Ga naar inhoud

achtjes rijden op de VFR ?


 Delen

Aanbevolen berichten

Hey mensen,

 

gisteren eindelijk eens de gelegenheid genomen om met pionnen in de tas naar een parkeerplaats te rijden om oefeningen te doen. Ik wilde weleens zien of ik nog wat zou bakken van de bijzondere verrichtingen die ik 6 jaar geleden blijkbaar voldoende beheerste :)

 

Vooraf:

Héél leuk om te doen, ik kan het iedereen aanbevelen !

Volgende keer wel een zomerpak aan, want het zweet stond in me naad :(

 

Ik ging er vooraf van uit dat ik er niets meer van zou bakken. En op de VFR klopte dat ook:

Wegrijden uit parkeervak ging nog net wel voldoende, evenals de langzame slalom.

Maar het maken van een u-bocht of het rijden van een achtje kon ik op mijn buik schrijven.

 

Saillant detail: op de motorfiets van mijn vriendin (een Kawa W650, heel leuk ding) draaide ik al bij de eerste poging 3 achtjes achter elkaar. Met een beetje extra concentratie had ik dat in cirkels kunnen doen van bijna een meter minder dan toegestaan is, zo makkelijk ging dat.

 

Maar op de VFR niet dus :(

Ten eerste bokt die 800 FI behoorlijk in z'n eerste versnelling, maar ook het sturen lukte voor mijn gevoel voor geen meter. Koppeling en remmen ook lastig te doseren. Ik eindigde iedere keer met een voetje op de grond in de binnenbocht.

 

Ik geef het natuurlijk niet op. er komen nog meer gelegenheden om te oefenen.

 

Wat gaat hier nu fout ?

Ik geef een beetje gas, laat de koppeling (geloof ik) een beetje slippen en doseer dan met de voetrem.

 

Hoe varen jullie met het draaien van een achtje op de VFR ?

 

 

 

Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie! Ik wil dat binnenkort ook gaan proberen op een grote parkeerplaats in het weekend (bijv NedCar Born).

 

Ik denk idd dat de VFR wat minder makkelijk zulke bochten maakt. Met mijn 'oude' SUUZ VSTROM ging dat anzich wat makkelijker. Ik vind het met de VFR al een uitdaging om de halve draai te maken binnen 6 meter (breedte van de weg), maar dat zal vooral liggen aan 'durf' aangezien een lesmotor van die valbeugels heeft en mijn motor niet ... Maar gezien die politie filmpjes is het vast en zeker mogelijk met de motor, afhankelijk van de berijder!

 

VFR 750P (japan)

 

VFR 800 (filmtitel geeft wat anders aan)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren nog een achtje gereden met de VFR. Ging prima!

Achtje was wel ongeveer 200km. lang. :39:

VFRikus

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Johny,

 

die Japannels zijn inderdaad f*cking unbelievable he !

Ik wist vantevoren dat er natuurlijk cracks zijn die ook met een VFR de stoep kunnen aanvegen :)

 

Je kunt dierect zien dat zij een heel stuk harder rijden dan ik gewend ben bij de bijzondere verrichtingen.

 

@Nootje:

Ik zal dat proberen, maar ik verwacht er geen succes van. Heb jij een achtje in z'n twee gedraaid ?

 

 

 

Paul.

aangepast door Paul Jenner
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gaat hier nu fout ?

Ik geef een beetje gas, laat de koppeling (geloof ik) een beetje slippen en doseer dan met de voetrem.

 

Hoe varen jullie met het draaien van een achtje op de VFR ?

 

Paul.

 

Hallo Paul,

 

Vroeger is mij ook verteld tijdens de rijles dat je de motor moest laten 'trekken' en dat je de achterrem erbij kan gebruiken.

 

Met het gecombineerde remsysteem kan ik me voorstellen dat de motor anders reageert.

Je remt niet alleen achter maar ook op het voorwiel.

Het is maar een idee maar volgens mij beinvloedt je wel het sturen als je ook voor remt.

 

Dennis

aangepast door RodeVFR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Paul,

 

Vroeger is mij ook verteld tijdens de rijles dat je de motor moest laten 'trekken' en dat je de achterrem erbij kan gebruiken.

 

Met het gecombineerde remsysteem kan ik me voorstellen dat de motor anders reageert.

Je remt niet alleen achter maar ook op het voorwiel.

Het is maar een idee maar volgens mij beinvloedt je wel het sturen als je ook voor remt.

 

Dennis

Dennis,

 

Ik zat mezelf ook al af te vragen of het gecombineerde remsysteem hier roet in het eten gooit ...

 

 

Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het DCBS gooit geen roet in het eten.

De achterrem is prima te gebruiken in dit soort gevallen. Tik langzaam rijdend maar eens de voetrem kort en fel aan, dan zal je merken dat er met enige vertraging pas reactie op de voorrem komt.

Afgezien is het systeem zo dat de werking van de achterrem hoofdzakelijk achter is en van de voorrem hoofdzakelijk voor. Overberemming is dus niet mogelijk.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De truc is SMOREN.

 

Op Leliestad op een vorige Vfr ('95 er) ook eens flink bezig geweest om dat onder de knie te krijgen.

 

In het begin was het net of ik op een bokkend paard zat. TE hard of TE jangzaam en die ketting maar klapperen.....

 

De oplossing:

In 1 een behoorlijke aanloop nemen en je tempo constant zien te krijgen. (Niet TE hard uiteraard)

Vanaf dat moment je gas NIET meer varieren, VAN JE KOPPELING AFBLIJVEN en je snelheid omlaag brengen MET ALLEEN DE ACHTERREM !

Toch nog te snel naar je zin? Nog HARDER op die rem trappen!

 

Resultaat: Een VFR die net zo snel of langzaam als jij wil rondjes of achtjes kan blijven draaien tot jij er duizelig van wordt....

 

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga regelmatig mijn trage maneuvers oefenen, en doe ook af en toe een cursusje, en de vfr is inderdaad niet de gemakkelijkste motor daarvoor. Op mijn vorige motor (suzuki rf600) was het echt een makkie, ik kreeg toen op het examen de commentaar dat het geen race was :s (woops) Maar het gaat wel degelijk, het vereist gewoon wat meer oefening ;)

 

Het zou misschien gewoon de draaicirkel kunnen zijn? Ik heb vorige week bij wijze van test nog gezien dat de draaicirkel van mijn vfr ongeveer dezelfde is als die van een bmw 1200 rt. Ik had echt gedacht dat een RT een grotere draaicirkel zou hebben.

 

DCBS gooit idd geen roet in het eten, achterrem is perfect te gebruiken voor trage maneuvers.

 

Wat betreft bokken: ik ging er ook al een tijdje vanuit dat met de vfr op ralenti rijden (dus koppeling los en geen gas) in eerste niet zou gaan (=bokken), maar ik heb het vorige week nog eens geprobeerd en het gaat wel degelijk hoor. Al gebruik ik voor achtjes toch liever koppeling+gas+achterrem.

 

Verder maakt het toch ook een vrij groot verschil of je kegeltjes gebruikt of niet. Ik deed het vroeger altijd zonder: ik ging dan gewoon proberen om op een parkeerterrein te draaien tussen de witte lijnen, maar als je echt een vast punt hebt om naar te kijken gaat het echt wel beter.

 

In attachment, nog een leuke oefening. Vereist iets meer materiaal dan gewoon wat kegeltjes, maar best wel leuk :)

post-4346-1337002638.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na meer oefening moet het gewoon een keer gaan lukken natuurlijk !

 

Nu zegt Hans dat je "van de koppeling af moet blijven",

 

maar volgens Davy moet je de koppeling juist wel gebruiken.

 

Mag ik daaruit de conclusie trekken dat het zowel mét als zonder koppeling kan lukken ?

 

Wat betreft het vermijden van bokken, smoren enzovoort denk ik dat het een goede oefening is om stapvoets te rijden met het achterremmetje erop. Dan pas als je daar gevoel voor hebt ontwikkeld aan een halve draai beginnen. Zo heb ik gisteren mijn vriendin tenslotte ook geprobeerd bij te brengen hoe je de achterrem in deze gevallen moet gebruiken :)

 

 

Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppeling moet je af blijven, motor met een beetje gas laten trekken en met de achterrem sturen.

Op het moment dat je de koppeling gaart gebruiken lig je plat.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik vorig jaar november bezig was voor mn A, is mij geleerd de koppeling los te hebben, gas constant en de rest te regelen met de achterrem.

Echter moet ik bekennen dat ik het nog niet heb durven proberen met de VFR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees al op een ander Engelstalig Forum dat je de VFR tot ongeveer 3000 toeren moet oppoken, en dan de rem gebruiken. 3000 is wat meer dan doorsnee, zoveel had ik volgens mij niet gebruikt. En ja, dan krijg je problemen. Koppeling babysitten heeft ook niet geholpen .

 

 

Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...