Ga naar inhoud

Osco oiler


bollocks
 Delen

Aanbevolen berichten

Nu de nieuwe ketting en kettingwielen zijn gemonteerd wil ik ook een osco oiler monteren. Lijktme heerlijk om af en toe alleen aan dat palletje te hoeven trekken om weer een gesmeerde ketting te hebben :w

Wie heeft een osco gemonteerd en wil daar een foto van plaatsen zodat ik kan zien waar je hem het beste kan monteren op de 800?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Nu de nieuwe ketting en kettingwielen zijn gemonteerd wil ik ook een osco oiler monteren. Lijktme heerlijk om af en toe alleen aan dat palletje te hoeven trekken om weer een gesmeerde ketting te hebben :w

Wie heeft een osco gemonteerd en wil daar een foto van plaatsen zodat ik kan zien waar je hem het beste kan monteren op de 800?

 

Ik heb m zo:

 

post-3355-1339789531.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem op een VTEC gemonteerd, dus aan een foto zal je niet zoveel hebben. Heb hem gemonteerd aan de zwarte framebuis aan de linkerkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft een osco gemonteerd en wil daar een foto van plaatsen zodat ik kan zien waar je hem het beste kan monteren op de 800?

Ik heb er een gemonteerd, maar op een VFR800 is dat wel even zoeken. Uiteindelijk kreeg ik het briljante idee (beetje gejat) om hem gewoon op m'n stuur te zetten, bevestigd aan de linker clip-on. Ziet er ook nog eens sjiek uit.

 

Ooit heb ik op dit forum een foto gepost, maar ik kan de foto niet vinden. Ben nu wat ver weg van huis, maar als je het wilt zien kan ik morgen wel even voor je kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Osco bedien je met de hand en de Pro Oiler doet het automatisch en gestuurd door het aantal wiel omwentelingen. En dat laatst kan je dan zelf instellen.

Het grootste verchil is dan ook dat de Osco eens in de, ik roep maar wat, 400 km. een kwam olie op de ketting gooit, als je er om denkt tenminste :)

De PO, zoals in mijn geval, doet om de 8 km. een paar druppels zonder dat ik er om hoef te denken. De smeer frequentie is met de PO ook nog eens heel simpel tijdens het rijden aan te passen. Gaat het regenen zet je hem zo een beetje rijker!

In mijn ogen is de PO dan ook smeer technisch gezien het beste systeem, al is niet iedereen hier dat met me eens.

Als je dan ook nog het geringe prijsverschil tussen de twee bekijkt dan is de PO op afstand het beste systeem.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Osco systeem is het aan je zelfdicipline m.b.t. de smering.

Pro Oiler is na de juiste instellingen een automatisch smeer systeem (met evt de optie om de druppel interval aan te passen bij regen d.m.v. een + en een - knop op het bedienings systeem)

 

OSCO: De naam staat voor One Second Chain Oiler.

 

Het apparaat neemt zeer weinig ruimte in en werkt semi-automatisch. Je bepaalt dus zelf wanneer je ketting aan een smeerbeurt toe is. Het smeren is een kwestie van een seconde. Meer niet. Als je de plunjer van de OSCO tijdens het stapvoets rijden helemaal uit trekt en weer los laat wordt de 2 cc smeerolie in 7 maal over de ketting verspreid.

 

Pro Oiler

 

De PRO-OILER meet de afgelegde afstand en baseert daar de smeerbehoefte van de ketting op.

Dit werkt als volgt:

· Op motoren met een mechanische kilometer-tellers stuurt sensor bij het wiel een signaal naar een microprocessor in de regeleenheid.

 

Bij een motorfiets met elektronische aansturing van de snelheidsmeter wordt het signaal van de motor zelf gebruikt.

De regeleenheid stuurt de pomp aan die een zeer precieze hoeveelheid olie naar de ketting pompt. Voor motoren met een electronische kilometerteller kan het signaal rechtstreeks van het boordnetwerk afgetapt worden.

· De electromagnetische pomp levert ALTIJD de gevraagde dosering olie, onafhankelijk van viscositeit of temperatuur.

· Als het regent of als er door stoffig gebied gereden wordt, kan tijdens het rijden de hoeveelheid olie vergroot worden.

Wat heb je er aan?

 

De PRO-OILER geeft continu smering, maar is zeer zuinig en precies. Gemiddeld verbruik je 1 liter olie op 70.000 kilometer !!

Stel je eens voor hoeveel spuitbussen kettingspray voor diezelfde afstand nodig zouden zijn ?

Maar dit is niet het belangrijkste voordeel, door de continue smering slijt de ketting nauwelijks. Hierdoor hoef vrijwel nooit meer je ketting te spannen, en gaat de ketting meer dan een heel motorleven mee.*

Bijkomend voordeel is ook dat er weinig olie van de ketting wordt geslingerd, en dat de pomp niet zal werken als je voor een stoplicht staat.

 

In het verleden hebben een aantal forum leden het initiatief genomen op een groeps inkoop op te zetten.

In deze topics kun je nog meer info vinden t.a.v. de pro oiler.

 

2011

2012

 

Nog een vergelijking maar dan tussen een pro oiler vs scottoiler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het prijsverschil niet zo klein, bovendien zijn er argumenten voor een simpel mechanisch systeem tov een gecompliceerd elektrisch systeem.

Maar die discussie is al een paar keer gevoerd, ik kies bewust voor een Osco (tenzij ik toevallig heel voordelig een po op de kop kan tikken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik een tegenstrijdige stelling.

De PO vindt je te duur en gecompliceerd, daarnaast kun je je blijkbaar vinden in de argumenten uit de reeds gevoerde discussies in het voordeel van de OSCO maar als een goedkope PO voorbij komt dan zet je die er op :scratchchin:

Komt op mij meer over als een centen kwestie hetgeen begrijpelijk is.

Uiteraard ben je geheel vrij daarin om je eigen keuzes te bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk smeer systeem heeft hetzelfde voordeel. De ketting wordt regelmatiger gesmeerd en krijgt hierdoor een langere levensduur. Als je "automatisch" wilt smeren, maar niet de uitgave wilt doen aan een PO systeem, dan zou je ook kunnen kijken naar de No-Budget zelfbouw systemen die een aantal mensen op het forum ook gebruiken. Dit werkt minstens net zo goed als de Osco oiler en bied de gelegenheid door te sparen voor een vol-automaat zoals de Pro-Oiler.

 

Maar, zoals Arno al zei. Er is er maar 1 die die keuze kan maken en dat ben je zelf. Slechte smeersystemen bestaan niet. Hooguit handige en minder handige systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mij niet vergis zit er maar zo rond de € 60.- verschil tussen reen Osco en een PO.

Gezien de meerwaarde van de PO vind ik dat peanuts, of van uit mijn beleving de Osco te duur.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de zoekoptie kwam ik nog een ouder (2007) en reeds gesloten topic tegen die misschien kan bijdragen in de voor jou juiste keuze: Pro-oiler of Osco?

 

Even een quote daaruit:

Ik heb een Osco gehad op een Suzuki Bandit. Op zich wel aardig, maar het grote nadeel ten op zichte van een PO is volgens mij dat de olie van Osco op de buitenkant van de ketting valt. Veel slingert er dus ook weer af (ook als je stapvoets rijdt). Smeren met een Osco is echt niet moeilijk. Als je stapvoets kan rijden kun je ook smeren. Zelf heb ik overwogen om er weer een Osco op te zetten, maar ik zou niet weten waar je zonder breken en zagen het ding moest plaatsen. Je moet namelijk wel bij het handeltje komen, ook als je langzaam rijdt. Een PO kan wel netjes weggewerkt worden en is automatisch. een Osco vergt wat meer discipline
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik een tegenstrijdige stelling.

De PO vindt je te duur en gecompliceerd, daarnaast kun je je blijkbaar vinden in de argumenten uit de reeds gevoerde discussies in het voordeel van de OSCO maar als een goedkope PO voorbij komt dan zet je die er op :scratchchin:

Komt op mij meer over als een centen kwestie hetgeen begrijpelijk is.

Uiteraard ben je geheel vrij daarin om je eigen keuzes te bepalen.

 

Dat is niet tegenstrijdig maar een weging van voors en tegens.

De centen kwestie weegt zwaarder dan het 'voor' (voor mij, voor een ander kan dat juist een tegen zijn) van een simpel systeem.

Het 'set and forget' principe en het gelijkmatige smeren van een PO is weer een klein voordeel voor de PO, maar aan de andere kant is het geen opgave om eens in de 400km even aan een palletje te trekken voor deze mooi weer rijder ;)

 

Ik vind een meerprijs van 50% extra bovenop de Osco relatief veel.

Kun je weer een set handschoenen voor kopen :closedeyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De OSCO wordt voor 125 Euro geleverd.

Smering doe je bij elke tankbeurt: even 100m voor de pomp aan de plunjer trekken en stapvoets naar de pomp rijden.

Montage van de nozzle bij vookeur op het achterkettingwiel zodat de hele ketting gesmeerd wordt. Doe je het via de kettingkast, dan smeer je alleen de buitenkant van de ketting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...