Ga naar inhoud

achtjes rijden op de VFR ?


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Nu we het toch over 8-jes en slalommen hebben.

Ik heb eens een regionale motorrijvaardigheidstraining(3 x woordwaarde) gevolgd en dat was zeer leerzaam.

Nu moet ik zeggen dat dat met een CBR 600 was en al een hele tijd terug.

Graag zou ik weer eens zo'n dagtraining willen, alleen heb geen idee hoe en waar ik dat moet doen.

Ik heb op sites van de ANWB gekeken, maar daar zie ik cursusdatums tot juni.

Voorheen deed ik de cursus via een motorclub, maar ben daar nu geen lid meer van.

Heeft iemand een idee waar ik moet zijn voor zo'n RMT cursus(het liefst in Groningen)??

 

Gr. Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx. Arno71,

 

Heb ik niet goed gegoogled. Zal ook eens googlen voor een cursus googlen..

 

Gr. Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Wie als eerste een videootje van zichzelf toont waarop hij een achtje draait in officiele maatvoering op een VFR met standaard stuur, heeft van mij een biertje verdiend !

Het heeft dan misschien wel net geen 4 jaren geduurd, maar misschien ben ik de eerste met die video en maak ik alsnog graag aanspraak op de welverdiende biertje. :k

De acht op de standaard VFR is te doen, het is alleen niet zo makkelijk als met vele andere motoren merk ik zelf ook.

Maar het kan wel degelijk vlotjes, alleen is daar wat oefening en inspanning voor nodig.

Het probleem van de eerder grote draaicirkel is te counteren door hem op de binnenkant van de banden te dwingen. Mij lukt het enkel door tegenleunen bij het aansnijden.

Doordat ik telkens einde stuuruitslag zit is er geen correctie meer mogelijk en moet alles opgevangen worden vanuit de tractie. De snelheid verhoogt maw telkens bij het uitkomen en het tegen leunen verandert gaandeweg in mee leunen.

Zonder koppeling kan in principe net, maar maakt het naar mijn gevoel allemaal veel instabieler. De achterrem kan ook helpen maar in dit geval verkies ik hem niet te gebruiken zodat ik telkens op de bal van de voet kan blijven rijden en zo het meeste gevoel en controle heb.

Tenminste zo werkt het voor mij het best, zonder te beweren dat het de enige of beste manier is.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Kr5si31liAk

aangepast door JeFour
embedded video
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens helemaal rechtop te staan op de pedalen i.p.v. op de buddy zitten en de motor afschuinen. Klein beetje gas erop houden, 1e versnelling, en heel iets temmen met de achterrem, en dan de motorafschuinen.

 

Dat voelt heel anders aan dan als je zit.

 

Niet letten op hoe schuin je wel of niet gaat, maar goed kijken waar je naartoe wilt / wilt uitkomen. Ben benieuwd of dat helpt. Soms helpt het al om het stuur wat minder verkrampt vast te houden, de motor het werk laten doen.

Maar dat is ook voor mij makkelijker gezegd dan gedaan, alleen al denkende aan de mogelijkheid van omvallen dat het kuipwerk schade oploopt.... Dan breekt bij mij ook het zweet uit... :blink:

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jahaa. Kan allemaal wel zijn en misschien doe ik dat wel eens, maar toch maak ik nu al graag aanspraak op dat biertje [emoji18]

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo,

 

Nu we het toch over 8-jes en slalommen hebben.

Ik heb eens een regionale motorrijvaardigheidstraining(3 x woordwaarde) gevolgd en dat was zeer leerzaam.

Nu moet ik zeggen dat dat met een CBR 600 was en al een hele tijd terug.

Graag zou ik weer eens zo'n dagtraining willen, alleen heb geen idee hoe en waar ik dat moet doen.

Ik heb op sites van de ANWB gekeken, maar daar zie ik cursusdatums tot juni.

Voorheen deed ik de cursus via een motorclub, maar ben daar nu geen lid meer van.

Heeft iemand een idee waar ik moet zijn voor zo'n RMT cursus(het liefst in Groningen)??

 

Gr. Peter

Ik heb zelf een training gevolgt via MotoSportivo op het KLPD circuit van Lelystad. De ochtend bestaat uit oefeningen en in de middag wordt er op het circuit zowel rechts als linksom gereden.

aangepast door Marien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Hans en Rikus zeggen is idd waar, normale snelheid, van koppeling afblijven en met achterrem alles regelen is de oplossing, maar ook je lichaam gebruiken door tegenhangen!

 

Nou is het idd zo dat je het niet makkelijk met je eigen motor probeert maar dat zit vnl tussen de oren.

 

Daarvoor hebben ze cursussen uitgevonden (zoals de VRO) waarbij je (voor het betere gevoel tussen diezelfde oren) een dagverzekering af kunt sluiten.

Dat kan helpen bij een aanzienIijke drempel-verlaging.

 

Op die cursus leer je overigens nog een paar op het eerste gezicht onlogische handelingen:

Zoals zonder handen aan het stuur over een diagonaal op het wegdek liggend balkje rijden.

Leren remmen zonder ABS op een wegdek bedekt met zand.

Je fiets een halve meter naar links of rechts verzetten door naar de kant die je wilt aan dezelfde stuurhelfteen zet te geven.

 

En last but not least het gebruik van je lichaamsgewicht als tegenwicht in korte bochten (hairpins) in bochten op vakantie in de bergen, op dezelfde manier als bij achtjes draaien (en precies tegenovergesteld aan hoe je snelle bochten neemt op hoge snelheid).

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet wel zeggen dat ik ook niet heel makkelijk uit de voeten kan op lage snelheid met de VTec.

Het monteren van stuurrisers en nieuwe wieldemper-rubbers heeft hier overigens wel heel erg geholpen. Sindsdien nog niet heel veel gereden, maar het vertrouwen begint te groeien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De banden spelen ook mee, de MPR's die ik altijd reed vond ik super maar nu ik door de tegenvallende MPR4 voor de Dunlop Roadsmart 3 ben gegaan (merk ik dat de langzame bochten ook een heel stuk vertrouwder voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb het diverse malen geprobeerd, wel de Belgische examen achtjes.

Kreeg het niet voor elkaar met een GSX750F, VFR800Fi, CBR1000RR, VFR1200F....maar wel met rijschool motoren alsook een GSX600F.

Als ik het filmpje belijk dan is het Nederlandse 8tje een stuk ruimer dan de Belgische, of ik doe het gruwelijk mis.

Zo draai ik mijn tuin altijd met het stuur tegen de aanslag, maar kom altijd ruimer uit dan de bocht van een 8 maar is.

 

Hoeveel meter is die Nederlandse 8? Van wat ik zie totaal 12m en elk rondje max 4 meter.

 

Dit is het Belgische examen, geprobeerd met een VFR800 en VFR1200, beiden een fail: https://youtu.be/84EZDNkcPoc

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Nederlands rondje is inderdaad 4 meter en wel te doen met een VFR Vtec.

Een aantal jaren geleden had ik een soort VRO training bij de KLPD in Lelystad.

Het was wel even oefenen, maar het is goed te doen.

 

Net even gekeken en het Belgisch rondje lijkt 3,5 meter te zijn.

Dat is dan wel even moeilijker, en misschien niet meer met een Vtec te doen.

 

 

 

Bert van Es

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...