Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 800 RC46 I - RC46 Vtec - RC60 X


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR800  

185 leden hebben gestemd

  1. 1. Voorband 120/70/17, achterband 180/55/17

    • Michelin Pilot Power
      6
    • Michelin Pilot Power 2CT
      7
    • Michelin Power Pure
      0
    • Michelin Pilot road 2
      33
    • Michelin Pilot road 3
      34
    • Dunlop sportsmart
      7
    • Dunlop Roadsmart 2
      16
    • Dunlop Qualifier II
      1
    • Bridgestone BT16Pro
      2
    • Bridgestone S20
      3
    • Bridgestone BT23
      17
    • Metzler M5
      0
    • Metzler Z8m (voorband) Z8o (achterband)
      12
    • Conti Sport Attack
      0
    • Conti Sport attack 2
      1
    • Conti Road Attack 2
      5
    • Conti motion
      2
    • Pirelli Diablo Rosso 2
      1
    • Pierlli Angel ST / GT
      19
    • Anders *
      21


Aanbevolen berichten

Ter info. Verklaring van de veel besproken letters. Roadtec Z8 Interact - Sport Touring NEW

 

Roadtec Z8 Interact™ - Enjoy the distance, safely. Available now in new "M" front & "M" & "O" spec rear.

  • Interact™ Technology with three zone steel string tension layout that enhances ride enjoyment: High Mileage and Safety Feeling when cornering.
  • Dual compound on rear (M) and (O) version, with five zone steel string tension layout provide the best wet performance in the Sport Touring segment.
  • Riding easiness, Predictability, Neutrality in maneuvers.
  • CMT (contour Modeling Technology) delivers more intuitive and effective handling characteristics.
  • π shaped tread pattern design provides improved water drainage, safety on wet and modern look.
  • "C" = heavy sport touring bikes; "M" rear = Dual-Compound, Single ply constuction; "O" = Dual-Compound, 2 ply construction; "M" front = Single-Compound with 100% Silica.

 

According to the Motorrad TestCenter, "...the Metzeler Roadtec Z8 Interact M/O clearly beats the competition". Click HERE for details.

MCN awards Roadtec Z8 M/O the #1 sport touring tyre in the wet, and now their "Tyre of the Year".

In a major piece titled ‘Wet roads just got a lot less scary – test of five sports touring tyres shows new Metzelers have lifted the bar with phenomenal grip in the wet’, MCN awarded the tyres best in test and show a two second a lap improvement over the next best performer. As a final verdict, the article reports: ‘Last year Michelin moved the game on with the Pilot Road 3 but now Metzeler have taken another leap. The Roadtec is 2-3 secs a lap faster than the competition around a short test track… The other sports touring tyres are still very good but the new Roadtec is in a class of its own in in the wet.' See below to read the article...

 

More Info

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frank: Waarom zou Metzeler nu nog steeds verschillende (lees goede en middelmatige) types fabriceren, terwijl het prijsverschil nihil is, maar wel al sinds medio 2012 bekend is dat de M/O versies beter zijn in enkele tests? Of is de inkoopprijs van de mindere types lager waardoor de marges groter zijn (zonder inzicht te willen hebben in jouw bedrijfsvoering natuurlijk :mellow: ?

 

Ik kan begrijpen dat ze de dure mallen voor het maken van de banden willen blijven gebruiken, maar als 'alleen' de rubbersamenstelling anders is zou ik als leverancier (Metzeler) gaan voor de beste. Ook goed voor hun reclame.

 

 

BJ

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden is de typegoedkeuring in o.a. Duitsland. Inwoners mogen niet met andere banden rijden dan voor hun motor zijn goedgekeurd (in Duitsland door de TÜV). Dus ook al is de M/O-versie beter, ze mogen ze niet gebruiken op hun motor.

Vandaar dat ze gewoon geproduceerd blijven. Ik vraag mij alleen af waarom ze nog in Nederland geïmporteerd worden, op ons zijn deze regels (nog) niet van toepassing.

 

De inkoopprijs voor de "oude" Z-8 is iets lager dan de M/O-versie, maar het verschil is niet heel groot.
Mijn verkoopprijs is gebaseerd op mijn inkoopprijs, ik reken een vast percentage op deze inkoopprijs. Vandaar dat het verschil in verkoopprijs ook heel gering is, en ik de oude versie dus gewoon niet meer verkocht krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als met de uitlaten zijn we in Nederland gewoon iets minder streng in de leer dan de oosterburen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ook al is de M/O-versie beter, ze mogen ze niet gebruiken op hun motor.

Ze zijn getest in het Duitse motorblad Motorrad, en ze mogen daar niet worden gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De band kan wel voor andere motoren goedgekeurd zijn.
Een test is ook niet allesbepalend want dan zou je alle banden onder alle motoren moeten testen en dan komt de persoonlijke voorkeur om de hoek die de test weer onderuit kan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is simpel, hoe wil je je band gebruiken?

Altijd knietjes aan de grond of gewoon rustig rijden?

 

De knietjes mannen willen een band met veel grip als het droog is.

De gewone rijder wil een band die bv in de regen veel grip geeft.

 

Knietjes mannen gaan vaak voor Michelin, ik vind dat zelf een mindere band, slijt veel te rap en voelt niet zuiver aan.

Zo geven rustige mannen vaak de voorkeur aan Bridgestone.....is een goede band.

Maar ik rijd altijd, en wil ik grip en regen-stabiliteit, dus is mijn voorkeur Metzler.

 

Maakt dit allemaal op de gewone weg veel uit? Neen, al is Metzler beter in de regen en dat voel je.

Zou ik als gewone rijder Michelin kopen? Neen, veel te slap en zwak in de regen.

 

Maar voor iedereen is dit een keuze. Is er een echt beter band op de weg, amper, het verschil is enorm klein.

Wat je wel kan zien is dat een band met meer sleuven en betere regenband is, net waar je het meest in rijd.

aangepast door Jacco76
Taalgebruik aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn getest in het Duitse motorblad Motorrad, en ze mogen daar niet worden gebruikt?

OK, mijn antwoord was niet helemaal compleet. Ze mogen niet op alle motoren gebruikt worden......

In Dld moet een bandenfabrikant die banden wil leveren voor een motor zowel testbanden als ook de desbetreffende motorfiets aanleveren aan de TÜV voor de keuring.

Als er een nieuwe band (of een nieuwe versie van een band) komt, dan gaan ze echt niet opnieuw enkele honderden motoren met die nieuwe banden aanleveren, dat doen ze alleen als ze er winst uit verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het vreemd vinden dat voor een VFR 800 FI/VTEC, toch bepaald geen loodzwaar pk pakhuis vergeleken met de BMW K1300 en een FJR 1300, een dergelijke verzwaarde band verplicht is bij de buren.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit net even te kijken bij mijn groothandel naar de TÜV-gekeurde Z-8 banden voor de VTEC, en daar is net e.e.a gewijzigd.

Goedgekeurd zijn:
Voor (120/70ZR17): Z-8 in de M-versie, en de standaard versie zonder toevoeging. Echter, deze band is nu net uit productie genomen (en dat is nieuws).

Achter (180/55ZR17): Z-8 in de C-versie, de O-versie en ook hier de standaard versie die ook hier uit productie genomen is.

Dus blijkbaar heeft Metzeler zoveel oudere motoren laten keuren met de M en de O-versie dat de noodzaak tot het blijven leveren van de standaard versie is komen te vervallen.

De speciale versies zoals bovengenoemde C-variant blijven (in elk geval voorlopig) nog leverbaar.

 

@ Rikus: ik weet niet welke verzwaarde versie je bedoeld. De M en de O-versie zijn niet verzwaard uitgevoerd, maar wel iets anders uitgevoerd. In karkasstijfheid merk je geen verschil (niet met monteren).
De C-versie is wel stijver, en die is alleen interessant bij constant zware belading op de VFR. Nadeel is wel dat deze niet de nieuwe rubbersamenstelling heeft, dus daar weer veel punten mee verliest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet wat het verschil is tussen de verschillende versies, alleen dat de ene duurder is.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik kan vinden op de Metzler website is dat M/O 5 zones heeft tegenover de gewone 3 zones.

 

Met andere woorden, als je een heftige bochten-man bent dan ga je beter voor de 5 zones ipv de 3 zones.

 

http://www.metzeler.com/site/de/products/tyres-catalogue/Roadtec-Z8-Interact.html?version=564577

 

Vandaar dus het verschil....wel voor zover ik kan zien.

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel, ze praten hier niet over rubber compound-zones, maar over de verschillende aanspankrachten die ze gebruiken om het karkas (zeg maar staalgordel) aan te trekken.

Er zijn ook concurrenten die over de hele breedte van de band een continue verlopende spankracht gebruiken, die hebben dus helemaal geen verschillende karkaszones meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zeggen enkel iets over de rubber-compound, verder lullen ze nergens over.

Is het erg zinvol? Ik weet het niet.

 

Het enige dat ik kan zeggen is dat ik Metzler een fijne band vind, en ik heb ervaring met de Z6 en de Z8 (gewone versie?), en ze bevallen goed.

 

Ook mijn Bridgestone 020 achter en 016 voor bevallen prima, ik kon ze enorm goedkoop pakken, ik raad dit knieleggers NIET aan.

 

Vandaag weer 2 uur kunnen rijden voor de regen weer met bakken uit de lucht kwam....dan ben ik wel blij een goede band onder mijn kont te hebben :schater:

 

Wanneer is een band goed? Mijn keuze is Metzler als ik geen haast heb, maar ik rijd elk moment dat het kan, dus als een band lek is pak ik wat er voorhanden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer ze gaan gooien met dingen zoals de genoemde zones hoe minder vertrouwen ik heb in die band/dat merk want voor een leek lijkt het dat ze bedoelen dat er 5 compounds worden gebruikt en ook al zouden het compounds zijn dan zijn het nog steeds maar 3 compounds.
Als ze dergelijke misleiding nodig hebben (ik vind het namelijk misleiding) dan wekt dat geen vertrouwen in het merk en banden van dat merk ga ik dan ook niet proberen op het moment dat ik iets nieuws nodig heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...