Ga naar inhoud

Ervaringen VFR1200X


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

Mooie verhalen en goed dat hij bevalt. :crossy:

 

Ik blijf echter nog even mijn 1200F trouw, ik kan het model nog niet mooi vinden en spaakwielen is helemaal niets voor mij.

Maar goed dat er verschillende smaken zijn.

 

Wel blij dat Honda blijkbaar weer een goede Viffer in de markt gezet heeft en leert van fouten in het verleden zoals glad zadel en klakkende cardan

 

Even mijzelf quoten..

 

Ik vind de spaakwielen nog steeds niets, maar na mijn proefritje moet ik het wel met je eens zijn, geweldig sturende machine zeg.

 

Ik ga er nog een tweede proefrit aan wagen met Petra achterop.

Ik heb hem ondertussen verplaatst naar mijn misschien te kopen lijstje :rolleyes: Heerlijk koppel en stuurt geweldig lekker.

 

Heb je er geen hugger op? ivm opspattend vuil e.d. ik heb er al meer overgelezen, zijkoffers schijnt ook flink te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een allroad zou kopen dan ga ik voor een ducati 1200 multistrada of een triumph 1050 se. Ik heb afgelopen zomer ook de 1200x geprobeerd. Het merendeel van jullie ervaringen onderschrijf ik maar wat mij opviel was: tov de 1200f vind ik de remmen van de X maar matig. Ook de voorhand voelt snel zoekerig.

Dit jaar blijf ik de 1200f trouw volgend jaar zien we wel weer. De hoge afschrijving bevalt me ook slecht :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar blijf ik de 1200f trouw volgend jaar zien we wel weer. De hoge afschrijving bevalt me ook slecht :)

Dat gaat, denk ik, momenteel voor elke jonge motorfiets op in een markt die volledig op zijn kont ligt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, inderdaad afschrijving is niet leuk, maar zoals Rikus zegt, dat geld voor alle motoren.

Zeker in deze prijsklasse. Gelukkig betaald de belasting mee in mijn geval, scheelt een flink stuk :sleep:

 

Youtube filmpje.

Honda Crosstourer vs Triumph Tiger Explorer

http://youtu.be/eMxUBtweMbY

 

Daarin kiezen beide rijders apart voor de Honda en de Triumph op het eind, grappig.

 

Persoonlijk heb ik helemaal niks met de Triumph, dus dan zou het de Honda moeten worden in mijn geval, wel een leuke test.

 

De Duc vind ik wel mooi, maar die is een stuk hoger geprijsd, ook zet ik nog steeds mijn twijfels bij Ducati, het is erg mooi en speels, maar ik ben niet overtuigd van de kwaliteiten op de lange duur. Daarnaast: ketting :blink: echt een no-go en de ervaringen van de versnellingsbak in testen houd ook niet over.

Ik ga hem weer dagelijks gebruiken in weer en wind. (Alleen niet met pekel)

Dus cardan is eigenlijk een must!

 

Maar ok, ik ben er nog niet uit en ook nog niet aan het handelen geweest, daar zal ik vast niet vrolijk van worden inderdaad.

 

Blijft het feit dat ik de Crosstourer erg lekker vond rijden en de remmen waren bij mijn model wel ok, iets minder dan de F, wel vreemd inderdaad, maar ok het is een heel ander type motor.

Er zitten wel all-road banden onder, bij mijn gebruik zouden er denk ik ook normale wegbanden onder moeten, zal vast schelen. Allroad is toch een compromis

 

Maarja, misschien blijf ik ook nog wel een jaartje rijden, alles zal van inruilprijzen enz afhangen.

En dan moet ik nog eens flink lang proefrijden.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo proefrit flink uitgebreid. :)

 

Stuk met Petra gereden, daar kunnen we inderdaad kort over zijn, die zit heerlijk achterop.

Ook het rijden over drempels e.d. met duo gaat heerlijk. Alleen bij korte strakke drempels voel je nog wel een tik door het stuur (ik denk dat er wel winst te behalen is met een ander veersetje)

 

Gisteren ook meegehad naar het werk en nog eens een flink stuk gereden, nu echt met de intentie van misschien kopen, je rijd dan toch anders.

 

Flink over secundaire wegen zitten raggen, dat gaat gewoon heerlijk. Het remmen moet inderdaad flink wennen, ik denk dat de 1200F wel beter remt maar deze remt ook als de brandweer, het geeft alleen een hele andere feedback door de lange veerweg, de voorkant duikt naar beneden als een gek bij hard remmen, dat de de 1200F niet, maarja dit is natuurlijk wel een heel ander type motor.

Na een flink aantal kilometers remde ik er mee als een gek, stoppie nog niet gelukt, dat dan weer wel :P

 

Het waaide ook flink, stukje met 160 -170 over de A27 met flinke zijwind. Dan pak je in ieder geval meer wind dan de 1200F en voel je de machine wat bewegen, het rechterop zitten en 3 koffers zullen hier wel aan meewerken. Ik vond het echter geen moment angstig aanvoelen en tot 200 is de machine zonder problemen te berijden. Geen probleem dus.

Dat de 1200F het bij deze snelheden veel beter doet qua wegligging zal geen verrassing zijn. Maar wanneer je eens lekker door wilt rijden dan kan dat zonder problemen op de 1200X

 

Filerijden is heerlijk, door het brede stuur en hoge oogpositie gaat dit zeer makkelijk, de motor laat zich zonder problemen in elk gaatje sturen, voor mijn gevoel was het wel wat enger met de zijkoffers erop maar dat zal tussen de oren zitten, wanneer het stuur erdoor past gaat de achterkant vanzelf mee. (koffers zijn niet breder dan het stuur)

 

De koffers is een minpunt, zijn van plastic (lijken alu maar zijn dat niet en ze lekken bij regen, dat moest de dealer er bij vertellen en dat voor 1800 eur :oops::oops: )

Ook zit er geen ruimte in, ik moest een andere laptoptas pakken en kon hem met veel passen en meten net schuin in de topkoffer krijgen (15,4 inch laptop) dus dat is een minpunt.

Hepco&Becker leveren tegewoordig voor de 1200X ook een uitstekende kofferset, goedkoper, wel alu en waterdicht. Dus dat kan beter.

 

Ik reed met -2 weg in het donker, er zaten op dit model 2 led breedstralers, dit geeft een hoop licht erbij naar de zijkant en maakt je beter zichtbaar, leuk effect. (Mag uiteraard niet, rijden met deze verlichting aan, maar zelf politie tegengekomen, blijkbaar doen ze er bij een motor niet zo moeilijk over) prijskaartje ook de weg kwijt, iets van 800 eur met 6 uur montage, alles moet los en kabelbomen verlicht worden voor de aan/uit knop in de kuip.

Op dit moment heeft Honda wel 2 acties vwb de pakketten, daarmee betaal je voor de koffers, ledverlichting uitlaat enz een stuk minder, voor de snelle beslissers denk ik dan maar.

 

Het rijden was lekker in de kou, de orginele band voelde niet vreemd aan in de kou en je zat goed uit de wind, deze crosstourer was voorzien van het 2013 pakket dus met hoge ruit en Akra, lekker uit de wind en een leuke pruttel uit de uitlaat. (verwijderbare db killer zat er wel in) Het was goed rijden bij -2 niet koud, er zat geen handvatverwarming op dus na een km of 50 voelde ik mijn handen wel wat koud worden ondanks de kappen, tot 50 km geen centje last van de kou in ieder geval.

 

Het rijden is een aparte ervaring, je moet hem anders rijden als de 1200F ernaast hangen wil gewoon niet bij zo'n ding.

Lange bocht genomen, ernaast hangen, eng en nauwelijks controle, opnieuw andere lange bocht, nu met het beroemde tegensturen, de motor iets dieper duwen dan je zelf zit, dat gaat een stuk beter :) nu hou je controle en na een paar rondjes zat ik al tegen de 1200F snelheden aan, ik denk dat je in de stad niet mee komt met een 1200F sportiefrijden onderin is geen probleem voor deze machine.

Ik heb de handgeschakelde versie gereden, dit heeft mijn voorkeur DCT wel gereden, maar op dit moment zeg ik nog nee. Leuk en lekker rijden, schakellui is ook geen probleem de motor pakt in elke versnelling op zonder te protesteren ook in de file.

Voor woonwerk verkeer is dit denk ik wel een hele goede keuze.

 

Cockpit goed afleesbaar, de toerenteller vond ik ook goed afleesbaar, je leest vaak van niet. Het is even wennen maar wanneer je eenmaal weet waar hij zit, geen probleem.

Ook in de felle zon gereden, ook geen probleem met aflezen, de verbruiksmeter moet je afplakken. Wanneer je even lekker op het gas gaat zie je verbruikscijfers voorbij komen :~

Maar gewoon lekker op de snelweg bij 130 zag ik ook hele leuke getallen staan, beter dan de 1200F maar ok het is leuk, meer niet.

 

Ga ik er voor?

Geen idee nog, flink dubben. Ik moet zeggen dat qua rijden woonwerk ik er denk ik op vooruit ga. Het model begint ook te wennen en is eigenlijk best mooi.

Bij mij op het werk was ik de eerste, na een uur stonden er 3 1200GS Beemers omheen, ik vind de Honda er positief uitspringen qua looks.

Alhoewel mij wel veel jatwerk opvalt :scratchchin: De spaakwielen zijn echt een 1 op 1 kopie :ninja:

 

Dat vind ik ook echt niet mooi, spaakwielen, maar dat is persoonlijk.

 

Ik ga er nog eens over dubben, de inruilprijs van mijn 1200F lag zelfs onder mijn verwachting en dat helpt ook niet.

(Het was wel een openingsbod, de dealer wil nog wel wat, maarja ik hoef mij geen illusies te maken, een 2010 1200F doet op marktplaats/motoroccasion nu tussen de 8,5 en 10,5k en dat is een flinke afschrijving) Als aftrekpost op de zaak valt het de helft mee, maar het is meer het idee. Ik hou niet zo van geld weggooien ook niet als de belasting meebetaald.

 

Kortom keuzes, doorrijden op mijn 1200F is ook zeker geen straf.

Ik ben er nog niet uit. Wordt vervolgt...... of niet :)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, zo'n 2pitter niets voormij, buiten het feit dat ze bij BMW de neus optrekken voor de Honda en ik er nog minder voor krijg.

 

Het begint al, tja Honda... dan ben ik al klaar, doei next...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zeer benieuwd hoe dit afloopt. Ik zit ook te denken over een nieuwe motor waar ik wat meer rechtop op zit. Bij mij zijn dan ook de Crosstourer VFR1200X, de GS en de Adventure mogelijke kandidaten. Alleen lijkt mij het gewicht van de Honda de keuze negatief te gaan beïnvloeden.

Met VFRiendelijke groeten

L Coudert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ frank_b

 

ergens krijg ik het idee dat je niet zo gecharmeerd bent van de (spaak) wielen onder de Crosstourer, klopt dat?

 

Ik begrijp niet hoe je op dat idee komt :scratchchin:

 

 

:schater::schater::schater::schater:

 

 

Helemaal niks inderdaad, het lijkt wel een batavus fiets ^_^:schater:

 

De achtervelg van de F past sowieso :rolleyes:

 

 

De prijzen van de koffers zijn niet alleen hoog, ze zijn ronduit slecht.

Ik begreep trouwens dat Honda in onderhandeling is met een derde fabrikant om andere koffers aan te gaan bieden.

De SW-Motech Trax serie

Wanneer de deal rond komt komt deze set ook met Honda Crosstourer opdruk op de markt, dat zou mooi zijn een betere set.

Helaas nog niet zeker of dit wel doorgaat. (gaat natuurlijk om de centjes)

 

Ik vind de F ook mooier, maar ok dit rijd gewoon veel lekkerder. De pk's heb je niet echt nodig, ik rij maar weinig bovenin de toeren.

Jammer dat hij gierend afschrijft. :pompomdown:

 

Er zat wel een bok onder, maar eerlijk gezegd heb ik niet geprobeerd om op te bokken, dus daar kan ik niets over vertellen, wel gelezen op het internet dat dit zwaar gaat.

 

Ik zit nog te dubben :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...