Ga naar inhoud

Ervaringen VFR1200X


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb de originele Honda hugger er op zitten. Zonder problemen. Hugger is vooral bedoeld om de achtervering vrij te houden van vuil. Inderdaad houdt een topkoffer het meeste vuil tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

--lang verhaal--
Paar dagen zo compleet uit het niets de gedachte in mijn hoofd
"wat zou ik voor andere motor willen hebben"

 

Weet totaal niet waar dit opeens vandaan komt, gezien ik na 5 jaar nog steeds dolblij ben met mijn VFR800 vtec

Nu was ik afgelopen dagen hondsverkouden dus thuis niks zitten doen ga je toch wat nadenken en kijken. Al is het maar om de tijd te doden

 

En gezien Honda altijd goed betrouwbaar is, en uit ervaringen met mijn VFR. Als je het gewoon simpel bijhoudt is onderhoud ook geen kostenpost

Kwam ik na wat kijken toch uit bij de 1200x, leuk uitziende motor, goed vermogen, van wat ik gezien kan je er zeker lekker "sportief" mee sturen en zeker goed mee touren, ook voor woon/werk zeker geschikt.

Ook wel zitten vergelijken met andere merken met vergelijkbare modellen, maar vind toch de look van de 1200x net wat leuker

 

Als je toch niks te doen hebt ga je toch wat prijzen kijken (nooit een goed idee :schater: )

Kwa prijs zijn ze zelfs tweedehands nog wat prijzig net boven de 10k goedkoopste voor 2012/13 model

Dus dit jaar gaat het zeker niet worden, maar nu de gedachte toch wat meer gepland is misschien volgend jaar of daarop een verandering/toevoeging niet compleet verrassend. Proefritje zal er ook wel komen in de tussentijd.

 

Nu zie ik dat er meerdere overgestapt zijn van de VFR800 naar de Crosstourer, en ben ik wel benieuwd naar wat ervaringen

Vooral het rijgedrag, daarom vind ik VFR zo heerlijk het sportievere sturen als je bv Duitsland terecht bent

Nu snap ik dat het bochtenwerk met een Crosstourer anders is, ook door de rechte houding, maar is een beetje "sportief" sturen ook een mogelijkheid

Ook iets wat nergens genoemd, de hoeveelheid ruimte onder de zadel. Heb altijd wat dingen eronder liggen en is natuurlijk ook handig als ik deze gewoon kan meenemen

 

Alle inzichten/ervaringen zijn welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een VFR800 en Crosstourer zijn 2 behoorlijk verschillende motoren waardoor er een soort knop om moet als je er mee gaat rijden.

De VFR1200 is gewoon groter en zwaarder. Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit invloed heeft op het rijdgedrag. Maar dat wil niet zeggen dat de 1200 een log monster is.

 

Als je van een VW Golf naar een VW Passat gaat, merk ook goed dat een grotere auto onder je kont. Je merkt ook dat het dan allemaal minder flitsend gaat, maar als je eenmaal in de gaten hebt hoe beestje behandeld moet worden, kom je met de Passat ook heel ver.

Het grootste verschil tussen een 800 VTEC en een Crosstourer is toch het motorblok. De Crosstourer werkt gewoon goed bij lage toeren. Het rode gebied begint bij 9.000 toeren. Dat is een stukje lager dan de VTEC. Dit samen met de ruim 400cc extra geeft dit een duidelijk voelbaar verschil.

 

Ray kan je denk ik het best antwoord geven op jouw vraag. Hij vrij recent overstapt van een VFR800 naar een Crosstourer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest er even flink aan wennen maar ondertussen zijn we al dikke vrienden.

Enige minpuntje vind ik de eerste 2 versnellingen bij langzame bochten, de 1 is wat kort maar in de 2 zit je weer wat te laag in toeren.

In de 2 heb je het gevoel dat hij af gaat slaan omdat hij zo laag in de toeren zit, hij schokt niet en hij trekt bij het uitkomen ook lekker soepel door maar je hebt geen gevoel. De 1 is dan wel de betere keuze maar vooral in het begin wat te agressief.

Snelle bochten op bijvoorbeeld knooppunten zijn nog steeds wennen maar spijt heb ik geen moment gehad.

Ruimte onder de buddy valt voor het formaat van de motor tegen maar als het in de VTEC onder de buddy past dan past het ook bij de CT, als je geen koffers wilt kan je toch een kleine topkoffer overwegen maar ik vind de koffers er prima bij passen en ze zijn verrekte handig.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben van VTEC naar Crosstourer overgegaan.

 

Het is wel wennen qua handling als je er naast loopt maar als je daaraan gewent bent valt het mee.

Door niet op te letten heb ik een keer er meer dan een kilometer er mee gelopen omdat de tank leeg was, uiteindelijk gaat dat makkelijker als met een vtec omdat je niet zo gebogen loopt.

 

Eenmaal aan het rijden en dan begint de lol.

Het schier ongelimiteerde koppel dat zonder dip vanaf stationair tot het rode gebied wordt afgegeven.

Het makkelijk nemen van bochten, gewoon omdat er een groot stuur op zit, maar ook omdat de motor echt stabiel is.

 

Als je er echt mee gaat scheuren in de bergen, rij je zo een VTEC zoek, gewoon omdat je zoveel koppel meer hebt bij het uitaccelereren van de bochten.

 

En als je ooit met passagier rijdt is het voor de passagier wel een enorme vooruitgang.

Een mooi breed zadel waar je ontspannen rechtop zit en makkelijk om je heen kan kijken.

Mijn vrouw zegt dat ze er op zit als een prinsesje in vergelijking met de VTEC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn vrouw vind het lekker zitten achterop de Crosstourer. Het vermogen en koppel is dermate hoog dat het bij het wegrijden niet zo veel uitmaakt of er een passagier bij op zit. Het gaat ook dan kinderlijk eenvoudig.

De Crosstourer rijdt het lekkerst (luistert het best) als je eigenlijk boven de 4.000 toeren blijft. Daaronder en zeker hoe verder je richting stationair toerental gaat, wordt de Crosstourer stugger/moeizamer in het rijden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk en positief al zo :)
Zit zo nog wat verder te onderzoeken en kwam een punt tegen over opspatten vuil/water op de rijder bij slecht weer
Is dat een groot probleem of is dat gewoon een kwestie van een te kort spatbord achter en een stukje verlengen of schuiner stellen is genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk een probleem van alle moderne motoren. Veel meer dan je kentekenplaat hangt er tegenwoordig niet meer onder je achterlicht. Zo'n GS wielspoiler heeft denk ik het meeste effect

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige minpuntje vind ik de eerste 2 versnellingen bij langzame bochten, de 1 is wat kort maar in de 2 zit je weer wat te laag in toeren.

In de 2 heb je het gevoel dat hij af gaat slaan omdat hij zo laag in de toeren zit, hij schokt niet en hij trekt bij het uitkomen ook lekker soepel door maar je hebt geen gevoel. De 1 is dan wel de betere keuze maar vooral in het begin wat te agressief.

Gelijkaardige ervaring gehad met de F. Na de flash geen enkel probleem meer. Het vermogen, toch zeker bij de F, was beperkt in 2de. Nu trekt hij zonder problemen in 2de, zelfs vanuit lage toeren, de F uit de bocht.

Motorrem: in heb ook de injectiestop bij deceleratie laten verwijderen. Minder motorrem, doch zeker geen spijt van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nu je het zo vraagt, klopt ik heb ook ooit VTEC gereden, maar de CT doet gewoon alles vergeten! :yahoo::schater:

 

2 weken terug een klant van Bakker motors op mijn motor laten proefrijden = helemaal om.

Rijdt overigens nu ook een VTEC, maar de CT met DCT is besteld hoor.

aangepast door JooST
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijkaardige ervaring gehad met de F. Na de flash geen enkel probleem meer. Het vermogen, toch zeker bij de F, was beperkt in 2de. Nu trekt hij zonder problemen in 2de, zelfs vanuit lage toeren, de F uit de bocht.

Motorrem: in heb ook de injectiestop bij deceleratie laten verwijderen. Minder motorrem, doch zeker geen spijt van.

Volgens mij heb je het stukje toch verkeerd begrepen want je kan flashen wat je wilt maar daar verander je de gearing niet mee.

In de 1 is hij te agressief omdat die gearing te kort is en in de 2 trekt hij zonder probleem en zonder horten of stoten door maar omdat die 2 weer te ver terugvalt in toeren door die gearing en daardoor mis je het gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch klopt het verhaal wel. De Crosstourer loopt onder de 4000 toeren gewoon moeilijker. Dat merk je heel goed als je in de 2 een bocht uit accelereert. Dan voel je dat er vanaf de 4000 toeren er ineens echt stappen gemaakt gaan worden. Dat is dan tevens ook nog mijn "ernstigste" klacht van de 1200. Voordeel is het kunnen monteren van de ECC. Dit is even werk maar goed zelf te doen en het werkt subliem.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je het stukje toch verkeerd begrepen want je kan flashen wat je wilt maar daar verander je de gearing niet mee.

In de 1 is hij te agressief omdat die gearing te kort is en in de 2 trekt hij zonder probleem en zonder horten of stoten door maar omdat die 2 weer te ver terugvalt in toeren door die gearing en daardoor mis je het gevoel.

Dat dacht ik vroeger ook bij de F: telkens het gevoel in de verkeerde versnelling te zitten. Door de flash heb je gewoon meer vermogen onderin en trekt de motor zich nu zonder problemen in 2de versnelling door de bocht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...