Ga naar inhoud

5W40 volsyntheet voor de vfr RCII?


VFoRever
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Of er in de jaren 80 al volsyntheten waren, weet ik niet. Ik vermoed niet voor een normale marktprijs.

 

Dat volsyntheet per definitie beter is dan half, dat is dus weer een fabel.

Vrij vertaald, uit hetzelfde boek (2nd ed. - 2008):

API SM olien zijn gericht op het verminderen van brandstofverbruik. En bedoeld om bij matige snelheden wrijving tegen te gaan.

Dit kan leiden tot slippen van een natte platenkoppeling. Dus als je service manual er niet om vraagt, beter vermijden.

 

Ander leuk voorbeeld (uit ik dacht Superbike Magazine 2005-6) is dat bij de wat oudere motoren het zelfs destructief kan zijn om de allernieuwste olien te gebruiken.

Dit omdat volsyntheten werkelijk al het vuil uit alle hoeken en gaten weghalen van zo'n oud blok; wat fijntjes bleef zitten met dikkere minerale olie. En dat fijntjes ergens anders voor schade kan/gaat zorgen.

Een volsyntheet die gericht is op het verminderen van brandstofverbruik kun je idd beter niet in je vfr gebruiken. Maar er zijn ook heel veel volsyntheten die dat doel niet hebben en zijn wat smeereigenschappen betreft beter dan halfsyntheten. In dit verband wel interessant:klik

Zie het kopje "Energy-Conserving Oils". Rest van dit artikel is overigens ook wel het lezen waard, vind ik.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha! Hij zit vast het T3.de forum te lezen & niet hier ;) .

Ook hier lees ik netjes mee hoor, vooral als het over olie gaat.

 

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iedere gebruiker van een dergelijke database fouten zou melden zou je aardig in de buurt komen, maar helaas gebeurt dat niet.

VFRikus

Ik begrijp je post niet VFRikus. Welke database bedoel je? Ik heb koorts(griep) en het is nog vroeg, dus wellicht ligt het aan mij dat ik het niet snap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig voorjaar de olie ververst en Castrol RS gebruikt, na korte tijd begon de koppeling te slippen in het hogere toerenbereik... platen geinspectterd maar die waren nog lang niet aan vervanging toe. Nieuwe platen gemonteerd, weer Castrol RS en prima functioneren het hele seizoen (plmn. 8000km).

Kan er een reactie optreden als je van, zeg Kroon olie overstapt naar Castrol RS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe niet, maar je weet natuurlijk nooit wat ze er aan dopes in stoppen en wellicht kunnen er een keer twee elkaar tegen komen die dit veroorzaken. Misschien de platen toch meer versleten als je dacht?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een volsyntheet die gericht is op het verminderen van brandstofverbruik kun je idd beter niet in je vfr gebruiken. Maar er zijn ook heel veel volsyntheten die dat doel niet hebben en zijn wat smeereigenschappen betreft beter dan halfsyntheten. In dit verband wel interessant:klik

Zie het kopje "Energy-Conserving Oils". Rest van dit artikel is overigens ook wel het lezen waard, vind ik.

Grappig genoeg lees ik juist op die link wat ik ook bedoelde met vol vs half:

'Synthetic or Conventional

 

What about synthetic vs. semi-synthetic vs. "dino" oils? All motor oils have several special additives formulated into the oil to protect from corrosion and wear, plus detergents to keep combustion products in the oil. For normal (non-extreme) use, "dino" oils protect as well as the synthetic oils. However, if you plan to race, run at extremely high temperatures, or plan to extend oil-change intervals, or simply want the best, then a synthetic or semi-synthetic may be your best choice.'

 

Verder is de informatie daar van 2002. Prima voor fietsen uit 1997, echter wat minder wanneer je naar de laatste ontwikkelingen op olie-gebied op zoek bent ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig voorjaar de olie ververst en Castrol RS gebruikt, na korte tijd begon de koppeling te slippen in het hogere toerenbereik... platen geinspectterd maar die waren nog lang niet aan vervanging toe. Nieuwe platen gemonteerd, weer Castrol RS en prima functioneren het hele seizoen (plmn. 8000km).

Kan er een reactie optreden als je van, zeg Kroon olie overstapt naar Castrol RS?

 

 

Ik heb met een Yamaha ook wel eens last gehad van een slippende koppeling en daar zat toen Motul 5100 in. De platen vervangen, deze waren nog dik genoeg, maar waren wel te glad. Dat gebeurd wel vaker en hoeft niets met de olie te maken hebben. In de 10 jaar, dat ik nu Castrol gebruik, heb ik nog geen laast gehad van een slippende koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog maar eens gaan zoeken en lezen. Ik vond een bron die een aantal dingen verduidelijkt mbt motorolie en waarom bv een volsyntheet beter is dan een half. Het is even doorbijten, maar erg leerzaam en een aantal olie dogma's worden doorgeprikt. Interessante leeskost vind ik. Ik denk dat ik mijn smeerolie voor de vfr wel gevonden heb op basis van deze informatie en wat ik al eerder heb opgedoken aan informatie. Het wordt iig een 5W40 volsyntheet. Maar ik wil het verhaal eerst nog wat beter uitspitten. Voor de olie liefhebber:klik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Als je 's winters niet rijdt, en dus vooral bij hogere temperaturen de motor uit de schuur trekt, kun je misschien beter een 15W50 gebruiken? Hoe beter bestand tegen hoge temperaturen, hoe beter toch? Een volsyntheet schijnt trouwens ook beter te zijn als je de motor een paar maanden niet gebruikt omdat een synthetische oliefilm langer blijft zitten. De eerste start in het voorjaar geeft dan minder slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...