Davy Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Koppeling moet je af blijven, motor met een beetje gas laten trekken en met de achterrem sturen.Op het moment dat je de koppeling gaart gebruiken lig je plat. Ik heb toch al heel wat instructeurs anders horen beweren. Inclusief de mensen van de antwerpse motorpolitie enkele weken geleden. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het lijkt me ook geen goed idee: als je met de koppeling los en enkel gas + achterrem je motor laat stilvallen terwijl je dat achtje doet, DAN lig je plat Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 De kans dat je motor stilvalt is het grootste als je met de koppeling gaat klooien. Met de achterrem kan je veel preciezer corrigeren dan met de koppeling. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
ribus Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 zonder koppeling is het niet te doen. je kan(ik niet) niet stapvoets rijden zonder bokken. (volgens het instuctie boekje moet je de koppeling onder de 9 kmh al inzetten) koppeling heel iets in en vasthouden op deze stand. motor op de 2500 a 3000 toeren. dan pas kan je snelheid regelen met de rem. alleen de rem is leuk voor een snelle 8 of een snellere slalom dit is mijn bewering en bevinding. zal niet zeggen dat de andere mogelijkheden niet werken. ik heb het ook zo geleerd tijdens mijn lesperiode. gr dennis Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZERO Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 al eens het stuur op deze vfr's bekeken, dit zal ook wel helpen vanaf seconde 45 ong Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Beetje in de herhaling, maar ik ben het met VFRikus eens.... zorg voor voldoende trekkracht en regel de snelheid met de achterrem. Probeer om van de koppeling af te blijven. Motor moet wel lekker oppakken op lager toerental (lees: goed afgesteld). En persoonlijk vind ik het moeilijker als de voorvering slap is afgesteld. Oja: als balhoofdlager niet helemaal in orde is (wat wel eens voor koomt bij een viffer heb ik wel eens gehoord) dan gaat het niet soepeltjes lukken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davy Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 zorg voor voldoende trekkracht en regel de snelheid met de achterrem. Probeer om van de koppeling af te blijven. Wel, ik zal het eens proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Succes !! Tip: begin eerst met een ruime afstand tussen de pionnen. Als dat goed gaat maak je de afstand (steeds) kleiner. Probeer dan ook steeds langzamer te rijden. Geldt ook voor een achtje draaien: met een grote acht beginnen. Als dat goed gaat steeds kleiner maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted May 14, 2012 Author Share Posted May 14, 2012 Zero wijst ons op iets interessants: Het stuur op die politie VFR's is effe wat anders dan standaard: Veel hoger en breder. Dat maakt de handeling absoluut een factor 4 makkelijker, schat ik zo. Ik kan helaas pas over 1 a 2 weken weer opnieuw naar de parkeerplaats (vanwege tussentijds twee motorweekeinden, rot he ? ). Maar ik ga het dan weer proberen en laat mijn vorderingen hier weten. Zo te horen aan jullie vele -gewaardeerde- reacties is het een onderwerp dat erg leeft hier. Wie als eerste een videootje van zichzelf toont waarop hij een achtje draait in officiele maatvoering op een VFR met standaard stuur, heeft van mij een biertje verdiend ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRoemer Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Op mijn vorige motorfiets, een VFR Vtec , had ik veel moeite met trage maneuvers zoals keren in een straat. Op mijn huidige motorfiets, een Honda CBF1000, gaat alles veel beter. Naar mijn gevoel te danken aan 4 dingen: 1. lager zwaartepunt 2. kleinere draaicirkel 3. soepele motor bij lage toerentallen 4. hoger en breder stuur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raindeer Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Het heeft inderdaad met het stuur te maken. De reden dat een BMWrt een kortere draaicirkel heeft heeft te maken met het stuur en stuuruitslag . De BMW boxer hort en stoot namelijk nog meer dan een V4, dus daar ligt het niet aan. De BMW heeft tevens een gecombineerd remsysteem, dus ook dat maakt geen verschil. Tevens loopt de ene VFR wat vlekkelozer bij lage toeren dan de andere, dus zal dat ook enige invloed hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pa.Nootje Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Johny, die Japannels zijn inderdaad f*cking unbelievable he ! Ik wist vantevoren dat er natuurlijk cracks zijn die ook met een VFR de stoep kunnen aanvegen Je kunt dierect zien dat zij een heel stuk harder rijden dan ik gewend ben bij de bijzondere verrichtingen. @Nootje: Ik zal dat proberen, maar ik verwacht er geen succes van. Heb jij een achtje in z'n twee gedraaid ? Paul. ik zal dat eens porberen met de ST ging dat wel en die is toch een beetje zwaarder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Very Fast Relaxing Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Bij mij lukt het ook niet altijd. Maar de manier waarop het je is aangeleerd heeft wel de meeste kans van slagen. Dus geen koppeling voldoende toeren (rond 2500) en voetrem erbij. Persoonlijk vindt ik de achterrem van de VFR waardeloos. Heel slecht te doseren. Ohwja, wat je ook nog kunt doen als je halverwege merkt dat je aan je gas begint te draaien ( met het achtje) is je wijsvinger ter referentie op de voorrem leggen (maar niet gebruiken natuurlijk). Je zal merken dat je gashand stabieler wordt. Grtz, Eelco Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Ohwja, wat je ook nog kunt doen als je halverwege merkt dat je aan je gas begint te draaien ( met het achtje) is je wijsvinger ter referentie op de voorrem leggen (maar niet gebruiken natuurlijk). Je zal merken dat je gashand stabieler wordt. Daarvoor heeft mijn instructeur me indertijd de tip voor gegeven om mijn duim tegen het huis van clip on te zetten. Hierdoor kan je, ook niet door een plotselinge ruk naar voren. meer gas geven. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davy Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Wie als eerste een videootje van zichzelf toont waarop hij een achtje draait in officiele maatvoering op een VFR met standaard stuur, heeft van mij een biertje verdiend ! Mogen dat ook helibars zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 Mogen dat ook helibars zijn? Ja hoor, die reken ik ook goed Helibars doen toch niet veel meer dan je stuur een beetje verhogen ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts