "bang" zooitje vastgelopen zo zonder waarschuwing....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sinds dinsdag ben ik ook gelukkig eigenaar van een 1200 uit 2011, kan dus nog niet veel ervaringen uit wisselen, alleen dat hij vanaf dag 1 al direct zeer vertrouwd aanvoelt en veel beter rijdt dan mijn 800 fi. Ik heb direct de uitlaat afsluitklep losgemaakt en inderdaad is het genieten van de brul. De software update zal hopenlijk het probleem rond de 4000 toeren oplossen want die wordt volgende week uitgevoerd.

Echter 1 zeer vervelend minpunt geconstateerd. Een keer flink aan het gas hangen en ik zit achterop en mijn vrouw ligt bijna op straat: Wat is dat zadel glad. Reeds geprobeerd om het te reinigen omdat ik dacht dat het cockpitspray oid was, maar het is volgens mij echt het materiaal van de buddy, de 2012 uitvoering is niet voor niets veel stroever.

Heeft iemand een idee om dit probleem snel op te lossen zonder een andere buddy te hoeven kopen.

ik heb ook geen zin om op een motor van deze leeftijd een antislipmatje te plakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er bestaan triboseat's (zie triboseat.com) die het leven van de passagier achterop al een stuk aangenamer maken,daarmee is echter het probleem van de rijder niet opgelost en dan denk ik dat de enige oplossingen zijn - of een ander zadel, of een andere motorbroek.zelf heb ik gekozen voor een andere zaal(model 2012) en was daar 496,70euro voor kwijt.

mocht je interesse hebben in de triboseat,ik heb er eentje liggen voor de vfr1200 en voor 10euro mag je hem hebben(afgehaald).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds dinsdag ben ik ook gelukkig eigenaar van een 1200 uit 2011..
Is dit de motor die bij MCW in Naaldwijk te koop stond? Ik had deze op het oog maar ze waren al met iemand bezig. Voor wat betreft het zadel zou ik even rondkijken of je de overtrek kunt laten vervangen. Er zijn op het forum diverse topics over. Als je verder tevreden bent over het zitcomfort, kun je je beperken tot een andere overtrek. Wellicht is dit een adres voor je in Den Haag. Ik ken ze verder niet en de naam van de zaak is lekker fout Haags: Tijgerleathers

Heel veel plezier met de VFR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zadel is inderdaad glad, vandaar dat ze hem hebben aangepast bij het 2012 model.

 

Maar even 500 eur voor dat zadel uitgeven is ook niet kinderachtig zeg :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij moet je wel je eigen zadel inleveren als basis voor het aangepaste zadel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe tevreden zijn we over de vfr1200 ? Behoorlijk tevreden een dikke 8,5.

 

wat zijn de minpunten en wat zijn volgens jou de pluspunten ? De achterband is geen echte standaard maat wat je meteen weer merkt in de prijs bij vervanging. Het onderhoud is wel een probleem, bij de grote beurt moet echt die hele bike uit elkaar wat je terugziet in het aantal werkuren op de rekening. De prijs van de onderdelen is hoog maar de duurzaamheid en betrouwbaarheid ook dus dat vind ik elkaar opheffen. Het uiterlijk is ongeëvenaard mooi, het blok supersterk. Ik ben met name toen de motor net op de markt was in 2010 erg vaak aangesproken door mensen die het een mooie motor vonden, dat is eigenlijk best leuk.

 

zou je er opnieuw een kopen ? Misschien, hij nodigt toch teveel uit tot astronomische snelheden die ik regelmatig niet kan weerstaan. En zie ook hieronder het verbruik.

 

wat zou je willen veranderen ? Het gewicht is best aan de zware kant, laatst een CBF-je als leenmotor gekregen en die rij je dan zo gemakkelijk achteruit het tuinpad af. Het verbruik in combinatie met de tankinhoud is echt niet goed voor een tourfiets. Het uitlaat geluid zou iets stoerder en harder mogen. Ik had nog wel eens problemen met de 2e versnelling, onderin de toeren was hij dan niet zo sterk je zou eigenlijk even terug naar 1 moeten maar daarin rij je nooit zo lang omdat hij dan zo gretig op het gas is. Ook een keer in een haarspeldbocht heuvel op sloeg de motor af omdat hij voor zn 2e te weinig toeren had. Koplamp vervangen in de 1200F is een drama, je kunt er net niet bij en al helemaal niets zien.

 

wat ontbreekt eraan ? Een middenbok hoort standaard te zijn. Iets meer opbergruimte is ook wel eens handig, er is maar een beperkt aanbod aan sloten te verkrijgen die onder je zadel passen. Er is zoveel op anti diefstal gebied ontwikkeld waarom zit daarvan niets standaard op de motor (naast het decennia oude HISS).

 

wat zou de ideale motor zijn ? Voorwaarde is cardan aandrijving anders had ik al eens een Triumph geprobeerd, niet al te plat op de motor liggen dus rechte zithoek, krachtig motorblok, grote onderhoud interval (>10.000 km). Een versnellingsindicator, ik denk niet meer dat ik zonder kan. Qua gewicht en verbruik is een 1200 niet ideaal, dus denk ik dat het een 1000cc moet zijn. Het remvermogen van Honda met combined ABS is fenomenaal.

Ik zie in de motorstalling op mn werk roestende bouten op BMW's, dat doet Honda beter, dus alles in alu of RVS.

Ik heb nu de VFR1200X, helaas is deze nog zwaarder met een hoger zwaartepunt dus op dat gebied zijn we er nog niet. Verbruik lijkt een heel klein beetje beter, de tankinhoud is prima je kunt nu tenminste meer dan 300km op een tankje toeren. De automaat optie bevalt me tot zover enorm goed, je hebt soms wel eens een vraagteken als je een snelle rotonde nog in zn 4 uitkomt maar hij trekt hem dan toch wel met gemak door.

 

 

(edit: misschien nog als toevoeging de extra opties die ik op mn VFR1200F had:

Verhoogde kuipruit

Handvat verwarming

Spyball alarmsysteem

 

De motor was in gebruik voor dagelijks woon-werk verkeer, 20.000 per jaar, winters doorrijden. )

aangepast door JooST
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe tevreden ben ik over de 1200F? Behoorlijk.

 

Ik heb achtereenvolgens een oude Intruder 800 gereden (om vlieguren te maken), en daarna in 4 jaar tijd een GSX-R 750, een Fireblade uit '05 en eentje uit '09 gehad.

Die laatste ruilde ik na 4300 km al in op de VFR.

Voornaamste reden:

 

 

-meer comfort (kreeg snel last van de polsen)

-op legale snelheden zijn Supersporters niet lekker te rijden vind ik (wordt voortdurend uitgedaagd)

-ik ben Honda enthousiasteling (ook met auto's)

 

Ook vind ik de VFR mooi, de unit waar de uitlaatgassen uit verdwijnen uitgezonderd.

 

Vergeleken met mijn vorige pk-beulen is de VFR nog best snel. Rijdend merk ik niets van het gewicht, terwijl ik toch maar 1,75 meter lang en 77 kg zwaar ben.

Behalve met flink remmen -die trouwens prima in orde zijn-, dan merk je dat je met best wat gewicht onderweg bent.

 

De klachten over de tankinhoud/actieradius begrijp ik wel, maar zelf stoor ik me er niet aan. Bij de Blades moest ik na 200 km tanken, dus elke km extra is mooi meegenomen.

Aangezien ik de motor voor plezier en enkele korte vakantieritjes gebruik is het verbruik niet zo van belang, itt mijn auto (hybrid) die echt behoorlijk zuiniger rijdt, dan de VFR.

 

Het rijden is een genot. Het soepele motorblok, de ontspannen zit, en mijn geringe lengte -dus goed uit de wind-, en het vermogen, zorgen voor een constante grijns in mijn helm.

Na de software update door MotorPlanet Almere is de bekende dip goeddeels weg. Ik overweeg nog een Akra (wel prijzig).

Eerst reed ik in de bebouwde kom steeds schakelend tussen 2 & 3, na de update gewoon in 3 met lage toerentallen. Wel af en toe de klakkende cardan. Daar had de Intruder nooit last van. Dat moet Honda bij de volgende versie echt verbeteren vind ik.

Wel fijn dat ik weer van dat ketting geneuzel af ben.

 

Mijn VFR is helemaal origineel en dat houd ik zo, behalve de uitlaat. Dat de motor enigzins 'zacht' is vind ik niet erg. Ik ga er het circuit niet mee op, in tegenstelling tot mijn vorige apparaten.

Als je echt serieus wil gummen moet toch iets anders dan de VFR hebben, is mijn mening.

 

Tijdens het toerrijden vind ik de VFR wel superstrak en met vertrouwen sturen, als op rails.

Het totaalpakket vind ik geslaagd (looks, pk's, sturen) Heb ook nooit aan een BMW (K1300) gedacht, want ik vind de styling van dat merk echt niet te pruimen.

 

Voor verbetering vatbaar: cardan (deellast), gewicht (20/30 kg er af).

Verder zeer tevreden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...