Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 800 RC46 I - RC46 Vtec - RC60 X


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR800  

185 leden hebben gestemd

  1. 1. Voorband 120/70/17, achterband 180/55/17

    • Michelin Pilot Power
      6
    • Michelin Pilot Power 2CT
      7
    • Michelin Power Pure
      0
    • Michelin Pilot road 2
      33
    • Michelin Pilot road 3
      34
    • Dunlop sportsmart
      7
    • Dunlop Roadsmart 2
      16
    • Dunlop Qualifier II
      1
    • Bridgestone BT16Pro
      2
    • Bridgestone S20
      3
    • Bridgestone BT23
      17
    • Metzler M5
      0
    • Metzler Z8m (voorband) Z8o (achterband)
      12
    • Conti Sport Attack
      0
    • Conti Sport attack 2
      1
    • Conti Road Attack 2
      5
    • Conti motion
      2
    • Pirelli Diablo Rosso 2
      1
    • Pierlli Angel ST / GT
      19
    • Anders *
      21


Aanbevolen berichten

Op 2-12-2022 om 19:57, Tukker zei:

Hier 30 jr professionele ervaring in motorbanden (+ laatste 15 jr hobbymatig) achter de hand (mijn pa) @Ray, dus dat komt wel goed.. Ik weet niet anders dan je velgrand schoonmaakt bij een nieuw rubbertje (en nooit ergens anders laten doen), dus heb geen ervaringen dat het niet gebeurd.. Maar geloof je direct dat die handeling wel vergeten kan worden..

 

Binnenbanden ken ik nog van vroegâh (met crossers toen en ook velgenklemmen), was soms een gescheld in de werkplaats...

Al geloof ik wel dat het daar met mousse e.d. veel beter op is geworden voor met name de cross en enduro..

M'n pa zweerde overigens altijd bij de Metzeler binnenbanden, waren de dikste in zijn soort..

 

Als je dan toch op z'n Haags wilt:

 

Hieâh 30 jr praufessiauneile ervaring in mautorbande (+ laatste 15 jr hobbymatag) achtâh de hand (mèn pa) @Ray, dus dat komp wel goed.. Ik weit nie andâhs dan je velgrand schaunmaak bè un nieuw rubbâhtsje (e nauit erreges andâhs late doen), dus hep gein ervaringe dat ut nie gebeuâhd.. Maah gelauf je direk dat die handeling wel vegeite ken wogdûh..

 

Binnebande kennik nog van vroegâh (met krossâhs toen en auk velgenklemme), was somps un gescheld in de werrekplaats...

Al gelauf ik wel dat ut daah met mâhsse e.d. veil betâh op is gewogde voâh met name de kross en enduro..

Me pa zweâhde auveriges altèd bè de Metzeilâh binnebande, ware de dikste in zèn soâht..

 

 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle moderne sport-toer banden zoals Road 5 en Roads art 4 bieden meer grip dan je nodig hebt op de openbare weg.

De levensduur is ook altijd beter dan de sport banden. Het enige wat een sport beter doet dan een toer is snel van richting wisselen maar zelfs met mijn rijgedrag in de bergen heb ik nooit geneigd om voor een sport band te kiezen.

Met de CT rij ik met een 80-20 allroad band en heb nooit grip gemist maar wel 13.000km met een set.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/2/2022 at 3:18 PM, Tukker said:

Waarschijnlijk gooi ik nu de knuppel in het hoenderhok, maar ik heb de nodige problemen met de Roadsmart 4...

 

  • Zeer lange levertijden dit voorjaar, om uberhaupt maar setjes Roadsmart 4 te krijgen;
  • Lekkage a.d. voorzijde (CBR 1000 F) spontaan en na 2K aan kilometers. Band vervangen onder coulance door importeur;
  • Houtdraadbout aan achterzijde (1000F, okay daar kan Dunlop niets aan doen, maar overkomt me wel voor het eerst in lange tijd weer, ook hier de band moeten vervangen);
  • Spontane lekkages aan voor- en achterzijde op de ST 1100 (actueel 6K eronder, luchtdrukverlies van ca. 0,2 bar per week)

Kortom 2 sets, 2 motoren en 2x hetzelfde lekkagebeeld... Geeft mij wel te denken of ik de set nogmaals zou nemen, ondanks dat het op zich wel bevalt..

Ik heb al ontzettend veel sets Roadsmart IV verkocht, en bij niet een enkele band is er lekkage opgetreden. Niet 1.
Dus ofwel ik heb ontzettend veel mazzel, of jij ontzettend veel pech, of er is iets niet goed gegaan bij montage.
Waar lekken ze? Heb je de ventielen ook vervangen of nagekeken?

Levertijden zijn ook geen enkel probleem geweest. Ook niet van het voorjaar.
Heel even dat enkele maten niet leverbaar waren, maar omdat ik wist dat er problemen verwacht werden (bij alle merken) zorgde ik er voor dat ik voldoende voorraad had.
Bij Dunlop waren de problemen zeer beperkt (en kort) vergeleken bij de meeste andere merken.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/5/2022 at 9:35 AM, Hans86 said:

Hoe verhoudt de Dunlop RS IV GT zich tot de Michelin Power 5 band wat betreft grip, stuurgedrag en levensduur?

Dat is een wat lastige vergelijking omdat (zoals reeds aangegeven) de banden in een verschillend segment zitten.

Levensduur is heel duidelijk voor de Roadsmart. Op een toch vrij zware VFR verwacht ik minimaal een dubbele levensduur.
Grip zal bij wat koudere of nattere omstandigheden ook een duidelijk verschil in het voordeel van de Dunlop geven, maar onder ideale omstandigheden zal de Michelin het iets beter doen.
Stuurgedrag is iets lastiger. Ze zijn beiden agiel, maar in het stijvere karkas van de Dunlop zit minder beweging. Daardoor meer last van hobbels en kuilen, maar ook meer feedback. Iets dat sommige mensen juist onzekerder maakt, maar anderen juist de gelegenheid geeft om de grens op te gaan zoeken.

Ik zou je toch adviseren om dan eens naar de Dunlop Sportsmart MK IV III te kijken. (EDIT, ik bedoelde natuurlijk de III).Deze band zit eigenlijk precies tussen beide bovengenoemde banden in.
Een sportband met een stijf karkas en hoge levensduur.

aangepast door AFS Motorparts
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je bericht :)

Wist niet dat er een opvolger was voor de Sportsmart III. 

Aangezien ik vooral veel woon/werk rij is denk ik de Roadsmart IV of de Road 6 ook nog een goede optie om er op te leggen daar dit ook in de winter goed grip zou moeten geven en wat minder hard zou moeten slijten. Wil echter niet te veel inleveren op stuurgedrag daar de Michelin Power 5 wat betreft sturen erg fijn zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-12-2022 om 09:03, AFS Motorparts zei:

Ik heb al ontzettend veel sets Roadsmart IV verkocht, en bij niet een enkele band is er lekkage opgetreden. Niet 1.
Dus ofwel ik heb ontzettend veel mazzel, of jij ontzettend veel pech, of er is iets niet goed gegaan bij montage.
Waar lekken ze? Heb je de ventielen ook vervangen of nagekeken?

Levertijden zijn ook geen enkel probleem geweest. Ook niet van het voorjaar.
Heel even dat enkele maten niet leverbaar waren, maar omdat ik wist dat er problemen verwacht werden (bij alle merken) zorgde ik er voor dat ik voldoende voorraad had.
Bij Dunlop waren de problemen zeer beperkt (en kort) vergeleken bij de meeste andere merken.

Denk dat ik veel pech (gehad) heb.. Wel verwonderlijk, zulke lekkages nog nooit meegemaakt, en dan bij 1 type band op verschillende fietsen.. Stuureigenschappen en levensduur lijken goed (alles max. 7K oud op moment), maar dit (drukverlies) gezeur blijft toch in je achterhoofd meespelen..

 

Waren Roadsmart IV voor de Pan European (110/80-18, 160/70-17) en 1000F (120/70-17 en 170/60-17), wellicht iets anders dan de standaard 180/55 of 190/50, qua leveringen?

Ventielen komen er standaard nieuw in bij elke wissel (TR 412, Würth óf stalen ventielen) aanwezige (actuele) batch geen gezeur mee gehad tot nu toe. Lekte op een bepaald punt op de velgrand. band 90gr. gedraaid bij 2e montage, lekkage ook..

Drukverlies van de Pan (0,2 bar per week, voor én achter) nog niet onderzocht, komt dit winter wel. Nieuwe IV achterband voor de 1000F (houtdraadbout) moet ook nog gedaan worden, nu eerst m'n RC36 op de (project)brug staan voor een remklauwrevisie (na 32 jr./ 42K km)..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Hans86 said:

Bedankt voor je bericht :)

Wist niet dat er een opvolger was voor de Sportsmart III. 

Aangezien ik vooral veel woon/werk rij is denk ik de Roadsmart IV of de Road 6 ook nog een goede optie om er op te leggen daar dit ook in de winter goed grip zou moeten geven en wat minder hard zou moeten slijten. Wil echter niet te veel inleveren op stuurgedrag daar de Michelin Power 5 wat betreft sturen erg fijn zijn.

Sorry, ik bedoelde natuurlijk de Sportsmart MKIII.......
Geen idee waarom ik IV had getyped.

aangepast door AFS Motorparts
  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, Tukker said:

Denk dat ik veel pech (gehad) heb.. Wel verwonderlijk, zulke lekkages nog nooit meegemaakt, en dan bij 1 type band op verschillende fietsen.. Stuureigenschappen en levensduur lijken goed (alles max. 7K oud op moment), maar dit (drukverlies) gezeur blijft toch in je achterhoofd meespelen..

 

Waren Roadsmart IV voor de Pan European (110/80-18, 160/70-17) en 1000F (120/70-17 en 170/60-17), wellicht iets anders dan de standaard 180/55 of 190/50, qua leveringen?

Ventielen komen er standaard nieuw in bij elke wissel (TR 412, Würth óf stalen ventielen) aanwezige (actuele) batch geen gezeur mee gehad tot nu toe. Lekte op een bepaald punt op de velgrand. band 90gr. gedraaid bij 2e montage, lekkage ook..

Drukverlies van de Pan (0,2 bar per week, voor én achter) nog niet onderzocht, komt dit winter wel. Nieuwe IV achterband voor de 1000F (houtdraadbout) moet ook nog gedaan worden, nu eerst m'n RC36 op de (project)brug staan voor een remklauwrevisie (na 32 jr./ 42K km)..

Ja, de 110/80-18 en 160/70-17 kwamen wat later dan de "standaard" maten. Ook de voorraad is natuurlijk minder omdat er veel minder verkocht wordt (kleine afzetmarkt).
Sterker nog, Dunlop wilde ze in eerste instantie niet eens op de markt brengen omdat "niemand meer met die oude meuk rijdt", en die paar die er nog rondrijden geen premium banden willen betalen.
En wereldwijd gezien hebben ze gelijk, alleen de markt bij ons in NL is anders dan de rest van de westerse wereld. Wij hebben (gemiddeld) het oudste motorfietspark in de westerse wereld.
Iets wat spoedig zal gaan veranderen, omdat de huidige motorfietsen geen 30 tot 40 jaar kunnen blijven rijden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...


Interessant en informatief artikel over motorbanden.

 

Grip op banden

Door Bas van der Wal

 

Hoe kies jij de juiste band voor jouw motor? Eentje die past bij jouw rijstijl en het daadwerkelijk gebruik van je motor? Speelt gevoel (of misschien zelfs het uiterlijk van de band) een belangrijke rol bij je keuze, of zijn het vooral de eigenschappen van de band? En wat weet je eigenlijk over banden? We zetten een en ander op een rij samen met expert Frank Switser!

 

https://www.vfroc.nl/forumVFR/topic/32682-grip-op-banden-online-artikel-van-wwwmotorrijdersnl/

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Onlangs weer een set Bridgestone T32 laten monteren. De oude zijn  bijna 16.000km meegegaan en qua weggedrag liggen deze banden mij perfect. Ik rij dagelijks woon/werkverkeer en af en toe een lekker ritje. Bijkomstig voordeel is dat ik de banden kan registreren bij Bridgestone en ik, mocht ik lek rijden, er een nieuwe band voor terug krijg met eventuele bijbetaling nav het aantal gereden km.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Bazz,

Ik las ook die lovende review van een VFR-rijder die de Dunlop Mutant onder zijn VFR had gemonteerd.

 

Het werd mij in dat artikel alleen niet duidelijk onder wat voor een VFR die band gemonteerd zat, al kreeg ik de indruk dat het vooral niet een Cross-achtige was. En dus vond ik het ook vreemd om te lezen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Mutant (er is ook nog een oude versie) is een gewone straatband, en zo ongeveer de beste band die je in de regen kan rijden. De grip is fenomenaal, ook onder koude en slechte omstandigheden.
Hij slijt alleen wel sneller dan bijvoorbeeld de Roadsmart IV, maar dat gaat voor 99% van alle motorbanden op.
Ik heb zelfs een Blackbirdrijder op Mutants, en hij deed er met een zeer vlotte rijstijl 8000km mee, toen zat de achterband op 1mm en de voorband op 2mm.

  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...