Ga naar inhoud

Remmen schoonmaken


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben maar begonnen aan het schoonmaken van mijn remklauwen. Sinds de vorige bandenwissel al duidelijk dat dat echt eens moest gebeuren, ze kregen het achterwiel er al bijna niet meer in.

 

Dus maar begonnen met het verwijderen van de achterremklauw, helaas is mijn werkplaatshandboek niet voor '89 maar het model ervoor, en laat dat gedeelte nou net niet overeenkomen.

 

Na aardig wat geklooi nu ion ieder geval de achterremklauw er af, zuigers gingen er eigenlijk best gemakkelijk uit. :) De volgende stap, het schoonmaken, helaas kan ik mijn remreiniger niet vinden. Moet mijn ketting en tankwielen ook vervangen, nu dat de achter klauw er af is denk ik dat ik daar ook maar gelijk mee ga starten.

 

Zag wel wat vreemds, de eh, plaatjes die op de zuigers zitten zijn echt aardig kapot, afgeraffelde randen en niet echt plat meer. Zou ik die dan moeten vervangen?

 

groot formaat

IMG_20120506_163532.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

je weet dat je die boeken ook kunt downloaden via de website????

 

Daar staat er vast wel een van jouw model tussen.

 

vfr 750

 

onderaan vind je wat documentatie

 

of 750

Link naar reactie
Delen op andere sites

De drukplaatjes hoef je niet te vervangen, die doen niets anders dan tegen de remblokken aandrukken.

De remzuigers invetten met remzuigerpasta (ATF-vet).

Denk er wel even om dat je het "vaste deel" van de remklauw van de klauw afschuift (dat zit er op de foto nog op), schoonmaakt, en invet. Dit is met name het deel dat slecht remmen of vastzittende remmen veroorzaakt.

 

Als je de zuigers er al uit hebt, haal dan ook voorzichtig de rubber ringen uit de klauw die de zuigers afdichten, en maak daaronder goed schoon. Met name daar treed veel vervuiling en corrosie op. Het beste is de ringen te vervangen, maar vaak zijn ze nog gewoon te gebruiken.

 

Dit klusje is niet ingewikkeld, maar wel vies en behoorlijk belangrijk.......

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veefer; daar had ik lang geleden gekeken, maar toen kon ik het niet vinden. Zie Service manual van de VFR750F 1990-1996 in PDF formaat, alleen voor leden VFROC (groot: 12.474 KB)

 

Dat is toch niet voor model 1989? :x

 

 

 

Frank:

 

Dank je voor je uitleg :) Ik moet inderdaad nog de klauw "breken" maar ik kon mijn remmerreiniger niet vinden, dus morgen daarmee aan de slag. Ik haal morgen de rubbertjes er uit en kijk dan even hoe ze er aan toe zijn, anders laat ik ze even bestellen hier lokaal, dan heb ik ze woensdag ^^

 

Klussen blijft in ieder geval leuk, lekker met mijn handen werken, dat mag ik niet echt op werk. Ik blijf wel lekker posten als ik verder ben, gaat mogelijk niet echt heel snel ;p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk uit voor je rubbertjes, die mag je eigenlijk alleen maar met remvloeistof schoonmaken anders zwellen ze op en krijg je de cupjes er niet meer in. Die zijn trouwens niet duur dus ik zou ze zowieso vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoonmaken met remmenreiniger en eventueel spiritus mag ook.

Minerale olie is uit den boze.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het in gedachten houden, morgen remreiniger dus komt wel goed.

 

Bedankt voor al die linkjes, maar dat heb ik al. Lijkt gewoon omdat mijne dus 89 is en niet 86-88, en het achterwiel anders is. Of ik ben gewoon blind en kan het handboek niet lezen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoonmaken met remmenreiniger en eventueel spiritus mag ook.

Minerale olie is uit den boze.

VFRikus

Spiritus (voornamelijk ethanol, vergiftigd met methanol en een toegevoegd blauw kleurtje) is imho minder geschikt voor rubber. Wellicht kun je dan beter ruitensproeiervloeistof (bevat propanol) gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remvloeistof bestaat ook voor een groot gedeelte uit de zelfde bestanddelen, dus dat kan geen kwaad.

Afgezien daarvan hoeft het er ook geen uren in te weken.

Ik maak ook rustig stofhoezen schoon met thinner, maar als je ze daar een uur in legt zijn ze drie keer zo groot. :lol:

Moet je dus niet doen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het in gedachten houden, morgen remreiniger dus komt wel goed.

 

Bedankt voor al die linkjes, maar dat heb ik al. Lijkt gewoon omdat mijne dus 89 is en niet 86-88, en het achterwiel anders is. Of ik ben gewoon blind en kan het handboek niet lezen :P

 

 

Het enige verschil is het achterwiel, dat heeft andere spaken en is 17 inch. De rem verschilt niet en op labjes.com staat ook het Peters handboek voor zowel rc24 als rc 36 en daar staan eventuele verschillen in uitgelegd. Het achterwiel van een '89er past 1 op 1 in een '86er en omgekeerd. ( Ik rij dus een '86er met '89er achterwiel) De achterrem zelf is gelijk bij beide modellen.

 

Op b.v. cmsnl.com kan je de parts fiches van verschillende bouwjaren vergelijken en de tekeningen zijn ook handig, als je uit wilt vissen, hoe e.e.a. in elkaar zit.

 

http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1989-eu...5582/partslist/

 

http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1986-ca...9882/partslist/

aangepast door vroembert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm apart, want ik kwam er niet helemaal uit met het handboek, boutjes zaten op een andere plek leek het wel. Heb uiteindelijk maar mijn gezonde verstand gebruikt om het los te maken, maar blijft toch vreemd. Zal er nog eens naar kijken morgen en de andere downloads even doorkijken ^^

 

De onderdeeltjes doe ik wel via een lokale boer waar ik wel regelmatig kom. Vraag hem ook wel eens om tips dus dan geef ik em ook wel wat handel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onderdeeltjes doe ik wel via een lokale boer waar ik wel regelmatig kom. Vraag hem ook wel eens om tips dus dan geef ik em ook wel wat handel :)

 

Een hele gezonde instelling. :pompom:

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onderdeeltjes doe ik wel via een lokale boer waar ik wel regelmatig kom. Vraag hem ook wel eens om tips dus dan geef ik em ook wel wat handel :)

 

 

Kijk zo hoort het :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor het compliment.

 

Ik kijk net even naar die linkjes van cmsnl en lijkt er op dat de remklauwen wel degelijk anders zijn?

 

Remklauw 89

http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1989-eu...01.html#results

 

Remklauw 86

http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1986-ca...00.html#results

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...