Ga naar inhoud

VFoRever

5W40 volsyntheet voor de vfr RCII?

Aanbevolen berichten

ik rijd nu met 10W40 volsyntheet van Kroon. Advies dat ik krijg via de site van Kroon voor de vfr is 10W40 of 5W50. Lijkt mij dat een 5W40 volsyntheet het ook moet doen of zijn hier nadelen aan verbonden?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Nee gewoon goede olie.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

5W40 is koud gewoon net even dunner, maar het verschil is niet de moeite.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dunner dan welke van de twee die hij noemt?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik neem aan dunner dan de 10W40 bij koude motor. En dat heeft voordelen bij koude start; zeker als het koud is, neem ik aan. Als het verder geen nadelen heeft; ga ik voor een 5W40 volsyntheet, omdat ik ook weleens de motor start bij temperaturen onder 0 graden celcius en ook omdat die goedkoper is dan de 10W40 van Kroon die ik er nu in heb zitten. De 5W50 is bij koude motor even dun als de 5W40 ga ik van uit, maar kan dan weer goed blijven smeren bij extreem hoge temperaturen(hoge belastingen en hoge buitentemperatuur).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Yep, een 5W40 is koud even dunner dan een 10W40 en warm heeft hij dezelfde viscositeit.

Ik heb een paar jaar geleden contact gehad met de TD van Kroon en toen vertelde men mij dat voor de VFR(800) de 10W40 een goede keus is tot aan buiten temperaturen van +40 graden.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Deed bij mij ook weer wat vragen rijzen. Dus even in de boeken gedoken en wat op het net gezocht.

Hier nog wat meer info met wat verschillen:

Eurol 3 types motorolie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Als je wat leesvoer wil lezen, over motorolie, dan loopt er op MF al een tijdje een topic. Tussen de gebruikelijke forum onzin door, staat daar best wel wat nuttige info tussen.

Wat daar wel opvalt, is dat de echte beroepsmatige oliespecialisten erg weinig zinvolle info geven, het lijkt wel, alsof ze bang zijn bedrijfsgeheimen te verklappen.

Aanleiding van de discussie daar, was de vraag of Action motorolie ook goed genoeg is om in de motor te gebruiken.

 

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messa...otorolie-1.html

 

En inmiddels deel 2: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messa...ng-story-1.html

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Het olietopic over techno olie van de action op MF heb ik ook gelezen. Als je het kaf een beetje van het koren scheidt en er de tijd voor wilt nemen... best leerzaam. Iig een flink aantal kilometers(tonnen) gebruikers ervaringen met deze olie in motorfietsen en auto's. Blijft onopgehelderd of deze olie nu beter slechter of even goed is als duurdere olie. De gebruikers zijn tevreden en hebben geen nadelige gevolgen ondervonden van het gebruiken van olie van de action; ook niet in motorfietsen met een natte koppeling. De professionals(die zelf duurdere oliën verkopen) waarschuwen voor vervuilde/aangekoekte blokken, vastlopers, slippende koppelingen en ander mechanisch onheil. De techno olie is overigens ook bij een bedrijf in Sneek te koop en schijnt te worden verhandeld door Tecra. En dan wordt het wel heel goedkoop; een liter 5W40 volsyntheet kost bij de action iets meer dan 3 euro geloof ik..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Het probleem op MF is dat er mensen tussen zitten die denken dat alle grote fabrikanten onder één hoedje spelen, die het niet uitmaakt wat er hun blok gebeurd en de goedgelovigen die die 2 andere groepen op hun letter geloven.

Nou zal het zeker zo zijn dat bepaalde oliën iets extra op de prijs hebben vanwege de naam en ik geloof ook best dat er een paar B merken hetzelfde zullen zijn dan enkele A merken maar als de prijs belachelijk laag wordt ga ik me afvragen hoe dat kan.

In motorolie zitten dopes die voor bepaalde eigenschappen zorgen zoal friction modifyers, anti foam en noem maar op, die dopes moeten ontwikkeld worden evenals de samenstelling van de hoeveelheid van iedere dope.

Dit zijn de ontwikkelingskosten die flink in de papieren kunnen lopen en via het product terugverdient moeten worden en drijft de prijs op.

Dan is er nog een ander probleem en dat is de motor zelf, Castrol wordt gezien als 1 van de beste maar een aantal motoren heeft met deze olie juist last van slippende koppeling en verder is er nog het gebruik want als je vooral langere afstanden aflegt en geen winterstop hebt is dit minder belastend voor de olie dan wanneer je af en toe als het mooi weer is een rondje om de kerk maakt.

In dit laatste zit ook een deel van de reden dat de olie van motorfietsen veel eerder ververst moet worden dan bij een auto, omdat er gemiddeld minder met een motor gereden wordt en deze 's winters vaak langere tijd stilstaat. Het andere deel van die reden is het toerenbereik van een motorfiets, die is veel hoger dan een die van een auto en levert meer belasting op voor de olie en dan hebben we nog een stukje dopes want door de natte koppeling moet de olie iets tegenstrijdigs doen... stroef genoeg zijn.

Dus is een goedkope olie slecht?... Hoeft niet.

Is dure olie het beste?... Ook dit is niet altijd het geval.

Slechte olie (of het goedkoop is of duur) kan best goed werk lijken te leveren maar wat doet het op de lange termijn?

De VFR staat bekend om de goede blokken die bij een ton als het ware pas ingereden zijn en er wordt doorgaans ook lang op doorgereden dus een goede olie is juist bij deze motoren essentieel want hiervan zijn de lange termijn eigenschappen wel bekend en totdat er iemand is die aantoonbaar een ton zonder overmatige slijtage of aankoeken van restanten met Action motorolie heeft gereden zou ik het gewoon bij een echt merk houden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Recentelijk had ik de vertegenwoordiger van Kroon Oil op bezoek en kwam dit ook ter sprake, waarop hij het simpel samen vatte.

Zelfs een Bugatti Veyron kan je best smeren met een olie van de Aldi, Action etc. als je het maar elke 1000 km. ververst.

De kosten van een moderne olie zitten hem in de dopes en daar word op bezuinigd. Een olie van de hierboven staande winkels zal bij afvullen van de verpakking aan de er op staande eisen voldoen en wellicht al niet meer bij het in gebruik nemen.

Een olie van een gerenommeerde merk zal daar aan het eind van zijn voor geschreven gebruiks periode, in kilometers en/of tijd, nog steeds aan voldoen.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik ben ook een van de deelnemers aan het olie-topic op MF. Daar is mijn Nickname "Super Blackbird" (natuurlijk omdat ik 3 Blackbirds heb).

Het is niet zo dat de professionals weinig informatie geven, maar men is wel zo voorzichtig met informatie omdat er met name in olietopics veel vooroordelen zijn. Wanneer is een olie goed is de belangrijkste vraag, en zelfs daar is men het niet over eens. Gebruikers die simpelweg zeggen dat ze er al 20.000km mee rijden en geen problemen hebben noemen de olie daarom goed. Maar met een kwaliteitsolie zouden ze misschien 120.000km zonder problemen kunnen rijden, elleen dat kan je nooit bewijzen.

In zijn algemeenheid bevatten de duurdere merkolieën meer dopes (toevoegingen) die tot 40.000 Euro per vat kunnen kosten. Die dopes verbeteren een aantal eigenschappen zoals houdbaarheid, corrosie, slip (koppeling), cavitatie, afzettingen, klonteren, schuimen, enzovoort. Niet elke eigenschap is voor elke motor of motorrijder even belangrijk of relevant.

Wij (de professionals) zullen zelden zeggen dat de ene olie beter is dan de andere, hoogstens dat we er betere ervaringen mee hebben. De meeste consumenten hebben namelijk hun motor al doorverkocht voordat de genoemde problemen optreden, en de volgende eigenaren die deze problemen wel krijgen weten niet dat er goedkope olie gebruikt is. Dan hebben ze het over verhoogde blokslijtage terwijl ze toch goede olie gebruikt hebben (niet wetende dat de vorige eigenaar dat niet deed).

 

Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste motorolie is voor de gemiddelde motorrijder slechts enkele tientjes per jaar. Wil je daar risico voor lopen? En je hoeft niet eens de duurste te nemen, maar kies wel voor een kwaliteitsproduct.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste motorolie is voor de gemiddelde motorrijder slechts enkele tientjes per jaar. Wil je daar risico voor lopen? En je hoeft niet eens de duurste te nemen, maar kies wel voor een kwaliteitsproduct.

 

:withstupid:

Het moet ook niet gekker worden, zijn we het al weer een keer eens. :)

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Wat grappig. Ik wilde precies dezelfde zin 'quoten' VFRikus tijdens het lezen van de laatste berichtjes:

'Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste motorolie is voor de gemiddelde motorrijder slechts enkele tientjes per jaar. Wil je daar risico voor lopen? En je hoeft niet eens de duurste te nemen, maar kies wel voor een kwaliteitsproduct.'

 

Hetzelfde geldt bij mij trouwens voor het topic over de 'ketting'...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Het gaat niet zo zeer om wel of niet het risico willen lopen, maar om het weten hoe het nou zit. Het "wij van wc-eend adviseren wc-eend"syndroom blijft natuurlijk bestaan. Er zijn echt mensen op MF die meer dan een ton hebben gereden met die goedkope olie zonder problemen. Hoe het precies in elkaar zit in olieland zullen we waarschijnlijk nooit weten, want we moeten afgaan op wat ons wordt verteld door de producenten en verkopers ervan en dus kiezen de meeste mensen voor de veilige gedachte: "ik betaal iets meer en dan zal het wel goed zijn.." Er is niet 1 fabrikant, oliemenger of merk die tot achter de komma aangeeft aan de consument welke dopes er wel/niet in zitten en daardoor is een discussie erg moeilijk te voeren. Langeduur tests zijn dan de enige oplossing, maar moeilijk uit te voeren en kostbaar. Persoonlijke ervaringen van mensen kun je dan misschien nog op varen en als je dat doet kun je volgens sommigen de techno olie van action dus probleemloos gebruiken. Het merendeel van de mensen wantrouwt deze ervaringen echter, omdat zo goedkoop en goed niet zou kunnen. Een potent 2e blok aanschaffen en met techno gaan rijden kan uitsluitsel bieden, maar als het mis gaat is het toch weer een hoop gesleutel en als het goed gaat staat er de rest van je leven een 2e blok in je garage te verstoffen.. Al met al niet de moeite waard, dus. Wel jammer, want ik zou echt wel willen weten wat nu precies(aantoonbaar/toetsbaar) het verschil is tussen shell 5W40 volsyntheet en bv die van techno.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Gerelateerde inhoud

    • Door michelhorvers
      Hoi,
       
      Ik ben aan het orienteren voor handvat verwarming.
      Heb van alles gezien maar wat is nou het beste?
      Ook qua montage heeft de 750 weinig plaats op het stuur. Hoe hebben jullie het gemonteerd?
       
      Gr Michel 
    • Door VFRSebastiaan
      Hi Allemaal,
       
      Op de VFR zit een demper van het merk Viper.
      Deze heeft nogal wat ervaring en dat kun je ook goed zien.
       
      Hoe krijg ik deze demper weer mooi glimmend als een spiegeltje?(als dat kan)


    • Door V4hier
      Beste forummers,
       
      Het leek me altijd al leuk om een motorblok te demonteren en weer op te bouwen, en dankzij forumlid Blom kon ik aan de slag. Blom stelde zijn afgedankte blok ter beschikking en ik mocht het bij hem komen ophalen, waarvoor veel dank nog, Blom.
      Dat was voorjaar 2017 en afgelopen weken hebben mijn broer (die ook RC36 rijdt) en ik tijdens de weekenden het blok onderdeel voor onderdeel gesloopt en schoongemaakt. Het blok had een ton gelopen volgens Blom en het was opvallend hoe goed alles er nog uit zag. Nergens opvallende slijtage en ook de klepspelingen waren prima. Het was allemaal vies natuurlijk, maar na grondig schoonmaken kwam er altijd weer blinkend aluminium, chroom of staal tevoorschijn. Kwaliteit! Ook in het carter geen vuile aanslag of sludge-achtige smurrie. Het gaasje in het olie-aanzuigfilter was als nieuw. Lagers ook allemaal netjes op het oog. We hebben de lagerspelingen niet gemeten dus het zou natuurlijk best kunnen dat er van (teveel) slijtage sprake was, maar dat leek niet waarschijnlijk. De kleppen en klepzittingen hadden geen van alle brandsporen of veel koolopbouw. Nokkenassen vertoonden geen krasje. Blom vermoedde zichtbare gevolgen van een vermeende warmloper maar er was niets dat daarop duidde. De versnellingsbaktandwielen hadden nergens pitting.
       
      Het leek ons een leuk idee bij het opbouwen de motor gedeeltelijk open te zagen. 2 zuigers met drijfstangen zijn verwijderd, net als een halve kop zodat de zuiger van boven te zien is en de tandwieltrein. De andere cilinderbank heeft een opengezaagde kop zodat kleppen, bougie en zuiger (zonder veren) zichtbaar zijn.
      Verder is e.e.a. verwijderd van de carbs en is het carter gehalveerd. Het koppelingsdeksel is eraf en van de koppelingsplaten zijn er een aantal aan elkaar gemonteerd. Deze kunnen in de korf geschoven worden zodat de koppeling 'vast' is en de uitgaande as meedraait. Schakelen moet kunnen als ik een pookje gevonden heb, op de motorbeurs ofzo.
      Met een hendel aan de startkoppeling zet je het spul in beweging. Uiteraard klopt de nokkenastiming
       
      Ik heb het blok voorlopig in de huiskamer gezet!








  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien