Ga naar inhoud

Log in om dit te volgen  
bram_timmer

slecht schakelen vtec

Aanbevolen berichten

ik heb hier al eens eerder een topic over geplaatst, maar ik ben er nog niet uit.

 

Mijn VFR schakelt hakkerig. Dit doet hij niet constant. Hij ontkoppelt goed. Olie en vloeistoffen zijn vers.

Ik merk dat hij beter schakelt op het moment dat ik de ketting strak span en heel vet houd. Hij schakelt dan nog steeds blikkerig maar het "tandenpoetsen"komt dan minder voor.

De ketting zit er inmiddels 25000km op. Betekent het beter schakelen bij vette, strakke ketting dat het probleem aan de kettingset ligt? Het betreft vooral het opschakelen in de eerste drie versnellingen en het terugschakelen in alle versnellingen.

 

Ik ben inmiddels bij twee dealers geweest. Beiden hebben nog geen oplossing geboden, omdat het probleem zich niet constant voordoet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Het zou kunnen.

Zijn er bij de nieuwe ketting ook nieuwe kettingwielen gemondteerd?

Versleten ketting bij 25k is wat vroeg maar niet onwaarschijnlijk, ligt erg aan het onderhoud en de kwaliteit van de set.

Zet 'm eens op de middenbok en draai eens langzaam aan het achterwiel om te kijken of de ketting niet vloeiend over het kettingwiel loopt door (een) vastzittende schakel(s).

Kan je de ketting recht op de achterkant los trekken van het kettingwiel?

Als je het achterwiel ronddraait is de spanning dan constant of op bepaalde stukken strakker/losser?

Vraag ook eens iemand bij jou uit de buurt (of kom naar de sleuteldag) met een V-tec om eens op die van jou te rijden om te vergelijken met zijn fiets.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

bedankt voor je reactie ray. ik zal morgen je tips controleren. ik weet hoe mijn motor normaal gesproken schakelt en dat doet hij al een tijdje niet. de kennis van de dealers hier valt me ook behoorlijk tegen.

ik heb je duurtest verslag trouwens met plezier gelezen. opvallend dat op vergelijkbare km standen mijn motor dezelfde euvels heeft gehad.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
ik heb hier al eens eerder een topic over geplaatst, maar ik ben er nog niet uit.

 

Mijn VFR schakelt hakkerig. Dit doet hij niet constant. Hij ontkoppelt goed. Olie en vloeistoffen zijn vers.

Ik merk dat hij beter schakelt op het moment dat ik de ketting strak span en heel vet houd. Hij schakelt dan nog steeds blikkerig maar het "tandenpoetsen"komt dan minder voor.

De ketting zit er inmiddels 25000km op. Betekent het beter schakelen bij vette, strakke ketting dat het probleem aan de kettingset ligt? Het betreft vooral het opschakelen in de eerste drie versnellingen en het terugschakelen in alle versnellingen.

 

Ik ben inmiddels bij twee dealers geweest. Beiden hebben nog geen oplossing geboden, omdat het probleem zich niet constant voordoet.

 

Weet je echt zeker dat de koppeling altijd goed vrijkomt ? Kromme koppelingsplaten bederven het schakelen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

deze komt volgens mij goed vrij. in de eerste versnelling kan het wiel gemakkelijk met mijn voet stil houden bij ingetrokken koppeling. het lijkt me ook dat het probleem zich constant moet voordoen bij kromme platen en dat is niet het geval. het lijkt me ook niet dat het spannen/ vetten van de ketting invloed kan hebben op de koppeling.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik herken je probleem(pje), is bij mij n.l. net zo, maar;

 

als jet net voor het koppelen met je voet al wat lichte druk op je versnellingspookje zet hoor je geen klik/klak, probeer het maar eens

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

het is geen klik klak, maar echt een ratel alsof 2 tandwielen niet goed in elkaar grijpen.

aangepast door Arno71
Quote verwijderd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Oh, dan gaat mijn tipje ook niet op..... Die van mij 'takte' best. Bleek dat het pookje een standje lager voor mijn voetendeken wonderen doet...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

:D :D

Oh, dan gaat mijn tipje ook niet op..... Die van mij 'takte' best. Bleek dat het pookje een standje lager voor mijn voetendeken wonderen doet...

:-)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

De timing kan inderdaad best verschil maken.

Als je te lang de koppeling ingeknepen hebt voordat je schakelt maakt het er niet soepeler op.

Maar volgens mij was dat al getest.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Hoeveel kilometers heeft de motor gereden?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

73000km

aangepast door Arno71
quote verwijderd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Controleer het voorste tandwiel eens. Die kan best een beetje versleten zijn na 25000 als je met de hand smeert.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
73000km

Kan met die stand ook een combinatie van factoren zijn. De koppeling die niet helemaal nieuw meer is(korf, platen, veren), de versnellingsbak idem en versleten kettingwiel(en) en/of ketting. Kleine beetjes bij elkaar opgeteld? Zoals Bubblemaker al aangeeft: eerst de ketting en met name ook het voor kettingwiel aan een grondige inspectie onderwerpen. De ketting en kettingwielen van mijn RCII beginnen ook minder te worden(en dan gaat het ineens ook steeds sneller achteruit) en ik merk dat ook duidelijk met schakelen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Kan met die stand ook een combinatie van factoren zijn. De koppeling die niet helemaal nieuw meer is(korf, platen, veren), de versnellingsbak idem en versleten kettingwiel(en) en/of ketting. Kleine beetjes bij elkaar opgeteld? Zoals Bubblemaker al aangeeft: eerst de ketting en met name ook het voor kettingwiel aan een grondige inspectie onderwerpen. De ketting en kettingwielen van mijn RCII beginnen ook minder te worden(en dan gaat het ineens ook steeds sneller achteruit) en ik merk dat ook duidelijk met schakelen.

 

ik ga de koppelingsplaten en kettingset laten vervangen. ik hoop dat dit een oplossing bied. ik zal de resultaten in dit topic vermelden.

bedankt voor alle reacties

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Log in om dit te volgen  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien