boertjes Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Hmm...ik heb toch echt MET koppeling, gas en achterrem geleerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vfred Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Ik heb het zelf al een aantal keer gedaan met de vfr. Je zal op sommige momenten de koppeling moeten gebruiken en dan samen met gas en voetrem de oefening voor elkaar te krijgen. De motoren die meestal als lesmotor gebruikt worden zijn dat natuurlijk niet zomaar. Wendbaarheid, stuuruitslag en het laten smoren van de motor wordt bekeken(dus met gas en achterremtechniek rijden) worden allemaal bekeken. De stuuruitlslag van de vfr is bij lange na niet zo scherp als bij de meeste lesmotoren en daar komt bij dat je steeds met je polsen tegen de tank komt. Vandaar dat de in het flimpje getoonde motoren allemaal een hoger stuur hebben en de bij behorende valbeugels. Niet geheel onbelangrijk als je de techniek niet helemaal onder de knie hebt. Begin dus rustig. Loop anders eerst eens met de motor aan de handmet maximale stuuruitslag een rondje en het zal je verbazen hoe groot de draaicirkel van een vfr is. Deze wordt alleen kleiner bij het afschuinen van de motor en daar heb je weer snelheid voor nodig. Succes allemaal met oefenen en denk eraan als je hem teveel smoort valt hij uit en in de meeste gevallen ook om. Helaas al bij veel ex kandidaten gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 Bij veel ex kandidaten, ben jij rij-instructeur ofzo ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davy Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Helibars doen toch niet veel meer dan je stuur een beetje verhogen ? Yep, een stukje hoger, en ook iets dichterbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 Yep, een stukje hoger, en ook iets dichterbij. Laat maar zien die video dan ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MvM Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 techniek met slippende koppeling is er juist voor motoren die niet zo soepel draaien als een 4-cylinder, dus wat Vfred zegt klopt wel. Daarbij is de zithouding op een (standaard) vfr ook niet ideaal voor dit soort oefeningen. Dit gemis maakt hij op veel andere vlakken wel weer goed. TS is in ieder geval goed bezig door het "korte werk" te blijven oefenen! groet, Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
vfred Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Bij veel ex kandidaten, ben jij rij-instructeur ofzo ? Paul. Eh ja ik ben motorrijinstucteur. Vandaar de wijsheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 Hey Fred, ik ga er vanuit dat ik bij het afschuinen van de VFR op zulke lage snelheden beter rechtop kan blijven zitten en dan de motor onder me vandaan duwen (in motorcross stijl) i.p.v. meehangen ? Kan niet wachten tot ik weer gelegenheid heb om de parkeerplaats op te gaan. Ik zal dat pokkeding toch onder de knie krijgen zeg ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vfred Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Je kan het beste tegenleunen. Daarbij druk je de motor naar binnen en zorg je met je lichaam dat je balans in orde blijft. Met inleunen of meeleunen zou je het ook kunnen redden maar zal de snelheid hoger moeten zijn anders val je om vanwege al het gewicht wat naar binnen hangt. Succes met oefenen en begin gewoon wat ruimer met draaien en maak jezelf eerst eigen met het maken van een halve draai. Ook tijdens je lessen zal dit niet in een keer zijn gelukt. Oefening baart kunst. Greetz Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
L1dert Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Tussen de twee uitersten van 'inleunen' en 'tegenleunen' zit ook nog een middenweg. Ik noem het maar even, want anders zouden we die vergeten. Je kunt namelijk ook 'normaal' blijven zitten. Bij veel bochten en/of rotondes kun je daar heel goed mee uit de voeten (wielen). Laat onverlet dat je bij achtjes draaien (komt op de openbare weg bij mij toch wat minder vaak voor..., laatste keer was bij een VRO en niet eens op de openbare weg) beter kun 'tegenleunen'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocknrolla Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Dan zou het een VFR met een Airbox mod beter moeten gaan als een zonder de Airbox mod. Citeer (johan 5-4-2012) Deze modificaties (mods) hebben echter wel invloed op het (goed) draaien van de motor, mn tot 4000 toeren kun je een wat onrustig toerental hebben, oa bij stapvoets rijden is dat merkbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsien_bier Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 ik ga er vanuit dat ik bij het afschuinen van de VFR op zulke lage snelheden beter rechtop kan blijven zitten en dan de motor onder me vandaan duwen (in motorcross stijl) i.p.v. meehangen ? Door je arm aan de kant van de binnenbocht recht te houden duw je automatisch de motor van je af. Je zult merken dat korte bochtjes op deze manier veel makkelijker gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted May 16, 2012 Author Share Posted May 16, 2012 Bedankt voor alle tips. Nogmaals, op de motorfiets van mijn vriendin draai ik moeiteloos achtjes, zoveel u maar wenst Morgen eerst lekker een paar daagjes sturen in de Eiffel, volgende week weer een soort van motorweekeindje weg (mijn vriendin wegbrengen naar een VRO voor dames), dan hopelijk de week daarna weer naar de parkeerplaats. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin K Posted June 23, 2012 Share Posted June 23, 2012 Lukken de achtjes al ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jappe Posted June 23, 2012 Share Posted June 23, 2012 Ik verbaas me er over dat er gewoon beweert wordt dat het DCBS er geen invloed op heeft. Ik ben dit niet eens. Feit is dat het de langzame oefeningen niet onmogelijk maakt maar het is wel even wennen. Ik heb de achtjes enzo allemaal zonder koppeling moeten doen dus alleen met de achterrem doceren. Volgens mij bij de korte slalom gebruikte ik de koppeling wel. Je zou tegen het bokken nog kunnen proberen om te synchroniseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts