Ga naar inhoud

Handschoen perikelen


bollocks
 Delen

Aanbevolen berichten

Vorige week bij zwolle een paar goedkope (mwa 30,-) handschoenen gekocht.

In de winkel zaten ze heerlijk!

Op de terugweg begreep ik binnen enkele minuten al dat dit een miskoop was.

De ontwerper had duidelijk nog nooit op een motor gezeten en liet een leren naad precies lopen daar waar je duim over de gashendel ligt...auw.

 

Omdat de enige andere handschoenen die ik heb die van de Lidl zijn en erg warm besloot ik nog maar een poging te wagen.

Gisteren dus voor 45,- euro een paar mooie Furygan Evil handschoenen gekocht.

In de winkel zaten ze heerlijk!

Op de motor vanmorgen ook, wat een opluchting om eens geen vouwen in je handpalmen te hebben waar je het gas bedient!

Heerlijke ventilatie maar niet overdreven, kortom ik genoot!

Tot het op de terugweg tot me doordrong dat de knokkel van mijn rechterhad zeer deed.

Daar bleek het carbon te hoog op mijn knokkel te liggen, de handschoenen zijn gewoon iets te groot :wall:

Ik heb kleine handen en verbaasde me al dat ik xl nodig had, maar anders raken mijn vingers de toppen van de handschoen en krijg ik tintelende vingers (zoals bij de lidl handschoenen).

 

Als dit zo doorgaat moet ik straks mijn motor verkopen om de handschoenen te kunnen blijven betalen en heb ik een kast vol handschoenen :bawling:

Erg jammer (maar logisch) dat je niet een dagje kan testrijden met dit soort spullen.

Iemand soortgelijke ervaringen (zodat ik me niet zo stom voel)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde probleem hier.... Inmiddels 4 paar liggen....

Begreep van de verkoopster bij motozoom dat je altijd mag ruilen of je geld terug krijgt als ze niet goed zitten.

aangepast door Arno71
Quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eek, het is in niet nodig om de voorgaande posting in z'n geheel te quoten.

Indien je wilt reageren zonder quote, gebruik dan "Add reply"!

Of pas anders de quote aan tot de kern en plaats geen hele lappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde probleem hier.... Inmiddels 4 paar liggen....

Begreep van de verkoopster bij motozoom dat je altijd mag ruilen of je geld terug krijgt als ze niet goed zitten.

 

Mm, misschien moeten we eens bij elkaar langs, of nog beter een motorrijdershandschoenenruilbeurs organiseren :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

laatst bij Motoport Veldhoven een paar handschoenen gekocht. Men adviseerde om even op een motor die in de showroom stond te testen hoe ze zaten.

In de winkel zaten ze heerlijk en op mijn VFR ook. :huh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is voor mij ook een drama om goede handschoenen te vinden. ik was recent bij ten kate waar ze veeeeel handschoenen hebben, en geen één die me goed zat. dus neem de tijd probeer veel modellen/merken. en ga ook op een motor zitten in de winkel (meestal hebben ze wel een motor daar :wijsneus: ) enhou ze gewoon een half uur aan terwijl je rondloopt.

en ik heb ook ontdekt (en dat geldt eigenlijk voor alles in het leven), duurder is beter. heb recent een paar Held handschoenen gekocht, waren maar 90 euro per stuk, maar zijn wel super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

LCVM heeft ooit een stukje gewijd aan handschoenen:

 

Motorhandschoenen

Niet iedereen is van het nut van handschoenen overtuigd, maar toch is dit attribuut bij het motorrijden onontbeerlijk. Ook al gaat het om flinterdunne exemplaren, zelfs de fijnste lederen handschoen is nog altijd dikker dan je huid, die bij een eventuele valpartij zo weggeschaafd is. Je eerste reactie bij een val is namelijk altijd om je handen uit te strekken om je hoofd te beschermen. Goede motorhandschoenen zorgen er bovendien voor dat insecten en koude lucht niet in je mouw kruipen en beschermen je pols tegen zon en wind. Zorg er dus voor dat de schacht van je handschoenen bij de pols lang genoeg is (minimaal 10 cm) om je te kunnen beschermen. Met een goede stevige velcro moet je de schacht kunnen afsluiten. De schacht draag je over de mouwen van een lederen pak en in de mouwen van een kunststoffen of regenpak.

 

Ga bij het kopen van handschoenen niet lichtzinnig te werk. Een handschoen moet goed passen, omdat je met je hand toch de meest essentiële bedieningen van je motorfiets uitoefent: gas geven, ontkoppelen en remmen. Een beetje Fingerspitzengefühl moet altijd behouden blijven. Als je het hele jaar door rijdt, heb je om evidente redenen best twee paar in huis: zomer- en winterhandschoenen. De modieuze handschoentjes zonder vingers die in sommige motormiddens bon ton zijn, zijn nergens nuttig voor, behalve dan voor het roken van een sigaret zonder je handschoenen uit te hoeven trekken. Laat maar zitten dus. Een gouden motorrijdersregel is: handschoenen altijd aan, ook al rijd je maar vijf meter. Je handen zijn immers een onontbeerlijk attribuut voor het uitvoeren van zelfs de meest eenvoudige dagelijkse dingen. En die uitvoeren met twee omzwachtelde klompen aan je armen valt hoegenaamd niet mee...

 

Kies handschoenen die je zoveel mogelijk voeling met het stuur bieden, maar je wel beschermen tegen glijden. Lederen handschoenen zijn ideaal bij warm weer. Handschoenen die geiten- of kangoeroeleder bij de handpalmen ingenaaid hebben geven de beste voeling. Bij koud weer kies je handschoenen met een Goretex-voering, die bovendien je handen droog houden. Handschoenen met een ingenaaide wattenvoering verminderen de voeling en zijn niet zo warm als handschoenen met een aparte binnenhandschoen van bijvoorbeeld Windstopper. Deze zijn ideaal bij echt koud weer.

 

Waar op letten:

 

Leer zou de enige keus moeten zijn omdat dit beschermt tegen schuren.

Gore-Tex is het beste voor het membraan.

Over het algemeen geldt: hoe duurder de handschoen, hoe beter de kwaliteit, omdat hierin sterkere materialen verwerkt zijn.

Kijk voor dubbel stiksel bij de naden (het liefst stukjes leer over de naden vastgestikt), stevige bescherming bij de knokkels (carbon of kunststof ingestikt) en extra versteviging op de vingers.

Kijk of de naden goed stevig zijn, omdat anders veel van het isolerende effect verloren gaat.

Als je het je kunt veroorloven ga dan voor handschoenen met extra bescherming zoals metalen nopjes op de palm of een carbon laag bij je knokkels en andere uitstekende delen

Je handschoenen moeten goed passen. Niet te lange of te korte vingers of duimen. Als je je vingers om je stuur sluit moeten deze voor in de handschoen zitten en merk je vanzelf of ze knellen. Probeer de hendels te bedienen terwijl je je hand op het stuur houdt. Kijk of je met je duim de knoppen kunt bedienen.

 

Sommige handschoenen hebben een uitwasbare binnenvoering, dit is heel handig als je veel kilometers maakt. Let er in dit geval wel op dat de binnenvoering niet naar buiten komt als je je handschoenen uittrekt.

Een rubberen strookje op je wijsvinger is bedoeld om je vizier schoon te vegen, maar kijk uit voor suède, omdat dit gauw verzadigd raakt.

Handschoenen in de vorm van een klauw zijn wel lekker warm, maar geven minder gevoel. Kies handschoenen met een velcro (polsband), dit is comfortabeler en biedt meer bescherming. Een goede veiligheidstest is de polsband goed aan te snoeren en te kijken of je handschoen makkelijk van je hand af glijdt. Is dit het geval, dan is de handschoen niet veilig.

 

Nog wat Engelstalige info:

Gloves

 

Riding Gloves are another very important safety item to wear while riding your motorcycle. Unless we are trained not to (martial arts, gymnastics etc), then most of us reach forward, palms down when we fall. This gives a very high chance that it will also be an area that could loose not only lots of skin but blood as well. I've read that people who have not worn gloves in a motorcycle accident were surprised at the quantity of blood they lost through their palms (something like 2 quarts). That is a surprising amount to most of us and by wearing gloves that provide us with decent protection we can keep our blood where it is supposed to be, on the inside.

 

Gloves have been around for motorcyclists it seems since the introduction of the motorcycle. They are available in many different styles, temperature ranges, materials and degrees of protection. The vast majority of protective gloves for motorcycle use are either Leather or Textile (non-leather). Both leather and textile offer styles from basic to a high tech look and are made in a dizzying array of colours and patterns. With the innovation of 3M Thermalite (and other heat insulation products) we can now enjoy warm(er) hands in cold(ER) weather than ever before and enjoy the less bulky feel as well for that warmth. Today summer gloves for cool(ER) hands in warm(ER) weather can be made with the protection we need rather than cutting off protection (from inside palm, fingers top of hand etc) to keep our hands cooler.

 

Glove are probably the least controversial type of riding gear you will put on and no matter what you wear almost no one will care (expect for yourself). Unless someone you know (or is in your riding group) who went down talks about the benefits of gloves you will almost never have "motorcycle gloves" come up in conversation with other bikers. Just because they are not talked about doesn't mean that they are not important to wear.

What to look for:

 

- Gloves that were designed to meet or exceed what you are going to be using them for.

- Good stitching, especially in areas that will absorb any impact

- In the case of leather, thickness.

- Armor/Padding in areas that will absorb any impact, especially the palm area.

- Fit. Make sure you can use all your fingers without binding, and you can use the handlebar controls effectively.

- Warmth/Cooling. If you are going to ride in very hot or cold weather, pay attention to the gloves ability to provide that for you.

- Comfort. Since you will be wearing the gloves all the time, make sure they fit well and you can use all your fingers without binding, and you can use the handlebar controls effectively.

- Glove length. Too short of a glove will not provide adequate wrist protect from impact, bugs, wind, rain etc.

- Best Protection where you need it. Do you fall forward with your palms open or do you make a fist or… Best to look for protection there because in an accident it will be your habits that will take over.

 

Weather you are just riding around town, cruising the boulevard or pushing it to the limits on the race track you will find the right glove to suit the style and protection level you need for what you are doing.

 

Recommendations: If you find yourself riding without a windshield (or one that does not cover your hands) I would recommend getting "Gauntlet" style gloves (leather or textile) that fit up and cover your jacket's cuffs. That way, cold wind, bugs, rocks/dirt and rain won't go up and into your arms and it makes riding that more pleasurable.

 

Textile gloves:

 

Textile gloves are a recent invention (10 years) in motorcycling and were designed to offer the wearer leather like protection, warmth and to remove some of the leather disadvantages as well. They are made from state of the art Man-made materials such as Kevlar, Ballistic Nylon, and other exotic materials to do this. Today, you can find roughly a 50/50 mix of Textile and Leather gloves for sale at retailers. Every year the Textile process improves making the materials softer, less bulky and offering better protection than the year before. Textile gloves generally appeal to those who wish the highest technology protecting their hands and a high tech look to go along with it. While the "cruiser" image doesn't fit all that well with textile gloves, both textile and leather gloves can easily be found in the "sport" rider area. No matter what bike you ride, do yourself a favour and buy what you like and believe will protect you the best for what you are going to be doing.

 

Positives: The material allows for other types of armor protection to be sewn in like Kevlar, hard plastic, and metal more easily (and cheaply) than leather. Can also be designed in more colours, patters, styles and offer almost complete protection in heavy rain and wind. Can now offer more protection than leather since more textile gloves also include different types of armor. They also will not shrink or colour bleed when they get wet like leather does so no worries about carrying another pair of gloves to cover them in case of rain. Good abrasion and high puncture resistance.

 

 

Negatives: Textile gloves tend to be higher in cost. Not as "soft" and pliable as leather and Can be more bulky. Textile is also much harder to patch up any holes or damage in the material.

 

 

Leather gloves:

 

 

 

Leather gloves have been around as long (or seems that way) as motorcycles have been. They are made from cow hide and are available in different grain leather (short, long) and different thickness' (measure in millimeters). Quality and protection of leather gloves vary from cheap cosmetic stuff to serious pro racing standards. Protection is not only in the thickness of the leather but also in the stitching as well since thick leather pieces will do you no good if that's what they turn into because the stitching didn't hold up. Leather gloves offer the best mix of cost and protection over Textile gloves, they are also softer, easier to fix and Can last longer. Today, you Can find roughly a 50/50 mix of Textile and Leather gloves for sale at retailers. Every year the Textile process improves making the materials softer, less bulky and offering better protection than the year before so leather is facing some serious competition.

 

Positives: Leather is inexpensive and commonly available in many different forms. Easy to patch and repair a hole or worn out area. Can be soft, comfortable, well fitting and still provide adequate protection. Fits in with the "cruiser" look and is naturally warmer than textile and wind resistant.

 

Negatives: Not water-resistant and Can easily shrink when wet making them too small and uncomfortable. Colours (black especially) Can easily bleed and leave hands dyed (only a personal cosmetic problem as it doesn't affect the colour of the glove). High abrasion but poor puncture resistance.

 

Hopelijk zit er wat bruikbare info tussen, ondanks dat de keuze reuze is in handschoenenland ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Gister heb ik (alvast) een paar goede winter handschoenen gekocht, de "HELD 2070 Kodiak Winter" een combi van Cordura, Gore-Tex en leer. Zitten ontzettend lekker en heerlijk warm (maar niet té). Hoorde overigens (na aanschaf) dat Held een zeer goede reputatie had op het gebied van motor-handschoenen, en bij deze sluit ik me daarbij aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winkel waar ik altijd ga hebben ze bij het rek van de handschoenen zo een stuur gemonteerd. Best handig.

 

Voor de rest: mijn handschoenen heb ik 90€ betaald in de solden. Kosten normaal gezien 140€. Een vriend van me vond die handschoenen belachelijk duur, maar heeft ondertussen al meer dan mij uitgegeven aan diverse goedkopere paren.

 

You get what you pay for ;)

aangepast door Davy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met name leer kan zich naar je hand zetten. (niet als ze echt te klein zijn maar wel als er kleine deeltjes niet lekker of goed zitten)

 

als je nu eens met een paar handschoenen, die nu niet zit en toch in de hoek ligt, probeert of ze beter gaan zitten als je ze een keer zeiknat maakt, dan aantrekt en al bewegend/rekkend met je handen weer op laat drogen?

Dat natmaken en oprekken doen ze ook wel met schoenen die net even te krap zitten.

 

ik heb het nooit geprobeerd, maar vroeger werden zo spijkerbroeken ook pas gemaakt op je lijf :closedeyes:

 

Ik geef geen garantie :whistle:

 

Edit: las echter niet of het om leer of andere stof ging, dus niet helemaal toepasbaar misschien op jouw situatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nu eens met een paar handschoenen, die nu niet zit en toch in de hoek ligt, probeert of ze beter gaan zitten als je ze een keer zeiknat maakt, dan aantrekt en al bewegend/rekkend met je handen weer op laat drogen?

 

Oh,........daar hebben ze regenbuien dus voor uit gevonden. :lol:

Maarre, het werkt wel!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...