Ga naar inhoud

slecht schakelen vtec


bram_timmer
 Delen

Aanbevolen berichten

ik heb hier al eens eerder een topic over geplaatst, maar ik ben er nog niet uit.

 

Mijn VFR schakelt hakkerig. Dit doet hij niet constant. Hij ontkoppelt goed. Olie en vloeistoffen zijn vers.

Ik merk dat hij beter schakelt op het moment dat ik de ketting strak span en heel vet houd. Hij schakelt dan nog steeds blikkerig maar het "tandenpoetsen"komt dan minder voor.

De ketting zit er inmiddels 25000km op. Betekent het beter schakelen bij vette, strakke ketting dat het probleem aan de kettingset ligt? Het betreft vooral het opschakelen in de eerste drie versnellingen en het terugschakelen in alle versnellingen.

 

Ik ben inmiddels bij twee dealers geweest. Beiden hebben nog geen oplossing geboden, omdat het probleem zich niet constant voordoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen.

Zijn er bij de nieuwe ketting ook nieuwe kettingwielen gemondteerd?

Versleten ketting bij 25k is wat vroeg maar niet onwaarschijnlijk, ligt erg aan het onderhoud en de kwaliteit van de set.

Zet 'm eens op de middenbok en draai eens langzaam aan het achterwiel om te kijken of de ketting niet vloeiend over het kettingwiel loopt door (een) vastzittende schakel(s).

Kan je de ketting recht op de achterkant los trekken van het kettingwiel?

Als je het achterwiel ronddraait is de spanning dan constant of op bepaalde stukken strakker/losser?

Vraag ook eens iemand bij jou uit de buurt (of kom naar de sleuteldag) met een V-tec om eens op die van jou te rijden om te vergelijken met zijn fiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je reactie ray. ik zal morgen je tips controleren. ik weet hoe mijn motor normaal gesproken schakelt en dat doet hij al een tijdje niet. de kennis van de dealers hier valt me ook behoorlijk tegen.

ik heb je duurtest verslag trouwens met plezier gelezen. opvallend dat op vergelijkbare km standen mijn motor dezelfde euvels heeft gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier al eens eerder een topic over geplaatst, maar ik ben er nog niet uit.

 

Mijn VFR schakelt hakkerig. Dit doet hij niet constant. Hij ontkoppelt goed. Olie en vloeistoffen zijn vers.

Ik merk dat hij beter schakelt op het moment dat ik de ketting strak span en heel vet houd. Hij schakelt dan nog steeds blikkerig maar het "tandenpoetsen"komt dan minder voor.

De ketting zit er inmiddels 25000km op. Betekent het beter schakelen bij vette, strakke ketting dat het probleem aan de kettingset ligt? Het betreft vooral het opschakelen in de eerste drie versnellingen en het terugschakelen in alle versnellingen.

 

Ik ben inmiddels bij twee dealers geweest. Beiden hebben nog geen oplossing geboden, omdat het probleem zich niet constant voordoet.

 

Weet je echt zeker dat de koppeling altijd goed vrijkomt ? Kromme koppelingsplaten bederven het schakelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze komt volgens mij goed vrij. in de eerste versnelling kan het wiel gemakkelijk met mijn voet stil houden bij ingetrokken koppeling. het lijkt me ook dat het probleem zich constant moet voordoen bij kromme platen en dat is niet het geval. het lijkt me ook niet dat het spannen/ vetten van de ketting invloed kan hebben op de koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken je probleem(pje), is bij mij n.l. net zo, maar;

 

als jet net voor het koppelen met je voet al wat lichte druk op je versnellingspookje zet hoor je geen klik/klak, probeer het maar eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

De timing kan inderdaad best verschil maken.

Als je te lang de koppeling ingeknepen hebt voordat je schakelt maakt het er niet soepeler op.

Maar volgens mij was dat al getest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

73000km

Kan met die stand ook een combinatie van factoren zijn. De koppeling die niet helemaal nieuw meer is(korf, platen, veren), de versnellingsbak idem en versleten kettingwiel(en) en/of ketting. Kleine beetjes bij elkaar opgeteld? Zoals Bubblemaker al aangeeft: eerst de ketting en met name ook het voor kettingwiel aan een grondige inspectie onderwerpen. De ketting en kettingwielen van mijn RCII beginnen ook minder te worden(en dan gaat het ineens ook steeds sneller achteruit) en ik merk dat ook duidelijk met schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan met die stand ook een combinatie van factoren zijn. De koppeling die niet helemaal nieuw meer is(korf, platen, veren), de versnellingsbak idem en versleten kettingwiel(en) en/of ketting. Kleine beetjes bij elkaar opgeteld? Zoals Bubblemaker al aangeeft: eerst de ketting en met name ook het voor kettingwiel aan een grondige inspectie onderwerpen. De ketting en kettingwielen van mijn RCII beginnen ook minder te worden(en dan gaat het ineens ook steeds sneller achteruit) en ik merk dat ook duidelijk met schakelen.

 

ik ga de koppelingsplaten en kettingset laten vervangen. ik hoop dat dit een oplossing bied. ik zal de resultaten in dit topic vermelden.

bedankt voor alle reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...