Ga naar inhoud

Ervaringen VFR1200X


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

Een paar jaar geleden bezocht ik een mijnbouwbedrijf waar karst wordt gewonnen (grondstof voor gipsplaten enz.). Van deze mijnbouwmachines wordt élke dag de luchtfilter gereinigd. Ze hebben hun eigen werkplaats en hadden iemand fulltime in dienst om deze job te doen. Het was daar komen en gaan om de luchtfilter te laten reinigen. Het zegt m.i. genoeg hoe belangrijk een luchtfilter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bagatelliseer de werking van het luchtfilter ook niet..

Dit filmpje wel eens gezien

Ik vermoed dat bij zo'n bedrijf in paar dagen meer stof in het filter komt dan tijdens normale rij-omstandigheden gedurende de service interval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een (ernstig) vervuild luchtfilter of slechte bougies is het probleem constant aanwezig en niet sporadisch.

Ik probeer de volgende keer eens op het TC lampje te Letten.

 

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijden met een vervuild luchtfilter is natuurlijk wel iets anders dan en halve pot zand direct in de carburateur scheppen. Ik heb me, kijkend naar het filmpje verbaasd over hoe lang het blokje nog blijft lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het filmpje was ook vooral bedoeld dat ik me wel degelijk bewust van ben waar het luchtfilter voor nodig is.

 

@Ray

Een ernstig vervuild luchtfilter moet je inderdaad iedere keer merken. Bougies ben ik niet zo zeker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bougies hebben als ze (bijna) op zijn nog wel eens de neiging om bij lage toerentallen te haperen en bij hoge toerentallen lijkt er dan niets mis..

Zoals gezegd heeft bij het nu 3 of 4 keer gedaan en verder rijdt hij gewoon super.

 

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ray & Athome. Ik probeer alleen mee een verklaring te zoeken. Misschien is mijn redenering fout, maar ik probeer het toch te verklaren.

 

Je moet weten dat het luchtfilterhuis uitgerust is met twee sensoren, namelijk de AIT en de MAP sensor. De eerste meet de luchttemperatuur en de tweede meet hoeveel lucht er naar je verbrandingskamer gaat. De PGM FI zal zijn brandstoftoevoer dus afstellen op oa de gegevens van deze twee sensoren. Is er op bepaalde momenten een gestoorde luchtoevoer, zal de PGM FI dus minder brandstof toevoeren, met een ingehouden motor tot gevolg.

 

Het luchtfiltersysteem van de X is gebaseerd op de F, een baanmachine en dus zeker geen allround bike. Het is niet bepaald een goed systeem om (veelvuldig) offroad te gaan. Het verschil in luchtfiltersysteem zie je duidelijk als je kijk naar bijvoorbeeld de Africa Twin.

 

Deze heeft geen scoop (bedoeld om frisse lucht binnen te krijgen), maar een snorkel. Het voordeel van een snorkel is dat vervuiling minder vlug het filterhuis zal kunnen binnendringen. Sommigen installeren ook een pre-airfilter in de snorkel.

Tevens is de luchtfilter verticaal geplaatst, zodat er zich minder vlug verontreiniging op kan vastzetten.

 

post-5477-0-88947400-1497620110_thumb.jpg

 

post-5477-0-12609400-1497620136_thumb.jpg

 

post-5477-0-50171000-1497620170_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik waardeer de inbreng ook zeker en snap je redenering ook wel maar het lijkt erop dat je het punt in mijn weerwoord mist, wanneer het luchtfilter vervuild is dan is het probleem CONSTANT aanwezig en dat is dus bij mij niet aan de orde.

Daarbij heeft de motor een afleverbeurt gehad met nieuwe olie en filters die er nu goed 7k in zitten.

Dat de luchtfilters van de CT en Afrika Twin anders zijn is logisch want de CT heeft de 1200F als basis en is ook eigenlijk gemaakt voor op de weg en de AT is meer een echte off-roader

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het twee keer op hetzelfde punt gebeurde onderbouwd het vermoeden dat het de tc kan zijn. Een enigszins verminderde grip is al genoeg. Pobeer het ook eens op nat wegdek. Als de rectie vd motor dan vergelijkbaar is, weet je eigenlijk al genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ook een moment van inhouden gehad en toen knipperde inderdaad het TC lampje, wel in mindere mate maar volgens mij gaf ik ook iets minder lomp gas :blush:

Toch eens opletten als het weer op diezelfde manier gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee daar was het wat hobbelig, de keer wat de aanleiding was om toch eens hier te vragen was bij een spoorwegovergang.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad de TC kunnen verklaren. Welke banden rij je mee?

Ik heb zelf de TC alleen nog maar aan het werk gekregen in het koude voorjaar op een natte weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...