Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 1200F SC63


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR1200F  

51 leden hebben gestemd

  1. 1. VFR1200 2010-heden (voor 120/70/17, achter 190/55/17)

    • Michelin Pilot Power
      1
    • Michelin Pilot Power 2CT
      1
    • Michelin Pilot Power 3
      1
    • Michelin Pilot road 2
      1
    • Michelin Pilot road 3
      8
    • Dunlop Sportsmart
      2
    • Dunlop Sportsmart 2
      5
    • Dunlop Roadsmart 2
      1
    • Dunlop Qualifier II
      0
    • Birdigestone BT16Pro
      1
    • Bridgestone S20
      3
    • Bridgestone S20 EVO
      0
    • Bridgestone BT23
      2
    • Bridgestone T30
      4
    • Metzeler M5
      0
    • Metzeler M7
      1
    • Metzeler Z8m (voorband) Z8o (achertband)
      3
    • Conti Sport Atack
      0
    • Conti Sport Attack 2
      0
    • Conti Road Attack 2
      0
    • Conti Road Attack 2 EVO
      2
    • Pirelli Diablo Rosso 2
      1
    • Pirelli Angel St
      1
    • Pirelli Angel GT
      7
    • Anders*
      7


Aanbevolen berichten

De MPR3 is niet de ideale band op zware motoren omdat deze enigzins de bocht invalt en niet stabiel (stijf) genoeg is.

Als je dan ook nog eens naar een iets smallere achterband gaat zal je het invalgedrag verergeren. De zijdelingse stijfheid zal echter wel weer iets verbeteren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

AFS,

Ik denk dat juist het tegenovergestelde zal gebeuren, de band zal vlakker worden vanwege het bredere velgbed en de wangen rechter op gaan staan.

ERGO minder bocht invallen en ook minder zijdelingse stijfheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik z'n algemeenheid: hoe breder de banden hoe sterker het opricht moment / onderstuur karakter. Bij een identieke bochten snelheid en identieke motor hebben bredere banden meer hellingshoek nodig. Brede banden heb je nodig om het vermogen op de weg te zetten maar bredebanden compromiteren het stuurgedrag.

 

Dus hoe smaller de banden hoe fijner het stuurgedrag.

Bij mijn weten wordt er van motorbanden geen zijdelingse stijfheid gevraagd. ( De motor gaat in de bocht immers een hellingshoek maken ) Dus alleen radiale belasting.

 

Een secondair punt: De abs unit verwacht een bepaalde toerental ververhouding tussen voor en achterwiel. Ga je nu een achter een band met een kleinere omtrek monteren loop je de kans dat er een ABS fout gemeld wordt.

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik z'n algemeenheid: hoe breder de banden hoe sterker het opricht moment / onderstuur karakter. Bij een identieke bochten snelheid en identieke motor hebben bredere banden meer hellingshoek nodig. Brede banden heb je nodig om het vermogen op de weg te zetten maar bredebanden compromiteren het stuurgedrag.

 

Dus hoe smaller de banden hoe fijner het stuurgedrag.

Bij mijn weten wordt er van motorbanden geen zijdelingse stijfheid gevraagd. ( De motor gaat in de bocht immers een hellingshoek maken ) Dus alleen radiale belasting.

 

Een secondair punt: De abs unit verwacht een bepaalde toerental ververhouding tussen voor en achterwiel. Ga je nu een achter een band met een kleinere omtrek monteren loop je de kans dat er een ABS fout gemeld wordt.

Ik ben het in grote lijnen met je eens, behalve over de zijdelingse stijfheid.

Deze wordt echter pas aangesproken op het moment dat je onder hellingshoek een hobbel of kuil tegenkomt, dan zal een verticale kracht zijdelings op de band inwerken.

 

En als toevoeging nog wat nieuwe informatie: Michelin komt dit jaar nog met de introductie van de Pilot Road 4. Verdere gegevens ontbreken vooralsnog.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik krijg een beetje grijze haren van al die achtervoegsels en dergelijke bij Metzeler.

 

Als ik op de site van Metzeler mijn motor ingeef krijg ik als 'rear'

 

190/55-17 M/C TL 75W C

 

Maar als ik hier lees zie ik Z8 O achterband. Wat is die O? Wat is het verschil?

Ik heb namelijk die 190/55-17 M/C... gloednieuw gekocht in Duitsland voor 79 euro inclusief verzenden. Heb ik nu eigenlijk de juiste of niet???

aangepast door nopper
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, maar slecht zijn ze dus niet?

Moeten in ieder geval beter zijn dan die crappy BT21's... niet????

Na 5000km heb ik de flank van de voorband opgereden tot aan de markering.

 

Als ik de reviews bekijk van de M/C, dan doet die het blijkbaar ook niet slecht. En voor die prijs kon ik hem echt niet laten liggen. Dot was 5012, dus met de leeftijd ook niks mis.

aangepast door nopper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij voor en achter op een M.
Nu ca 5500 km. Ze zijn iets over de helft nu.

De M achterband is een dual compound.
De M voorband is een silica compound die in een keer wordt aangebracht.
De O voorband is heeft dezelfde compound als de M maar is voorzien van een multi layer opbouw. Maar deze wordt bijna niet geleverd.

aangepast door Viffer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de band die ik besteld heb is géén dual compound? Boeit me ook niet zo hoor. Ik probeer veel rijden in de regen te vermijden (enkel op vakantie kan dat niet altijd natuurlijk). En als het al gebeurt ben ik gewoon voorzichtiger. Ik moet ook zeggen dat ik de laatste jaren vrij regelmatig van bandenmerk gewisseld heb. Op mijn BMW R1150gs had ik ooit een Z6 (zelfs nog géén interact), en die vond ik al geweldig. De laatste jaren worden er niet veel slechte banden meer gemaakt (wat niet betekent dat alle banden ook 'geschikt' zijn voor de 1200f

 

Welke voorband zou ik er dan bij bestellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, maar slecht zijn ze dus niet?

Moeten in ieder geval beter zijn dan die crappy BT21's... niet????

Na 5000km heb ik de flank van de voorband opgereden tot aan de markering.

 

Als ik de reviews bekijk van de M/C, dan doet die het blijkbaar ook niet slecht. En voor die prijs kon ik hem echt niet laten liggen. Dot was 5012, dus met de leeftijd ook niks mis.

Nee ze zijn niet slecht. Maar in de vergelijkingstest van verleden jaar kwamen ze er als vijfde (van de zes) uit.

En dus weet je ook meteen waarom ze zo goedkoop worden aangeboden.

Dit jaar dus de M en de O-versie, en dit is eigenlijk (op het profiel na) een totaal andere band.

Eigenlijk mag je deze zien als de voorloper van de als beste geteste Pirelli Angel GT (komen uit dezelfde fabriek).

 

M/C staat voor Motor Cycle, en dat staat op vrijwel alle banden van alle merken.

 

T.o.v. de BT021 is het een flinke stap vooruit.

Koop als voorband een M-versie erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, bandentests...

Net zoiets als motortests...

Zoveel meningen als rijders, en de rijders die toevallig journalist zijn, zijn god en mogen oordelen. En aangezien 'nieuwer' ook altijd 'beter' moet zijn...

soms lees je zo van die lyrische gedetailleerde omschrijvingen waardoor het lijkt alsof journalisten supermensen zijn die alles voelen en alles weten. Vaak worden bandentests afgenomen met één soort motor om onderlinge verschillen beter te kunnen aanvoelen. Maar de ene band is beter op de ene, en de andere is beter op de andere motor. En zoals ik hierboven al schreef : een goed afgestelde vering bepaald mee het gripniveau.

 

Ik ben zelf al jaren geabonneerd op Motorrijder Magazine. Ze hebben sinds kort een neiuwe testpiloot. Jonge kerel. 26 ofzo? Rijdt al even motor, maar moet dan plots allerlei motoren en banden en toestanden gaan beoordelen. Ik stel me toch steeds vragen bij allerlei tests.

 

Maar wat vaststaat : BT21 op VFR is bagger eerste klas :upyours::r

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...