Ga naar inhoud

Ervaringen VFR1200X


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me al af hoe lang die opmerking op zich liet wachten.... 29 minuten dus :scratchchin:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De grip van de Dunlop is ook op mijn F beduidend minder dan met de MPR voorheen. Geen TC, dus geen lampje of inhouden, maar af en toe een spinnend achterwiel. De band lijkt me minder geschikt voor koppelrijke motoren, maar het stuurgedrag is dan wel weer prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vreemd dat ze in de bochten ruim voldoende grip hebben, in het buitenlandweekend ook geen stap opzij gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met knalselder, zeker bij wat kouder / nat wegdek stapt de Dunlop wat makkelijker opzij.

 

Al een aantal keren gehad, beduidend vaker dan bij de MPR.

Stuurgedrag inderdaad goed, maar ik heb toch echt de indruk dat hij slecht tegen afkoelen kan.

Pas nog weer, op de snelweg in de regen, niets aan de hand, rij Utrecht in, behoorlijke regen dus de band koelt snel af. (langzame snelheid)

Vanuit de beneluxbaan de rotonde af even gas er op en hop, uit willen breken van achteren. Dit deed de MPR toch echt beter. TC is dan best handig eigenlijk :scratchchin:

 

Het aantal oeps momentjes is nu beduidend hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben van die oeps moment bijna af :scratchchin: nu ik ben overgestapt naar de metzeler tourance next banden !

Maar zoals gezegd alles wordt begeerd van je rechterpols :thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grip van de Dunlop is ook op mijn F beduidend minder dan met de MPR voorheen. Geen TC, dus geen lampje of inhouden, maar af en toe een spinnend achterwiel. De band lijkt me minder geschikt voor koppelrijke motoren, maar het stuurgedrag is dan wel weer prima.

Het verschil zit hem in het stijvere karkas. Een stijver karkas zal hobbels minder verwerken dan het slappe karkas van de Michelin, en dus iets eerder gaan stuiteren. Op dat moment heb je minder tractie.

Koude banden zullen nog meer verschil geven.

 

Dit was de reden waarom Michelin ongeveer 15 jaar geleden steeds slappere karkassen ging maken. Echter, ze zijn daar nu weer vanaf aan het stappen gezien het feit dat elke nieuwe band van Michelin weer wat stijver is dan zijn voorganger. Over een paar generaties is dat weer gelijkgetrokken.....

Een slap karkas heeft namelijk ook veel nadelen (o.a. een nerveuzer/instabieler rijgedrag), groter oprichtmoment bij remmen in de bocht, groter risico op oververhitting, en bij fors rijgedrag meer slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op achteraan op de F Pirelli Angel GT met een stijver karkas (namelijk 190/55 ZR 17 M/C (75W) TL (A)) . Het valt me op Pirelli aanvankelijk enkel de band met het stijver karkas geschikt achtte voor de F. Nu worden blijkbaar beide banden geschikt geacht voor de F.

 

Het zal wel met mijn rijstijl te maken hebben, maar ik kan op mijn één hand tellen dat ik het gevoel had dat TC nuttig zou zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@Ray, kortom je geeft gewoon te veel gas.

De TC grijpt niet alleen in bij slippen van het achterwiel, maar ook als je voorwiel van de grond komt.

Dat heeft niets met je banden te maken, maar meer met de beheersing van je rechterhand. Of een betere coördinatie tussen je rechterhand en en je linkerhand voor het op laten komen van de koppeling. [emoji16]

 

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er vandaag weer even aan herinnerd dat ik te hard rij dus ik ben inderdaad bang dat dat het geval is :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zojuist de eerste ingreep van de TC. Vlak bij huis trapte ik hm een beetje enthousiast over een kruising die maar iets verhoogd is, maar toch stuiterde de motor toen ik er vanaf reed een beetje waardoor TC moest ingrijpen. Dat gebeurde op m'n GS nooit, maar die was voorzien van Hyperpro...voor deze ook maar eens overwegen.

 

Verder alleen maar positieve ervaringen met de VFR1200XD na 1500 km, rijdt super soepel. Enig puntje wat ik kan bedenken is dat het 2x niet lukte om de S stand te overrulen door iets eerder naar z'n 3 te schakelen...?

 

Te hard rijden gaat iets te makkelijk bij deze motor, hoop dat er niet teveel fanmail uit Leeuwarden komt.

aangepast door lager
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan reed je dus te langzaam voor de derde versnelling.

Hard rijden met de 1200x is inderdaad geen enkel probleem. Heb zelf gelukkig nog geen post uit Leeuwarden gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te zacht betwijfel ik een beetje ik reed nog geen 60, dan zou die wel moeten schakelen.

 

Gister reed ik met navigatie aan en het verschil tussen navigatie snelheid en snelheid op het display is bij 130km/h behoorlijk, ik reed volgens de navigatie maar 118 km/h. Bijna 10% verschil, dit blijft ook bij alle snelheden ongeveer 10%. Ik vind dit redelijk fors, bij m'n BMW was dat maar 5%, hebben anderen ook dit verschil?

aangepast door lager
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...