Ga naar inhoud

5W40 volsyntheet voor de vfr RCII?


VFoRever
 Delen

Aanbevolen berichten

Juist een PAO based volsyntheet is veel beter bestand tegen hoge temperaturen dan een halfsynth.

Ik trok geen verschil tussen half syntheet en volsyntheet, maar juist tussen de volsyntheet welke motorfiets ''geschikt'' is en jouw diesel gradatie volsyntheet.

Waar ik mee wil zeggen dat het een goede olie is met goede eigenschappen voor een moderne commonrail diesel, maar niet welke motorfiets geschikt is(of kan zijn).

Ik gaf je enkel alleen maar raad vanuit mijn eigen en professionele ervaring als voormalig Honda motorfiets monteur! Ik heb zelf vanuit de professionele oogpunt diezelfde discussies vaker moeten voeren over de half syntheet en volsyntheet olien, de half syntheet is niet slecht, de volsyntheet is echter in de meeste gevallen beter, mits deze motorfiets geschikt is.

 

Maar ik denk toch dat jouw diesel graduated olie niet de temperaturen aankan die een volsyntheet welke geschikt is voor motorfietsen wel aankan, simpel genoeg omdat deze er speciaal voor gemaakt zijn, Korte termijn ga je niet merken, maar op de lange termijn wel wanneer je zuigerveren en olie schraapveren / en kleppentrein mankementen gaan vertonen (wat ik al eerder aangaf met koolafzettingen wat na-ontstekingen geeft, het zogeheten pingelen).

 

Voor de rest hoef je eigen niet te verdedigen, maar dit forum is een vraag en antwoord.

Je stelde de vragen en je kwam zelf met ook eigen antwoorden en veronderstellingen, welke andere vragen en antwoorden van mede forum gebruikers ook op reageerden!

Voor de rest ligt de eindkeuze volledig in jouw eigen handen.

 

 

groeten

Lex

aangepast door Essers_68
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Topic is ook al een beetje oud en ik was al min of meer vergeten dat het nog open stond. Misschien zijn er inzichten die ik niet ken en die zijn altijd welkom, in dit topic of een ander. Maar het mag van mij ook dicht, want oeverloze oliediscussies zijn er eigenlijk al teveel.

 

@VFoRever, niet om je af te vallen maar het is erg riskant om een olie topic te openen zonder dit soort commentaren.

 

Jij als topicstarter kan hem ook zelf dicht gooien, rechts bovenaan bij "modereer opties".

aangepast door Jacco76
Link naar reactie
Delen op andere sites

over een tijdje weer een discussie over precies hetzelfde onderwerp opstart.

 

Omdat enkele de zoekfunctie niet (volledig) benutten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom doe je dat dan niet?

Omdat de discussie in mijn ogen nog niet geheel oeverloos was en, zoals gezegd, (nieuwe) inzichten altijd welkom zijn. Het topic meteen op slot gooien, omdat 1 persoon vindt dat het daar wel tijd voor is gaat mij dan iets te snel. Ik wou er nog een nachtje over slapen. Ter informatie(en niet omdat ik me genoodzaakt voel mijzelf te verdedigen): de mobil delvac1 die ik nu gebruik is bedoeld voor hoogtoerige diesel- en benzinemotoren en is zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen. Eea is gewoon te zien op de productsheet op www te vinden. Kom daar eens om bij een olie specifiek voor motoren. Daar moeten we de verkopers geloven op hun blauwe ogen en wordt informatie over basis, samenstelling en eigenschappen nauwelijks of niet verschaft. Delvac1 is een PAO volsyntheet zonder friction modifiërs en is geen longlife olie. Long life met die modifiërs zou ik zeker niet in mijn motorfiets gebruiken. Ik heb ondertussen kunnen lezen dat mij al velen zijn voorgegaan met het gebruik van deze en vergelijkbare PAO basis olie in hun VFR(en andere motorfietsen) die niet specifiek voor motorfietsen op de markt zijn gezet en dat gaat bij vele gebruikers al jaren heel veel kilometers goed. Wat er nou zo specifiek anders is aan een olie voor motorfietsen is mij niet duidelijk en dat wordt het ook niet, want de fabrikanten laten geen uitgebreide productsheets zien van die oliën en geven geen informatie over additieven ed. In de praktijk blijken volsyntheten of 3/4 syntheten voor motorfietsen helemaal geen olieën te zijn op synthetische basis te zijn, maar groep 2 of 3 oliën. Dus wat er op het flesje staat dekt niet altijd de lading. Daar is de nodige juridische touwtrekkerij over geweest in het verleden, maar het is blijkbaar toegestaan olie te verkopen als volsyntheet terwijl ie dat feitelijk niet is. Over eea is een heleboel gepubliceerd op www en ik heb een groot deel daarvan allemaal doorgespit gaandeweg en heb op basis van die informatie voor een olie gekozen die in mijn ogen superieur is aan een halfsyntheet of een volsyntheet die dat eigenlijk niet is. Ik heb veel moeten lezen om in alle informatie het kaf van het koren te scheiden, maar ben blij dat ik mijn olieresearch gedaan heb. Met wat doorzetten erg lezenswaardig en uiteindelijk verhelderend. Het voert te ver om al deze info te bundelen/samen te vatten en in een topic op dit forum te plaatsen.

 

Mijn voornaamste vraag was of de 5W40 ipv 10W40 op de een of andere manier slecht kan zijn voor delen van mijn blok(is ie bij koudestart niet te dun voor de startkoppeling bijvoorbeeld). Ik rij er immers ook in de zomer mee en dan heb je die 5W helemaal niet nodig. Door honda wordt dat pas geadviseerd als je gaat rijden bij -18 graden ofzo en wie doet dat nou?. Ik weet nu inmiddels mede dankzij bijdragen in dit topic dat het geen kwaad kan en de olie eenvoudig iets minder stroperig is bij koude start, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur gewoon dezelfde viscositeit heeft als een 10w40. Ik zie hierin dus eigenlijk alleen maar voordelen. Mijn viffer rijdt nu bijna 12.000 km op deze olie en heeft ruim 75.000 op de teller. Volgende verversing gaat het er weer in. Mijn vfr is "here to stay" dus als het een beetje meezit zet ik er nog tenminste 75.000 km bij. Ik ben niet bang dat ie dat niet gaat halen door de olie die er in zit. Ik denk juist dat deze olie beter is dan vele oliën die specifiek voor motorfietsen gemarked zijn. Anders zou ik het er niet in doen natuurlijk. The proof of the pudding is in the eating, dus de tijd en km's zullen het uiteindelijk leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...