Ga naar inhoud

Ketting spannen


Yor
 Delen

Aanbevolen berichten

Wil ik toch even terug komen op het WD40 verhaal.

Naar mijn mening is er niets mis om WD40 als kruipolie te gebruiken.

Op mijn werk gebruiken wij dit altijd om verweerde en vast zittende dingen los te krijgen.

Zelfs verweerde stalen wartels op aluminium schroefdraad wil hiermee makkelijker los komen.

Je moet WD40, net als kruipolie, wel de tijd geven om in te werken.

Ik heb hier geen slechte ervaringen mee.

Ik heb de proefopstelling gezien bij de fabriek van een concurrent waar ze de verschillende producten met elkaar vergeleken.

Op het gebied van het kruipen in kieren en schroefdraad scoorde WD40 het slechtst van alle 21 geteste middelen.

Op het gebied van waterverdrijven op 1 na slechtst (het neemt water op i.p.v. verdrijven van water).

Op het gebeid van smering dan weer op 2 na beste......

 

Conclusie: WD40 gebruiken als smeermiddel, niet als kruipolie.......

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

@AFS; klein vraagje over die proef opstellingen. Werden in alle 3 de testen dezelfde 21 producten getest, of waren er per test verschillende middeltjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag, maar het antwoord moet ik je schuldig blijven.

Ik was op de fabriek omdat ik toevallig in de regio was en het toch even wilde zien. In het lab zag ik tijdens de rondleiding een testopstelling met daarbij verschillende concurrenten. Toen ik daarnaar vroeg kreeg ik het antwoord dat het om productvergelijking ging t.o.v. de concurrenten. Da algemene uitslag heb ik later mondeling van de vertegenwoordiger gehad (vergelijkende reclame is in een aantal landen verboden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om toch nog even terug te komen op mijn kettingspan verhaal.

Nu doet het zich voor dat de ketting een variabele spanning vertoont.

Als het achterwiel verdraait wordt, veranderd de kettingspanning.

Als de wiel in een bepaalde stand komt is de kettingspanning strakker,

als het wiel verder verdraait wordt is de spanning losser.

Het lijkt wel of er een tandwiel ei-vormig is.

 

Heeft iemand een idee ?

 

Ik hoor het graag,

Yor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer een ketting begint te slijten hoe meer variatie erin komt.

Span de ketting altijd op het strakste punt.

 

Wanneer je te vaak achter elkaar moet spannen, moet de ketting vervangen worden. Of als de slijtindicator, mocht ie nog aanwezig zijn, in het rood staan wordt ook geadviseerd om de boel te vervangen. Als deze tenminste ooit aanwezig was op jou model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk een normaal slijtageverschijnsel. Iedere ketting(wiel)-set die wat versleten is heeft dit.

Het moet alleen niet te extreem worden, want dan is de boel aan vervanging toe.

Spanning afstellen op het strakste punt, anders komt ie veel te strak te zitten en lijden de assen en lagers te veel.

Risico dat je dan de boel kapot rij.

 

edit: Jacco76 had dus al geantwoord (wel fijn dat ie hetzelfde zegt als ik; dat voorkomt verwarring haha) ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben ik wel enigszins gerust gesteld.

Zelf had ik de ketting al gespannen op het meest strakke gedeelte.

Verder merk ik er niets van tijdens het rijden.

 

Thanx,

 

Yor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien effe iets vaker controleren/afstellen....

 

Om te controleren of de kettingset versleten is en aan vervanging toe is kun je het volgende doen:

pak de ketting op/achter het achterkettingwiel vast en probeer de ketting van het kettingwiel los te trekken.

Als dat lukt....dan is de ketting en/of het kettingwiel versleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...