Ga naar inhoud

Monteren (rol)tas achterop VTEC 800


bjauto
 Delen

Aanbevolen berichten

Vorig jaar een tas van Kushitani (Kushitani reistas 40L) gekocht. Onder de tas zitten links en rechts bandjes gemonteerd als hulp voor het vastzetten, maar nu is mijn vraag hoe ik hem goed achterop mijn VTEC kan monteren. Bij MotoPort Hengelo wisten ze dit ook niet goed ('Sjorbanden')...

 

Vorig jaar met een sjorband wezen knoeien (half onder de buddy door ivm de hoge uitlaten), maar vond dit niet heel prettig.

 

Iemand een idee (of foto's) hoe een (rol)tas goed kan worden gemonteerd op de VTEC?

 

 

Gr,

 

Bert Jan

aangepast door bjauto
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn 1998'er komt het rek voor de givi zijkoffers goed van pas om de haken van de snelbinders goed vast te maken. Eigenlijk nu ik er aan denk: ik gebruik dat rek meer als bevestiging voor de rolbag als voor de zijkoffers :) (zijkoffers zijn te groot/lomp) Zo een rek kan volgens mij niet veel kosten, dus misschien kan je dat eens overwegen? Ik laat het er ook altijd aanhangen, ook al heb ik het niet nodig: ik hoop dat het bij een val een beetje werkt als valbescherming.

 

rolbag.jpg

 

Je kan ook van die spanbanden gebruiken, maar die gebruik ik zelf liever niet.

aangepast door Davy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen foto maar misschien dat ik het uit kan leggen.

Ten eerste: bij voorkeur geen sjorbanden gebruiken maar een spin, door de beweging van de motor en flexibiliteit van de tas gaan sjorbanden vaak los zitten.

Duokap zou ik er vanaf halen om te beginnen (zal je zelf ook wel bedacht hebben maar beter een waarschuwing teveel dan te weinig).

Aan de duo handgrepen en voetsteunen zitten prima punten om een spin achter te haken, ik denk dat als je 2 enkele spinnepoten hebt (of hoe je ze dan mag noemen) dat je aan beide kanten 1 gebruikt dat het wel genoeg is.

Tas op de buddyseat zetten en dan de haak aan de duohandgreep haken en boven de tas langs naar de beugel voor de duovoetsteun trekt en die daar ergens aan haakt.

Waar is even een kwestie van proberen want dat is ook afhankelijk van de lengte die je hebt maat zo zou het moeten werken.

Let wel even op hoe je de tas inpakt, zorg dat er iets zachts aan de voorkant zit omdat hij waarschijnlijk iets naar voren getrokken wordt.

Hier heb je geen last van (kan zelfs wel aangenaam zijn) maar als er iets hards of puntigs in je onderrug duwt dan is het een ander verhaal B)

Een dubbele spin die kruislings gaat zou ik niet gebruiken omdat de tas dan kan gaan draaien en daardoor niet bepaald vast aanvoeld wat gevaarlijk kan zijn en erg vermoeiend is omdat je constant aan je tas denkt.

Probeer maar eens wat en kijk wat je zelf het meeste vertrouwen geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duokap uiteraard verwijderen.

 

Ik heb jaren gereden met een combinatie van sjorbanden én een spin en dat is altijd goed gegaan.

Afhankelijk van de grootte van de tas: de sjorbanden aan de voetsteunen bevestigd. Als de banden tegen de lak kwamen, heb ik boeklon op de lak geplakt.(Te koop bij boekhandel (zelfklevend boekenkaftplastic).

Daar overheen de spin aan de handvatten. Dus alles dubbel gezekerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hola,

 

Ik heb geen VTEC, dus qua uitlaat warmte kan ik geen uitspraken doen. Volgens mij is het wel zo dat de buddyseat handvatten ongeveer op dezelfde plek zitten.

 

Niet al te lang geleden 6-daags tripje gemaakt met roltas achterop, vast gemaakt met 2 sjorbandjes / spanbandjes (het kleine type, zonder zo'n ratel). Zo dicht mogelijk bij het bevestigingspunt van de handvatten, goed aantrekken (er zit een tas onder, niet je schoonmoeder). Ik heb de overlengte een stukje afgeknipt + dicht gebrand, toen ik ze kocht waren ze 2.5m, 1-1.5 is meer dan genoeg. (foto attached).

 

Heb zelf geen ervaring met een spin, toch ook maar eens proberen.

@Ray, die spinnen zijn toch van elastiek? blijft alles wel goed op de plaats zitten? Lijkt me dat de spin echt precies goed op maat moet zijn zodat er 'weinig rek' meer overblijft.

post-4336-1344332434.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net 4500km gereden op deze manier. Een spin + 2 sjorbanden die gekruist over de roltas (75L) gingen. Op je zijkappen kun je vershoudfolie doen ter bescherming :)

 

20120727_141429.jpg

 

En je gewicht goed verdelen! Zwaarste spul in je tanktas (ketting, slot, water, plankje voor je standaard, etc.), daarna de rol (kleding + tent) en als laatste de topcase (matje, slaapzak, pannetjes, regenkleding)

 

Goed vastsjorren en er komt echt geen rek in. Je fiets is zo ook prima in balans, ook bij iets hogere snelheden :whistle:

aangepast door jotwoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...