Ga naar inhoud

olie peil


Raptor
 Delen

Aanbevolen berichten

hoi hoi , ik was mijn moter een beetje aan het na lopen , en zag dat m'n olie peil laag was, motor eerst warm laten lopen zo als in manuel staat, uit gezet en toen gekeken.

kon eerst niks ontdekken , motor weer aan gezet een keer gas geven, en ja hoor daar kwam wat in zicht. dus ik denk . bij vullen die hap. olie gehaald, weer thuis motor nog warmer weer op de bok met dat ding , stond het peil net onder de aangegeven streep van max. (dus een heel stuk hoger) denk das maf , motor weer gestart, zakt ie weer tot wat ik eerst zag .

wat moet ik nu doen bij vulen of niet .

 

ik weet het niet ben geen kijkglaasjes gewent, altijd peil stok, klinkt mischien stom maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

hoi hoi , ik was mijn moter een beetje aan het na lopen , en zag dat m'n olie peil laag was, motor eerst warm laten lopen zo als in manuel staat, uit gezet en toen gekeken.

kon eerst niks ontdekken , motor weer aan gezet een keer gas geven, en ja hoor daar kwam wat in zicht. dus ik denk . bij vullen die hap. olie gehaald, weer thuis motor nog warmer weer op de bok met dat ding , stond het peil net onder de aangegeven streep van max. (dus een heel stuk hoger) denk das maf , motor weer gestart, zakt ie weer tot wat ik eerst zag .

wat moet ik nu doen bij vulen of niet .

 

ik weet het niet ben geen kijkglaasjes gewent, altijd peil stok, klinkt mischien stom maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt

Je moet de motor op de bok zetten en in rust (motor UIT) het peil checken. Dit kun je gerust doen met koude motor, hoewel warm wordt voorgeschreven. Een paar minuten na het uitzetten van de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de motor op de bok zetten en in rust (motor UIT) het peil checken. Dit kun je gerust doen met koude motor, hoewel warm wordt voorgeschreven. Een paar minuten na het uitzetten van de motor.

 

zo als je kunt lezen heb ik dat gedaan , maar toen mijn motor nog warmer was , (olie wezen halen) en ik hem gelijk weer op de bok zette , was het peil veel hoger !!.

en toen ik hem eer starte, (zonder bij te vullen) viel het peil weer weg .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het peil bij draaiende motor lijkt te zakken klopt.

vandaar kijken met motor uit na een paar minuten als de olie weer teruggezakt is in het carter.

Als het dan tussen de streepjes staat is het goed.

tijdens het draaien wordt het overal rondgepompt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het peil bij draaiende motor lijkt te zakken klopt.

vandaar kijken met motor uit na een paar minuten als de olie weer teruggezakt is in het carter.

Als het dan tussen de streepjes staat is het goed.

tijdens het draaien wordt het overal rondgepompt...

 

 

ok, thnx zal ik zo nog ff een keertje kijken , als ie dan weer laag staat gewoon bij vullen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Officieel zegt Honda motor warm draaien gedurende 2 minuten, dan stopzetten en 2 minuten later controleren.

Probleem hierbij is dat een koude motor starten net zoveel slijtage geeft als met een warme motor van Amsterdam naar Parijs rijden.

Het beste is dus in feite na een rit peilen en omdat de motor dan wat warmer is dan na 2 minuten stationair hou ik een kwartier na een rit aan, ik start de motor dus ook niet als ik niet tenminste 10Km ga rijden (liefst minimaal 20) tenzij het noodzakelijk is na onderhoud of reparatie.

Maar het verschil tussen koud en warm is 1 à 2mm dus als je koud 1mm onder de max aanhoud is het ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Officieel zegt Honda motor warm draaien gedurende 2 minuten, dan stopzetten en 2 minuten later controleren.

Probleem hierbij is dat een koude motor starten net zoveel slijtage geeft als met een warme motor van Amsterdam naar Parijs rijden.

Het beste is dus in feite na een rit peilen en omdat de motor dan wat warmer is dan na 2 minuten stationair hou ik een kwartier na een rit aan, ik start de motor dus ook niet als ik niet tenminste 10Km ga rijden (liefst minimaal 20) tenzij het noodzakelijk is na onderhoud of reparatie.

Maar het verschil tussen koud en warm is 1 à 2mm dus als je koud 1mm onder de max aanhoud is het ook goed.

 

 

THNX this will work

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peilen zoals Ray beschrijft en als het oliepeil dan in orde is; de volgende dag als alle olie onderin het carter zit opnieuw peilen. Je weet dan waar het oliepeil staat bij koude motor met de juiste hoeveelheid olie in het blok. Bij mijn rc II staat het oliepeil bij koude motor een mm of 2/3 boven het bovenste streepje. Ik kijk regelmatig even en zolang bij koude motor het peil op dat punt zit, zit ik volgens mij goed. Zo controleer ik regelmatig even of er nog genoeg in zit, zonder de motorverwoestende procedure. Olieverbruik is tot op heden overigens praktisch nul.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er wel goed op dat je motor recht op de middenbok staat (op een waterpas ondergrond)

....dus niet naar links of rechts hellend (op een scheve ondergrond). :wijsneus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

thnx allemaal, gister avond nog een keer de zaak bekeken, en het peil zit net 2/3 mm on de de max streep. zal zo nog een keer kijken. het is lekker koud geweest vanacht .. lol

 

de motor zet ik altijd water pas met een waterpas. dus die is wel geleveld :D .

 

heb nog niks bij gevuld voor de zeker heid .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is beter om hem niet te vullen als het peil op 2\3e van de peilstok staat (en blijft staan). De marge tussen minimum en maximum peil is vrij groot namelijk. Daarbij is het ook belangrijk niet boven het maximale peil te komen. Over het algemeen vinden motorblokken dit niet zo prettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je serieus gaat over vullen loop je kans dat de krukas de olie tot schuim gaat kloppen en de lucht in dat schuim smeert niet zo best.

De verhalen dat je blok er olie door kan gaan lekken horen thuis in de categorie bakerpraat.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je serieus gaat over vullen loop je kans dat de krukas de olie tot schuim gaat kloppen en de lucht in dat schuim smeert niet zo best.

De verhalen dat je blok er olie door kan gaan lekken horen thuis in de categorie bakerpraat.

VFRikus

Hoogstens via de overloop of carterontluchting (afhankelijk van de bewuste motorfiets).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...