Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 1200F SC63


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR1200F  

51 leden hebben gestemd

  1. 1. VFR1200 2010-heden (voor 120/70/17, achter 190/55/17)

    • Michelin Pilot Power
      1
    • Michelin Pilot Power 2CT
      1
    • Michelin Pilot Power 3
      1
    • Michelin Pilot road 2
      1
    • Michelin Pilot road 3
      8
    • Dunlop Sportsmart
      2
    • Dunlop Sportsmart 2
      5
    • Dunlop Roadsmart 2
      1
    • Dunlop Qualifier II
      0
    • Birdigestone BT16Pro
      1
    • Bridgestone S20
      3
    • Bridgestone S20 EVO
      0
    • Bridgestone BT23
      2
    • Bridgestone T30
      4
    • Metzeler M5
      0
    • Metzeler M7
      1
    • Metzeler Z8m (voorband) Z8o (achertband)
      3
    • Conti Sport Atack
      0
    • Conti Sport Attack 2
      0
    • Conti Road Attack 2
      0
    • Conti Road Attack 2 EVO
      2
    • Pirelli Diablo Rosso 2
      1
    • Pirelli Angel St
      1
    • Pirelli Angel GT
      7
    • Anders*
      7


Aanbevolen berichten

Het enige voordeel van een sportband is dat ze zich wat makkelijker van de ene kant naar de andere laten gooien maar de huidige toerbanden bieden meer dan voldoende grip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Newie, je zegt best een tourband en bandendruk niet te laag.

De banden die erop liggen zijn toch toerbanden?? -> ROAD-attack, dus als ik de bandendruk wat beter ik het oog houd en voor de GT versie ga (voor zwaardere motoren) is dit misschien toch een optie?

 

Ik ben zo geen natweerrijder (of pas dan toch ZEER sterk mijn rijstijl aan),

 

Dit beeld is imho gevolg van een zachte compound wss icm hogere temperatuur.
Continental heeft met deze band de natweer eigenschappen proberen te verbeteren door het rubber op hellingshoek zachter te maken (ingredient 1) Door 2.3 te rijden wordt de band warmer (ingtedient 2)

De 1200 is hard op voorbanden dus die slijten (bijna) altijd harder dan achter, sla de draadjes er maar eens op na.

Als je geen natweer rijder bent en meer bochten rijdt dan snelweg moet je vlgs mij een (iets) hardere compound kiezen, een tourband komt dan qua compound wellicht beter tot z'n recht dan een supersportband want die zal mogelijk nog harder slijten vanwege de over het algemeen softere compound.

De keuze is dus te maken tussen grip nat/droog versus slijtage met misschien iets mindere grip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max de ene tourband is de andere niet.

 

Zet michelin PR4 eens tegenover een Pirelli AGT of een Dunlop RS3, zijn toch behoorlijke verschillen in handling.

 

Eigenlijk moet je zelf uitmaken wat je lekker vind rijden en daarbij de aspecten grip, slijtage en prijs een voor jou acceptabele rol laten spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem eens een setje dunlop roadsmart. Ga je tevreden over zijn denk ik.

Jobsalot, qua prestaties ben ik wel tevreden over de contiattack, blijkbaar slijt voorband bij de vfr1200 meestal wel sneller?

Maar als ik bij de conti blijf (maar dan de GT eens probeer, (en bandendruk wat beter opvolg)) kan ik nog even wachten met de achterband te wisselen :-)

En ev dan eens een ander merk proberen als ik het gehele set wissel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een sportband kan meer warmte aan dan een toerband.

Hij warmt ook minder snel op.

Een te zachte toerband zal harder slijten als hij te heet wordt.

Voor het getoonde gebruik lijkt het niet meer dan normaal om een sportband te gebruiken.

Er zijn dus meer redenen dan alleen een scherper en vlotter stuurgedrag.

Alhoewel de verschillen wel steeds kleiner lijken te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max de ene tourband is de andere niet.

 

Zet michelin PR4 eens tegenover een Pirelli AGT of een Dunlop RS3, zijn toch behoorlijke verschillen in handling.

 

Eigenlijk moet je zelf uitmaken wat je lekker vind rijden en daarbij de aspecten grip, slijtage en prijs een voor jou acceptabele rol laten spelen.

Newie, dat geloof ik graag, maar ik doe waarschijnlijk te weinig km om een zinvol vergelijk te kunnen maken.

Ik zou dan al op circuit zelfde motor en andere banden enkele rondjes moeten kunnen doen, als ik nieuwe banden heb gelegd (van delfde type), lijkt het al of ik op een andere moto zit omdat die nieuwe banden mooi rond zijn, en insturen supervlot gaat.

Mijn vraag was eigenlijk of het missch beter (qua slijtage)was om een sportband te leggen omdat er in mijn geval veel bochten km bij zijn, maar dat is precies toch niet het geval omdat de compount v e sportband nog zachter is aan de zijflanken, en dus waarschijnlijk nog sneller zal slijten.

tip vd banden druk-> temp-> slijtage was wel interessant voor mij! thnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een sportband kan meer warmte aan dan een toerband.

Hij warmt ook minder snel op.

Een te zachte toerband zal harder slijten als hij te heet wordt.

Voor het getoonde gebruik lijkt het niet meer dan normaal om een sportband te gebruiken.

Er zijn dus meer redenen dan alleen een scherper en vlotter stuurgedrag.

Alhoewel de verschillen wel steeds kleiner lijken te worden.

Viffer is juist tegenovergestelde dan mijn vorige post :-) (newie)

vandaar oorspronkelijke redenatie om sportband te overwegen!

ik wacht nog even met bestellen............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat veel mensen nog steeds de vergissing maken dat ze het verschil tussen kaskasopbouw en rubbercompound niet precies weten.
De karkasopbouw bepaald de stijfheid van de band, en die is weer direct gelinked aan de temperstuursontwikkeling in de band. Een slapper karkas (zoals de meeste sportbanden) geeft meer beweging in de band, en dat zorgt voor wrijving (dus warmteontwikkeling).
De compound (dus rubbersamenstelling) bepaald in grote mate de grip, maar niet noodzakelijkerwijs de slijtage. Een zachter rubber hoeft niet noodzakelijkerwijs sneller te slijten dan een harder rubber. Dat komt o.a. door toevoegingen (additieven), maar ook door de zijdelingse stijfheid en slip. Een band die meer slip geeft slijt veel harder dan een band die niet slipt (denk maar aan een burn-out, dat doet men het liefst met een harde slijtvaste band).

 

Een tourband is vrijwel niet verkrijgbaar voor de VFR1200F, vrijwel alle verkrijgbare banden zijn ofwel sport/tourbanden, ofwel sportbanden.
De huidige generatie S/T-banden geven al meer grip dan de sportbanden van 10 jaar geleden, maar omdat ze langer mee moeten gaan zijn ze wel stijver (karkas) gemaakt.
Bandenspanningen verlagen voor meer grip heeft vrijwel nooit zin, alleen bij hele warme omstandigheden en (semi-)circuitgebruik kan dat zinvol zijn (anders worden ze echt te heet en dus te hard qua bandenspanning). Ikzelf rij met mijn Blackbirds altijd 2.9Bar voor en achter, zelfs op circuitdagen).

Gezien de bandenslijtage heb je eigenlijk 2 mogelijkheden. Ofwel een slijtvaste en stijve sportband aan de voorzijde (Conti SportAttack 2 of Dunlop Sportsmart 2) en een S/T-band aan de achterzijde (CRA2 EVO of DRS3), of gewoon een volledige moderne set S/T-banden.

Momenteel zijn de Metzeler Roadtec 01 en de Dunlop Roadsmart 3 verreweg de beste banden in dit segment. Het verschil zit in de iets betere regengrip van de Metzeler, of een veel langere levensduur van de Dunlop.

aangepast door AFS Motorparts
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus AFS motorparts:

 

samengevat sportband: slapper karkas, meer wrijving, sneller op temp, en uiteindelijk hogere bedrijfstemp?

sportband gaat enkel sneller slijten bij harder rubber (door meer slip)

 

zou je uw voorstel van combinatie sport voor en S/T achter eventueel nog wat kunnen argumenteren aub?

 

mijn bedenking (als leek) over mogelijkheid 1: slijtvaste stijve sportband aan voorzijde en S/T achter?

 

ik dacht dat je zei dat sportbanden sowieso een slappper karkas hadden dan een tourband (of is de sportattack daar een uitzondering?)

waarom dan ook niet een sportattack achter? is die dan minder stijf en/of slijjtvast?

combinatie sport EN toer set geeft toch ook verschil in opwarmen dus ander weggedrag tss voor en achterband is toch een (groot?) nadeel

 

of slaat dit nergens op?

aangepast door JeFour
Volledige voorafgaande post quoten is niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jobsalot, qua prestaties ben ik wel tevreden over de contiattack, blijkbaar slijt voorband bij de vfr1200 meestal wel sneller?

Maar als ik bij de conti blijf (maar dan de GT eens probeer, (en bandendruk wat beter opvolg)) kan ik nog even wachten met de achterband te wisselen :-)

En ev dan eens een ander merk proberen als ik het gehele set wissel.

Bij mij gaat de voorband veel langer mee dan die achteraan. Ik rij al sedert de eerste dag met drsm (1 en 2) volgende wordt de drie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel tussen de Metzeler en de Dunlop sport/toerbanden bij de volgende wissel. Ik volg meestal de beoordelingen in de tests en kies dan voor nr.1 of nr.2 in de uitslag. Je hebt dan ook meestal een goede mix van droog/nat kwaliteiten en die paar euro verschil die er soms opzit zal me worst wezen. Maar ik heb nog wat tijd, profiel is nog 3mm op dit momment.

aangepast door MVG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus AFS motorparts:

 

samengevat sportband: slapper karkas, meer wrijving, sneller op temp, en uiteindelijk hogere bedrijfstemp?

sportband gaat enkel sneller slijten bij harder rubber (door meer slip)

 

zou je uw voorstel van combinatie sport voor en S/T achter eventueel nog wat kunnen argumenteren aub?

 

mijn bedenking (als leek) over mogelijkheid 1: slijtvaste stijve sportband aan voorzijde en S/T achter?

 

ik dacht dat je zei dat sportbanden sowieso een slappper karkas hadden dan een tourband (of is de sportattack daar een uitzondering?)

waarom dan ook niet een sportattack achter? is die dan minder stijf en/of slijjtvast?

combinatie sport EN toer set geeft toch ook verschil in opwarmen dus ander weggedrag tss voor en achterband is toch een (groot?) nadeel

 

of slaat dit nergens op?

Het is en blijft een lastige materie omdat op elke regel ook weer uitzonderingen zijn.....

 

sportband: slapper karkas, meer wrijving, sneller op temp, en uiteindelijk hogere bedrijfstemp?

sportband gaat enkel sneller slijten bij harder rubber (door meer slip)

Klopt, maar vergeet niet dat een sportband om meer grip te kunnen geven ook heter MOET zijn. Het temperatuurswerkgebied van een sportband is veel kleiner en ligt hoger dan bij een sport/toerband.

De temperatuutstijging van een sportband gaat inderdaad sneller dan bij een S/T-band, maar hij moet ook verder stijgen. Een S/T-band werkt bij normale temperaturen al bijna meteen goed, een Sportband moet je echt enkele minuten opwarmen.

 

zou je uw voorstel van combinatie sport voor en S/T achter eventueel nog wat kunnen argumenteren aub?

Jouw voorband is overwegend afgesleten op de flanken, dus door vrij stevig stuurwerk. Een sportband zal je meer grip en dus meer veiligheidsmarge geven. Doordat een sportband juist voor dit werk gemaakt is zal deze goed op temperatuur komen, en nauwelijks meer slijten dan een S/T-band (let wel, aan de voorzijde). Neem dan wel een slijtvaste sportband met een stijf karkas (Dunlop Sportsmart 2 of Conti SportAttack 2).

 

mijn bedenking (als leek) over mogelijkheid 1: slijtvaste stijve sportband aan voorzijde en S/T achter?

ik dacht dat je zei dat sportbanden sowieso een slappper karkas hadden dan een tourband (of is de sportattack daar een uitzondering?)

waarom dan ook niet een sportattack achter? is die dan minder stijf en/of slijjtvast?

combinatie sport EN toer set geeft toch ook verschil in opwarmen dus ander weggedrag tss voor en achterband is toch een (groot?) nadeel

Het eerste deel van deze vraag heb ik hierboven al beantwoord.

Een sportband achter kan natuurlijk ook, maar die zal wel een stuk sneller slijten dan een S/T-band, en dan vooral in het midden. Het geeft je wel de mogelijkheid om eerder in de bocht het gas er op te zetten.

Ja, er zal verschil in opwarmtijd zijn tussen deze banden. Maar ook als je met 2 dezelfde banden gaat rijden en je stopt elke minuut even om je bandentemperatuur te voelen, dan zal je merken dat je achterband veel eerder warm is dan je voorband. Tot die tijd moet je altijd (willekeurig met welke banden dan ook) wat voorzichtiger zijn met het belasten van je banden. Mogelijk ben je je daar niet van bewust, maar vrijwel zeker doe je dat nu namelijk ook al. Zo niet, dan eindigt het ooit eens een keertje met onvrijwillig asfaltinspectie van dichtbij......

Verschil in opwarmen geeft dus eigenlijk geen/nauwelijks verschil in rijgedrag, maar een sportband voor geeft wel een iets lichter stuurgedrag. Een sportband achter geeft meer grip bij uitaccelereren.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

phffff.....

gemakkelijkste is sportattack voorband bestellen.......overmorgen gratis laten plaatsen, en snel terug aan het bollen .....maar misschien is dan opeens achterband versleten?(zijkanten zien er nog tamelijk uit, maar misschien verschijnt al snel de ijzerdraad in't midden? en dan zit ik weer vast met die optie roadattack achter - sportattack voor.

optie2: voor en achter dunlop RS3, maar dan moet ik zelf beide wielen eruit halen (zonder middenbok is een heel gedoe), of werkuren betalen in de garage , en een achterband wegdoen die misschien nog een tijdje zou kunnen bollen

 

zijn er ervaren kijkers die aan de hand van vorige foto kunnen zien of die achterband eigenlijk al op is (ook nieuw is er geen profiel int midden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...