Ga naar inhoud

welk kettingvet gebruik jij ??


Waltersan
 Delen

Aanbevolen berichten

na wat zoeken hier kwam ik niet veel verder. dus vandaar de vraag wat er voor kettingvet gebruikt wordt en waarom, voorkeur voor spuitbus of 'potje met vet' en kwast.

 

dit topic is niet bedoeld om de voordelen van een automatische oiler te promoten.

 

ik gebruikt zelf Caramba kleurloos vet. waarom? het word goed beoordeeld in motorrad, het is goedkoop, maar ik gebruik het nog te kort om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plutoline uit een potje. Omdat we daarvoor S100 spray en een andere spray gebruikten, maar dat spatte alle kanten op.

Dit vet blijft daar zitten waar het hoort. Ik heb ook het idee dat ik minder vaak hoef te smeren, maar dat doe ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kettingzaagolie met een Pro-oiler :P

Wat volgens Pro-oiler zelf een minder alternatief is voor gewoon motorolie omdat het meer plakt en dus met opgepikte rommel als een schurende pasta achter blijft.

Heb voor dit doeleinde dus een fles motorolie bij de Action gehaald.

maar moet de Pro-oiler eerst nog even inbouwen :whistle: en klieder dus nog even door met S100

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castrol groene spuitbus. Gebruik het al jaren naar tevredenheid. Het achterwiel blijft overigens niet geheel vrij van spetters, maar het lijkt me een onmogelijke zaak om het vet onder alle omstandigheden op de ketting te houden. Bij hoge snelheid als de ketting warm is zal er altijd wel vet vanaf slingeren. Heb je daar met een oiler trouwens geen last van? Dat is olie, dus veel vloeibaarder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de periodes dat ik zonder scottoiler reed (lees over verschillende motoren) altijd GO 90 (versnellingsbakolie) met een borsteltje erop gesmeerd.

Dacht trouwens dat in het instructieboekje van de VFR dit standaard wordt voorgeschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die Castrol spray gebruik ik ook al een paar jaar, fijn spul.

uiteraard heb je hier ook wel wat fling-off van, maar dat komt omdat je 'voor de veiligheid' liever teveel als te weinig smeert denk ik.

 

 

dit topic is niet bedoeld om de voordelen van een automatische oiler te promoten.

 

Kettingzaagolie met een Pro-oiler :P

lezen Ray, lezen... :wijsneus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nou een kwestie van interpretatie Bazz ;)

Ik geef antwoord op de vraag uit de topictitel, het waarom uit de OP mag zich laten raden maar de " :P " geeft daar wel antwoord op en er is geen verhaal hoe fijn zo'n ding is dus is het volgens mijn interpretatie geen promotie van een automatisch kettingsmeersysteem B)

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Motorex Strong kettingspray.

Ja het is vies, ja het spet, en ja het is niet goedkoop.

Maar 60.000km (en counting) met 1 aftermarket kettingset op een 175pk motor van 240kg (nog zonder rijder/duo/bepakking) is voor mij doorslaggevend.

 

Als deze ketting op is ga ik Profi Dry Lube gebruiken, simpelweg omdat ik dat ook verkoop en ook dit zelf wil uittesten.

 

EDIT: groot voordeel is dat de Motorex sprays in een grote en in een kleine spuitbus te koop zijn. De kleine is navulbaar op de grote fles, en is ruim voldoende voor een vakantie. Je hoeft dan dus niet de grote spuitbus mee te nemen, de kleine kan meestal wel onder het zadel.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een of ander droog kettingsmeer uit een spuitbus die zo af en toe bij de Lidl te koop zijn ("W5 CC Kettingspray"). Omdat het geen vet is maar een droog goedje ("synthetisch, sterk hechtend, droog smeermiddel") blijft het achterwiel schoon. Nou ja, het wordt in ieder geval niet viezer dan de stof en drek van de weg die door het rijden op het wiel komt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

die Castrol spray gebruik ik ook al een paar jaar, fijn spul.

uiteraard heb je hier ook wel wat fling-off van, maar dat komt omdat je 'voor de veiligheid' liever teveel als te weinig smeert denk ik.

 

Inderdaad lekker vet houden die ketting geeft een beter gevoel dan het idee dat er te weinig op zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Leuk artikel. Wel al wat gedateerd aangezien ze nog over guldens praten. Verder hebben ze het over af en toe schoonmaken met water en een sopje. Dat doe ik nooit, het vet krijg je er namelijk heel moeilijk af. Zeker niet met alleen water en een sopje. Bovendien wordt het dan helemaal een kliederboel. Het lijkt me als je het niet echt goed kan doen, je het dan beter niet kan doen. De ketting precies goed afstellen lijkt me ook bevorderlijk voor de levensduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...