Ga naar inhoud

SR, accu en/of...?


mover
 Delen

Aanbevolen berichten

Vorig jaar tijdens het Hemelvaartweekend in Luxemburg hield mijn VFR er mee op. Alle symptomen wezen op de SR. Gelukkig kon ik aan een reserve-exemplaar komen, maar toen ik die wilde gaan monteren bleek de bedrading bij de connector deels weggebrand. De plaatselijke hulpdienst kon er ook niks mee, dus het eind van het liedje was dat de motor op de oplegger naar huis ging en ik met de trein.

 

Het was pas toen hij stuk ging dat ik erachter kwam dat de bedrading was aangepast en dat er een SR van een 750 op zat. Misschien dat de vorige eigenaar al vaker problemen met de SR had gehad en voor een goedkopere optie had gekozen? Anyway, ik was er klaar mee, dus ik heb de bedrading door een dealer weer standard laten maken en een originele SR laten monteren, samen met een nieuwe accu, die er ook de brui aan had gegeven.

 

Nu, ruim een jaar en zo'n 5000 km verder lijkt de hele boel weer stuk te zijn. Een week of drie geleden kwam ik thuis na een rit van zo'n 40 km, rook een vieze, rotte lucht, en zag bij nadere inspectie een kringeltje rook onder mijn zadel vandaan komen. Toen ik mijn helm afzette hoorde ik ook een hoge fluittoon, die bij de accu vandaan kwam. Ik heb als de donder mijn zadel eraf gehaald, alle kabels losgehaald en de accu, die kokend heet was, met een tang uit zijn bak getrokken. Eenmaal eruit koelde het ding snel af en hield hij ook op met fluiten. Behoorlijk geschrokken (wat als de boel onder mijn kont in de fik was gevlogen?) heb ik alles af laten koelen en daarna binnen gezet.

 

Nu heb ik het volgende vermoeden: de SR is overleden, met als gevolg dat de accu de volledige spanning van de dynamo te verwerken heeft gekregen, aan de kook is geraakt en op zijn beurt de geest heeft gegeven. Klopt die aanname, of zou er nog meer aan de hand kunnen zijn? Ik heb vanmiddag de bedrading nagekeken, voor zover die zichtbaar is, en ik zie er verder niks vreemds aan, maar ik kwam er wel achter dat beide koplampen én het stadslichtje zijn doorgebrand. Toeval? Zal wel niet, lijkt me. Als er verder niks aan de hand is, dan denk ik dat ik de SR en accu vervang en dan maar weer kijk hoelang ik daarmee doe, maar als de problemen weer groter blijken te zijn, dan zou het zomaar kunnen dat ik binnenkort een ex-VFR-rijder ben. Wat denken de experts? Alle raad en hulp is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je net als ik een beetje meeleest in de technische topics, ook al valt het buiten je kennis, dan kan je al uitgaan van een juiste aanname in de basis.

Wat je dan ook vaker hebt kunnen lezen is iets over overgangsweerstand door corrosie van de connectoren die dan weer gelinkt kan worden aan je vorige geval.

Heb je al eens gedacht aan een mod voor koeling en/of warmtetransport om de SR koeler te houden aangezien warmte doorgaans het grote probleem is voor het overlijden van de SR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SR kan op drie manieren stuk gaan.

 

1. Er mee op houden en de accu niet meer laden.

2. Een te hoge laadspanning op het systeem los laten met als gevolg tenminste een droog kokende accu.

3. Defecte gelijk richt diodes, waardoor de accu tijdens stilstand leeg loopt.

 

Ik denk dat jij een optie twee te pakken hebt.

De twee doorgebrande lampen kunnen daar heel goed het gevolg van zijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg gezien het feit dat ik deze verschijnselen ook van nabij heb meegemaakt bij een VFR, dat de sr stuk is. Bestel een nieuwe sr en accu en zorg meteen voor een extra stuk koeling, dikke aluplaat of iets dergelijks. Of verplaats hem, zodat hij lekker in de rijwind komt te hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een accu gaat alleen koken door een te hoge spanning en die krijg je niet door kortsluiting in je dynamo.

Dan valt er een stuk vermogen weg en dat hoeft nog niet eens direct gevolgen voor de laadspanning te hebben.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle connectoren zien er goed uit, zowel die van de SR zelf als die van het startrelais. Ik zal de dynamo bij gelegenheid wel eens doormeten. Verder ga ik inderdaad maar een nieuwe SR en accu bestellen, en nadenken over mogelijkheden voor geforceerde koeling. Bedankt voor de tips allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...