Ga naar inhoud

Banden slijtage VFR 1200


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik denk niet dat ik de enige ben maar mijn banden slijten redelijk hard, 5000 KM en rondom op.....

De originele banden liggen er onder, bridgestone sport max.

als ik om de 5000 km moet wisselen kost het mij minimaal 3 achter banden per jaar......

Mijn voorband was op bij 7000 maar gewisseld na een weekend ardennen op 8000 toen was het echt gedaan, links en rechts geen profiel meer alleen het loopvlak nog een beetje.

Ik heb voor een metzeler gemonteerd en moet dit eens aankijken.

Wie heeft ervaring met andere banden voor de achter band ???

ik hoor graag van de mede rijders

EDIT#

oja misschien ook wel leuk om te melden dat ik de band die bijna versleten is nu er nog maar 2 maanden op het zitten......

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb er nu BT016's onder zitten. Ik hoop op wat meer plak en zie de levensduur wel. Maar ik zal het hier wel posten als ze op zijn...

 

Vooralsnog iets van 1000 km gereden en nog nix aan het handje. Worden lekker warm en voelen goed, dus hopelijk houden ze het nog even...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou om te beginnen eens overstappen naar een toerband ipv een sportband die zal aanzienlijk meer km maken en dan gewoon 1 van een merk waar je je lekker bij voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer plak is wel lekker maar wel sneller op, een toer band is ook een optie alleen is het wel een zware motor ( gewicht ) en niet elke band is hier geschikt voor.

 

Als je bij de dealer komt en ze kijken welke band er voorgeschreven wordt komt er maarn 1 type naar voren, terwijl mijn oude 800 er wel 30 naar voren kwamen.

 

ik heb ook iets gehoord van de bt 23 ?! maar zou graag wat diverse opmerkingen zien van mensen die een 1200 hebben en andere banden rijden.

 

Ik ben zelf fan van metzeler en heb al dik 100000 km met een 800 gereden en had mijn perfecte band gevonden maar nu een 1200 dus opnieuw uitvinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is een MPR3 een prima optie voor een 1200. Of de roadsmart en ik denk als je levensduur wilt en grip dat dit gewoon goed is. Juist die zwarte motor op een sportband vreet in mijn ogen banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wilde het niet zeggen maar dacht hetzelfde maar des te meer reden om een band te kiezen die km's kan maken ipv een plakkerige sportband

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn natuurkundeles is het gewicht van ondergeschikt belang, frontaal oppervlak en cw waarde wegen zwaarder.

En als ik met mijn Pan ga vegen doe ik ook maar 6000 km met een ( tour ) band, en een bijbehorend verbruik van 1 op 13. Iedereen wil tegenwoordig een motor met 180 pk, een band waarmee je op assen kunt gummen, en die ook 15000 km mee moet gaan, en een verbruik van 1 op 20.

 

Life is all about choices........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt het al, een sportmotor moet dus vooral niet te zwaar zijn. Als je met je zeveneneenhalfje gaat ''vegen'' ben je met 5-6k nog lang niet aan nieuwe sloffen toe. Ik in ieder geval niet. Hoe groter het vermogen en gewicht, hoe groter de druk, krachten en wrijving op hetzelfde smalle ronde loopvlak van een motorband. Wat bedoel je trouwens met ''frontaal oppervlak'' ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met mijn MPR2 banden 16.000 km gedaan, geen probleem en ze konden nog even mee, ze zaten op ruim 2,5 mm maar ik zat voor de winter en wilde nieuw rubber. (er zit nu MPR3 op)

 

Rijstijl wel 90% snelweg ivm woon-werk verkeer, maar trek altijd wel sportief op en op de snelweg kom ik nooit onder de 140 km/h meestal sneller.

Iig tevreden over de MPR2. De band werd wel vierkant, maar deed het perfect op de VFR1200.

 

voorband wel iets hoger op spanning (2,7 ipv 2,5) en de band heeft iets last van "smeren" zeg maar iets zijwaarts bewegen en wil zich sterk rechtop richten in een bocht met remmen, maar wanneer je daar aan gewend bent is het een fijne band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang zal een hayabusa of ZX10 met een achterband doen? Als je 170 pk hebt heeft dat ook zijn keerzijde.......

Het is niet het vermogen dat telt, maar de rijstijl.

Mijn rode BB heeft ca. 175pk, mijn gele ca. 160. Ik heb een snelle, maar vloeiende rijstijl, en doe erg lang met banden, remmen en kettingen.

Met mijn volbloed sportbanden (Dunlop Sportsmart) doe ik ca. 10.000km met de achterband, en 12.000 met de voorband. Ik hou van zeer snel de bochten door, maar niet van hard rechtdoor rijden. Natturlijk heb ik zijn top wel eens getest (323 op de teller), maar dat is incidenteel. Ik kom zelden boven de 160 km/u op de snelwegen.

Als opponent in deze stelling heb ik een klant die met dezelfde motor op MPR3 rijdt, en die 8.000 km met zijn achterband doet. Hij heeft een hoekige, agressieve stijl met veel abrupt remmen en optrekken, maar minder snel in de bochten.

 

Verder wil ik nog een tweeling klanten aanvoeren die beiden een VFR800FI rijden, de motor alleen voor de lol gebruiken, waarbij de ene broer ongeveer 2x zoveel banden, remmen en kettingslijtage heeft als de andere. En dit komt puur door de manier van gebruiken......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel zitten er michelins onder,vooraan pilot road 3(nog maar 1800km mee gereden dus nog zo goed als nieuw) en achter pilot road 2(na 4000km nog 5mm).Wanneer de achterband versleten is zal ik er ook een pilot road 3 op laten leggen omdat het voor mij de ideale band is, zeer goede regenbanden met een middenvlak dat wat harder is waardoor hij wat langer meegaat en zachtere zijkanten.Ik had ze ook op mijn vorige motor liggen(Triumph sprint st1050) en was daar heel tevreden over,zowel levensduur als grip voldoen ze ruimschoots.Bandendruk staat voor op 2,5bar en achter op 2,9bar(iets wat ik telkens controleer voor ik aan een rit begin want regelmatig zitten ze daar onder).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de grote sport/toerbandentest van Das Motorrad van verleden maand scoorde de MPR 3 de allerlaatste plaats met ruime achterstand op de rest. De reden was het nerveuze stuurgedrag in het droog. Op nat wegdek gaven ze wel de meeste grip. De andere Franse band (Dunlop Roadsmart II) scoorde iets beter (derde plaats).....

De Duitse banden stonden weer bovenaan (Metzeler Roadtec Z8 Interact M/O, voorlopig ALLEEN in Duitsland verkrijgbaar), en zijn broertje Pirelli Angel ST (ook bij Metzeler gemaakt).

 

1. Metzeler Roadtec Z8 Interact M/O (437 pts)

2. Pirelli Angel ST (432 pts)

3. Dunlop Roadsmart II (430 pts)

4. Continental Road Attack 2 (428 pts)

5. Bridgestone BT023 en Michelin Pilot Road 3 (420 pts)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd een beetje mijn twijfels bij dit soort testen dit de uitslag van Das Motorrad en het volgende blad dat ze test komt weer met een compleet andere uitslag. Helaas zijn we er een beetje aan overgeleverd omdat we niet de tijd hebben ze allemaal zelf te testen maar dubieus is het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...