Ga naar inhoud

Autocom installatie


 Delen

Aanbevolen berichten

Bijgwerkt 30 augustus 2012: installatie compleet

Bijgwerkt 31 augustus 2012: pics

 

DISCLAIMER, dit is hoe het bij mij werkt. Ik geef geen garantie en als je iets verkeerd doet en je motor fikt af of je blaast iets elektronisch op, dan moet je niet hier wezen. :D

 

Na onze motorvakantie van 12 dagen in Duitsland en het falen van de BT sets onderweg heb ik de set retour gestuurd en ben begonnen aan een Autocom systeem. Onze reisgenoot gebruikte dit setje i.c.m. een Kenwood UBZ en hij had geen problemen. Ik zal later nog eens uitweiden over de ellende en ergenissen die we hebben gehad met het BT gebeuren.

 

Idee is dus om een Autocom set aan te sluiten en gelijk een accessoirezekeringkast via relais te maken. Ook wil ik met PTT werken, omdat ik het niet zo op heb met VOX systemen. Ik wil ongegeneerd kunnen schelden zonder publiek. Doel is dus b2b communicatie via PMR. Voor één motor kan je de kosten ruwweg door twee delen. Er is geen voorziening voor een passagier, dus set 2422 heb je maar één keer nodig. Hieronder een indicatie van de kosten, want ik heb ook gelijk onze andere motor voorzien. Prijzen zijn inclusief verzenden indien van toepassing.

 

Boodschappenlijstje:

Autocom Logic Independence

~140 euro via Ebay (nieuw). Zijn gelijk twee setjes en gelijk op twee motoren te zetten. Let wel, deze set wordt niet meer door Autocom gemaakt en is overal voordelig te vinden.

 

Autocom kabels

260 euro via Chainspeed, reken op ~130-140 voor één motor.

2x 2134 headset verlengsnoer recht 1m

2x 2138 headset verlengsnoer gedraaid

2x 2356 JST > G5 adapter voor in de Autocom

2x 2369 G5 > Kenwood adapter 1m

2x 2388 PTT with G5 adapters

2x 2427 voeding zonder zekering.

1x 2422 installation set deluxe

 

Kenwood UBZ-LJ-8 PMR

89 euro per stuk via Correct. Deze werken op drie AA batterijen en houden het hier vrij lang op vol. Op vakantie meerdere dagen op een setje. Aan te raden vallen de Eneloop batterijen van Sanyo, voordelig te halen op nkon.nl. In een combiset met lader, reisetui en doosjes kan je op vakantie lang mee. Ook zijn dit batterijen die niet snel hun lading verliezen zoals normale oplaadbare batterijen.

 

Kabelzooi, klemmetjes, relais, draad, zekeringkastjes

bij Conrad (CR) en Rick Donkers (RD).

RD: steekzekeringhouder waterdicht FHA28 € 1.50

RD: 2152 relais maak 12V/40A € 4.40

RD: FHA600 zekeringkast 6-voudig € 7.60 (de LFB06 is veel lomper dan de foto doet vermoeden... die heb ik wel besteld, maar niet gebruikt)

RD: divers 1,0 mm² (geel/rood/zwart) en 2,5 mm² (rood/zwart) draad en krimpkousjes van diverse diameters. Ik heb meer besteld dan nodig voor evt. toekomstige projecten.

CR: 745060 Platte contacthulzen 6,4 x 0,8 mm Dwarsdoorsnede: 0.5 - 1.5 mm² Rood Conrad € 5,14

CR: 745073 Platte contacthulzen 6,4 x 0,8 mm Dwarsdoorsnede: 1.5 - 2.5 mm² Blauw Conrad € 5,14

CR: 496146 Steekzekeringen, 100-delige set € 5,99

CR: 538811 Klittenband extra-sterk 50x1000mm € 9.79

CR: 540881 Hersluitbare kabelbinder (l x b ) 125 mm x 7.6 mm HVCR125BK Zwart 100 st. KSS € 5,56

CR: 541142 Hersluitbare kabelbinder (l x b ) 300 mm x 7.6 mm HVCR300BK Zwart 100 st. KSS € 9,97

Halfords: klemogen (let op, minimaal M6 anders past ie niet op je accu; blauw), die was ik dus vergeten te bestellen :P

 

Case Logic TBC-312K

9,99 bij bol.com. Een beschermhoesje om te voorkomen dat de portofoon beschadigd. De originele hoesjes van Kenwood kosten 25 euro p.s., dus dit is een mooi alternatief waar die prima in past. Met extra vakje waar ik de reservezekeringen in heb gedaan.

 

zekeringkast

Goed, al het spul is in huis en ik ben begonnen. Van de zekeringkast heb ik aan één kant de pootjes omgebogen en aan elkaar gesoldeerd m.b.v. dikke koperdraden. Het ziet er niet uit aangezien dat mijn eerste soldering ooit was, maar tape is gewillig om het uit zicht te krijgen. :D Van de zekeringkast heb ik de pootjes afgedremeld zodat ie net tussen het accuklepje en een kunststof pootje past. Uiteindelijk past de zekeringkast nipt onder mijn zadel, ik heb het nog niet met het standaard zadel geprobeerd, maar die heb ik ook nog liggen. Wat ik nog moet doen is de onderkant inkitten, zodat de bodem vlak wordt. Nu trek ik het klittebandje elke keer stuk :P Maar het blijft voor nu wel op zijn plek.

 

relais

Voor alle aansluitingen vond ik deze site heel handig. Het relais verbinden we met een geschakelde bron. In dit geval de remlichtschakelaar. Toen ik eerder Motoport had gevraagd om mijn TomTom aan te sluiten, waren ze zo vriendelijk geweest al een draadje te solderen aan één van de pennen van de remlichtschakelaarstekker (wordfeud...). Meestal zal je dit dus zelf moeten doen. Voor het relais is een mooi plekje naast het rempotje gemaakt. Hier kan je met klitteband en een klein tiewrapje het relais ophangen en borgen. Samengevat:

poot nr. 30: gezekerde plus van accu, ik heb 20A gebruikt

poot nr. 85: min van accu

poot nr. 86: geschakelde plus van remlichtschakelaar

poot nr. 87: plus naar zekeringkast

 

positie 1, buitenkant (extra zweefzekering was van de TomTom, deze heb ik maar laten zitten, anders moest ik de stekker opnieuw solderen).

full.jpg

 

positie 2, binnenkant, positie t.h.v. klitteband is precies groot genoeg om een relais op te hangen.

full.jpg

 

Uiteindelijk vond ik positie 2 beter, deze zit meer beschut zit, hoewel plek 1 ook weinig te vrezen heeft imo. Daar is geen duidelijke foto van.

 

Autocom

Dan het piece de resistance! De installatie van de Autocom.

Eerst alles proefdraaien. Voor het eerst dat ik ook de kont van de motor heb gehaald. Zes boutjes en de lampjes loshalen en het kontje is eraf. Dat is nog eens een eitje! Goed, tank lichten en met een stuk hout op zijn plek houden. De zijkuip heb ik eraf gehad om te kijken hoe en wat, maar dat is geen optie om de stekkers langs te lei/ijden, kan wel, maar dan moet je de PTT knop uit elkaar halen. Dus dankbaar gebruik gemaakt van de remleiding. Ik heb bewust dikke hersluitbare tiewraps genomen, zo kan je alles eerst op proef aanleggen. Dit is imo de enige reële routing. Over het luchtfilter komt de bedrading *ergens* klem te zitten.

 

full.jpg

 

Autocom voorzien van klitteband en strategisch de buddy. Alle waarschuwings en kleurstickers vrijhouden en er is genoeg om de Autocom makkelijk op zijn plek te houden. Onder het subframe past de stekker naar de PMR die ik in het tasje in het vak achter de slotplaat leg. Inmiddels ben ik er achter dat de PMR ook boven het achterlicht past, zo kan het EHBO setje ook nog mee. :D

 

full.jpg

 

full.jpg

 

Bedrading richting PTT op orde maken (feitelijk bestaande tiewraps vervangen) en de headset plug een plek geven. Dat was bijna een week piekeren waard, maar uiteindelijk heb ik de houder op de zwarte kuip van de cockpit geplakt. Uit proefzitten blijkt dat dit heel goed gaat, zonder dat je een trekkende kabel aan je helm hebt. A.s. weekend proefrijden om te kijken of er storingen inzitten, maar dit verwacht ik niet.

full.jpg

 

full.jpg

 

full.jpg

 

full.jpg

 

 

To Do

- Ik wil nog een betere aansluiting voor de aarde hebben, de klem die ik gebruikt is eigenlijk voor in de woningbouw. Door de (oranje) palletjes klemmen deze wel zeer goed, dus voor nu is het prima.

- Zekeringkast vervangen voor een Eastern Beaver PC-8 (inkoopactie iemand?). Die heeft geen ingebouwd relais. Als je wel een ingebouwd relais wil, dan kan je een FZ-1 Fuzeblock (60 pond) overwegen. Dan heb je gelijk ook de goede oplossing om de minnen aan te sluiten.

 

 

 

Op dit moment ben ik stevig aan het twijfelen over de aansluiting voor de headset. Ik zie ze vaak uit het zadel steken, maar dat lijkt me nou net geen toffe plek. Mijn tank is al dikker door de bagster en om daar nu ook een draad in te gaan klemmen lijkt me niet handig. Ook de rubber dop op een bagster hoes plakken zie ik niet zo zitten. Op de stuurpen zit een RAM mount, dus daar ook geen succes.

Ik kan me nu nog twee plekken verzinnen:

1. op het frame t.h.v. de radiator aan de linkerkant; net onder de tank.

2. op het zwarte gedeelte van de behuizing van de topkuip, onder de linker handlebar.

 

Waar hebben jullie deze geplaatst? Ik kom daar weinig voorbeelden van tegen. Ook het verloop van de bekabeling naar voren ben ik nog niet over uit. Ik heb nu alles tijdelijk getiewrapt aan de remleidingen aan de linkerkant van het frame. Als ik ze over het luchtfilter laat lopen dan komen de draden ergens klem te zitten.

 

Dus twee vraagjes voor nu:

1. beste routing bekabeling

2. beste plek headsetplug

aangepast door Señor Sjon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is wel ander modelletje, maar goed;

Ik heb die plug altijd aan het stuur gehad, aan de linkerkant. Nu met een BB connector, maar op die plek had ik de standaard Autocom connector gety-wrapt aan het stuur. Makkelijk los te halen.

De plug voor de passagier heb ik onder het zadel. Die kun je dan tevoorschijn halen indien nodig.

 

De bekabeling aan de binnenzijde van het frame, inderdaad aan de remleidingen enzo, strak erlangs met veel ty- wraps.

De PTT knop heb ik via de grootlicht knop bedraad, dus niet die speelgoedknop van autocom gebruikt. Zit al genoeg rommel bij het dash.

 

post-3348-1345812020.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruikte je die standaard rubberen inlegdoppen met een plakkertje aan je stuur en vervolgens tiewraps?

 

Ik heb bewust bredere, hersluitbare tiewraps gekocht zodat ik nog wat om kan klooien. Ook snijdt een bredere binder niet zo snel in de bedrading.

 

Edit:

@Wilco: nette oplossing, maar daar heb ik al een RAM-kogel zitten voor de navigatie. Wel mooi gemaakt trouwens.

aangepast door Señor Sjon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had die mooie houders toen nog niet... Ik had die plug gewoon direct met 2 ty wraps (wel de echte Thomas&Betts, die cheapo dingen gaan stuk) kruislings vastgezet. Die houder is natuurlijk nog mooier, maar het moet wel passen.

Ik had het eerst losjes vastgezet, en dan kijken of er niks in de weg zit met sturen enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mooie houder past helaas niet. De clipons op de Fi zijn niet mooi vlak. Alleen de stekker is toch niet handig als je motor onverhoopt in de regen staat? Dan loopt ie vol water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kun je dat afsluitdopje dan weer voor gebruiken.

Ik had dat niet, en als je de motor in de regen laat staan (doe ik nooit, vind ik zielig) loopt ie inderdaad vol met water. Ik heb er nooit last van gehad; de contacten kunnen dat best aan, en de connector is verder gegoten.

 

Maar dopje is beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...