Ga naar inhoud

Hyperpro veren


V4hier
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag mijn RC46 laten voorzien van Hyperpro veren voor en achter. Tevens balhoofdlager laten doen. Kreeg de motor terug en zag dat de schokbreker niet vervangen was. Was wel afgesproken (streetbox) maar waarschijnlijk misverstandje. Was niet bij de faktuur inbegrepen trouwens. Ik heb nu 43.000 km weg, zou het een groot verschil maken om alsnog de shock te vervangen? Of zou het alleen vervangen van de veren al meer dan voldoende betere rij-eigenschappen opleveren? Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik er nog niet op gereden heb... hij is uit de verzekering tot 1 maart.

Misschien hebben mensen er ervaring mee. Het leek mij dat een verse shock veel goeds zou kunnen doen, maar misschien heb ik het mis.

 

Marco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord hierop is simpelweg neen. Het is niet nodig om de achtershock te vervangen. Heb zelf hyperpro's erop laten zetten bij +- 88.000 km. Achter enkel een nieuwe veer. (werdt bij hyperpro ook geadviseerd: nieuwe shock was niet nodig.) Zit nu op dik een ton (zie onderschrift) en nog steeds dik tevree. :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

grappig, ik heb precies het tegenovergestelde advies; wel vervangen. zowiezo is de showa een budget demper, en die is na 50000 wel uit gedempt, en daarnaast heb je nu een veer met een hogere veerconstante (neem ik aan) dus zal de demping minder worden. (volgens de massa-veer-demper theorie) en ik heb nu ik een WP demper erop heb ook ingaande low en high speed demping en dat merk je echt enorm.

maar ik zou zeggen, ga er eerst mee rijden, dan merk je het vanzelf -of niet- en weet je of het weer geld gaat kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je altijd rustig rijd kan je langer doorrijden met een fietspomp. Als je een meer sportief rijgedrag hebt dan merk je een versleten demper veel eerder op. Andere veren zullen daar niets aan verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in december ook mijn veren laten vervangen.

De schokbreker hoefde niet. Maar dat ligt eraan wat jij wilt natuurlijk. De schokbreker is goed of niet.

Een andere betere met een andere karakteristiek kan altijd.

Is maar wat je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ga maar eens proefrijden, de veren zullen al een aardige verbetering opleveren.

 

Oh ja, en de service van Hyperpro is uitstekend, wanneer je er een nieuwe schok op wilt hebben van Hyperpro worden de kosten voor je achterveer die je nu gehad hebt er weer vanaf gehaald. Geen verlies dus wanneer je snel beslist dat je toch lever de complete schokbreker wilt hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

grappig, ik heb precies het tegenovergestelde advies; wel vervangen. zowiezo is de showa een budget demper, en die is na 50000 wel uit gedempt, en daarnaast heb je nu een veer met een hogere veerconstante (neem ik aan) dus zal de demping minder worden. (volgens de massa-veer-demper theorie) en ik heb nu ik een WP demper erop heb ook ingaande low en high speed demping en dat merk je echt enorm.

maar ik zou zeggen, ga er eerst mee rijden, dan merk je het vanzelf -of niet- en weet je of het weer geld gaat kosten.

Hyperpro gebruikt in tegenstelling tot bijvoorbeeld WP geheel progressieve veren, deze hebben een volledig variablele veerconstante. Ze zijn slapper in het beginbereik (hobbel en kuilen) en stijver in het eindbereik.

M.b.t. de demper: ik ken genoeg voorbeelden van Showa/Honda-dempers die na 40.000km geheel op waren, maar ook van diezelfde dempers die na 75.000km nog redelijk waren (en beter dan redelijk zijn ze zelfs nieuw nooit geweest).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle nuttige info. Met Hyperpro is het prettig zakendoen trouwens. De nieuwe shock lag inderdaad klaar maar is door een misverstand niet gemonteerd. Ik rij nu eerst het nieuwe balhoofdlager in en ga dan terug naar Werkendam om het lager na te laten stellen en meteen alsnog de schokbreker te laten monteren. Misschien is het inderdaad zo dat, zoals hierboven al gesuggereerd, het niet veel uitmaakt of de demper wel of niet vervangen wordt, maar als de gehele vering/demping weer als nieuw is zal ik nooit meer kunnen zeggen dat het aan de motor lag (dat die slijtboutjes nog als nieuw zijn ;) )

Ik zal tzt melden of er een verschil merkbaar is tussen de standaard Showa met nieuwe veer en die van Hyperpro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond de 88.000 heb ik bij HK Suspension de achterdemper compleet laten vervangen voor een Wilbers. Deze wordt dan op je gewicht afgesteld.

Het verschil was duidelijk te merken, vooral met het gas erop in lange doordraaiers op de rijksweg. De gekozen lijn kon perfect gevolgd worden, compleet stabiele fiets. Heerlijk! :D

Dit zal ook hebben gelegen aan dat de standaard demper ondertussen compleet verrot was en in een heel klein 'knikje' stond! :)

 

Voorveren al eerder laten doen (progressieve) en de 'KOMO-vuilniszakken' grijze troep die daar toen aan 'olie' uitkwam verraadde al dat dat een hele stap vooruit ging zijn. En dat klopte!

 

Hyperpro heeft ondertussen ook mijn voorkeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Door alle positieve verhalen over het laten vervangen van de veren en de veranderingen in het rijgedrag, ga ik ook een afspraak maken bij Hyperpro.

Ik merk wel dat de achterkant constant aan het "zoeken" is en niet echt stabiel is. Zelfs niet bij een ritje over de snelweg. En omdat ik besloten heb om

voorlopig de relatie met de VFR voort te zetten is het ook een goede investering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook voornemens om een Hyperpro setje te plaatsen.

Alleen ben ik nog in dubio of ik het zelf doe of toch bij Hyperpro in het zuiden van het land.

Eelke, waar ben jij voornemens het te laten doen?

Bij Het Motorhuis Langezwaag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook voornemens om een Hyperpro setje te plaatsen.

Alleen ben ik nog in dubio of ik het zelf doe of toch bij Hyperpro in het zuiden van het land.

Eelke, waar ben jij voornemens het te laten doen?

Bij Het Motorhuis Langezwaag?

 

Hee Arno,

 

Ik dacht eerlijk gezegd dat ik naar Alphen zou moeten gaan, goed om te lezen dat er ook dealers zijn elders in het land.

Langezwaag is zeker een optie. Of Zuidlaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...