Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 1200F SC63


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR1200F  

51 leden hebben gestemd

  1. 1. VFR1200 2010-heden (voor 120/70/17, achter 190/55/17)

    • Michelin Pilot Power
      1
    • Michelin Pilot Power 2CT
      1
    • Michelin Pilot Power 3
      1
    • Michelin Pilot road 2
      1
    • Michelin Pilot road 3
      8
    • Dunlop Sportsmart
      2
    • Dunlop Sportsmart 2
      5
    • Dunlop Roadsmart 2
      1
    • Dunlop Qualifier II
      0
    • Birdigestone BT16Pro
      1
    • Bridgestone S20
      3
    • Bridgestone S20 EVO
      0
    • Bridgestone BT23
      2
    • Bridgestone T30
      4
    • Metzeler M5
      0
    • Metzeler M7
      1
    • Metzeler Z8m (voorband) Z8o (achertband)
      3
    • Conti Sport Atack
      0
    • Conti Sport Attack 2
      0
    • Conti Road Attack 2
      0
    • Conti Road Attack 2 EVO
      2
    • Pirelli Diablo Rosso 2
      1
    • Pirelli Angel St
      1
    • Pirelli Angel GT
      7
    • Anders*
      7


Aanbevolen berichten

Even anders gaan redeneren, als een band €130 kost (voorbeeld prijs) en je vervangt een band die niet helemaal op is dan gooi je hem €130 weg maar slechts een fractie daarvan.

Veel mensen lijken te denken dat ze de volle €130 weggooien maar als de band al voor 80% op is gooi je in feite €26 weg maar anders gooi je het genot van een compleet nieuwe set weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ver zit je van de slijtindicatoren af?

ik zie geen slijtindicatoren?

gemeten: 2,5 a 3mm (aanwezige groeven) mooi rond afgesleten.....middenloopvlak weet ik niet=> wegens geen groeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en blijft een lastige materie omdat op elke regel ook weer uitzonderingen zijn.....

 

sportband: slapper karkas, meer wrijving, sneller op temp, en uiteindelijk hogere bedrijfstemp?

sportband gaat enkel sneller slijten bij harder rubber (door meer slip)

Klopt, maar vergeet niet dat een sportband om meer grip te kunnen geven ook heter MOET zijn. Het temperatuurswerkgebied van een sportband is veel kleiner en ligt hoger dan bij een sport/toerband.

De temperatuutstijging van een sportband gaat inderdaad sneller dan bij een S/T-band, maar hij moet ook verder stijgen. Een S/T-band werkt bij normale temperaturen al bijna meteen goed, een Sportband moet je echt enkele minuten opwarmen.

 

zou je uw voorstel van combinatie sport voor en S/T achter eventueel nog wat kunnen argumenteren aub?

Jouw voorband is overwegend afgesleten op de flanken, dus door vrij stevig stuurwerk. Een sportband zal je meer grip en dus meer veiligheidsmarge geven. Doordat een sportband juist voor dit werk gemaakt is zal deze goed op temperatuur komen, en nauwelijks meer slijten dan een S/T-band (let wel, aan de voorzijde). Neem dan wel een slijtvaste sportband met een stijf karkas (Dunlop Sportsmart 2 of Conti SportAttack 2).

 

mijn bedenking (als leek) over mogelijkheid 1: slijtvaste stijve sportband aan voorzijde en S/T achter?

ik dacht dat je zei dat sportbanden sowieso een slappper karkas hadden dan een tourband (of is de sportattack daar een uitzondering?)

waarom dan ook niet een sportattack achter? is die dan minder stijf en/of slijjtvast?

combinatie sport EN toer set geeft toch ook verschil in opwarmen dus ander weggedrag tss voor en achterband is toch een (groot?) nadeel

Het eerste deel van deze vraag heb ik hierboven al beantwoord.

Een sportband achter kan natuurlijk ook, maar die zal wel een stuk sneller slijten dan een S/T-band, en dan vooral in het midden. Het geeft je wel de mogelijkheid om eerder in de bocht het gas er op te zetten.

Ja, er zal verschil in opwarmtijd zijn tussen deze banden. Maar ook als je met 2 dezelfde banden gaat rijden en je stopt elke minuut even om je bandentemperatuur te voelen, dan zal je merken dat je achterband veel eerder warm is dan je voorband. Tot die tijd moet je altijd (willekeurig met welke banden dan ook) wat voorzichtiger zijn met het belasten van je banden. Mogelijk ben je je daar niet van bewust, maar vrijwel zeker doe je dat nu namelijk ook al. Zo niet, dan eindigt het ooit eens een keertje met onvrijwillig asfaltinspectie van dichtbij......

Verschil in opwarmen geeft dus eigenlijk geen/nauwelijks verschil in rijgedrag, maar een sportband voor geeft wel een iets lichter stuurgedrag. Een sportband achter geeft meer grip bij uitaccelereren.

 

nog een vraag(je):

bandenconstructeurs raden meestal aan om 2 banden van zelfde type samen te gebruiken (voor/achter), is dit vooral vanwege commerciële redenen (en ev samenwerking voorband achterband ifv waterafvoer)

of kan ik bijv vooraan al een roadsmart3 laten leggen, om nadien (als achterband versleten is) de roadattack te wisselen voor ook een roadsmart3 achteraan?

(toch een beetje 2 achterbanden met dezefde eigenschappen?, en vermits ik bij nat weer toch heel voorzichtig ben?)

 

is dit een optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een bandenfabrikant zal altijd adviseren bijpassende/gelijke voor- en achterbanden te nemen. Dit heeft een aantal redenen:

1. Bandentests (ook van de bandenfabrikant) gebeuren altijd met een set, niet met afwijkende sets. Het resultaat is dus goed voorspelbaar.

2. Inderdaad wordt de waterafvoer van de achterband afgestemd op wat er na de bijpassende voorband overblijft. Let wel: dit is bij nieuwe banden.....

Maar als je weet dat er zelfs bij nieuwe banden maar ongeveer maximaal 10% van het water door de profielgroeven gaat en de rest opzij gedrukt wordt is dat effect marginaal.

3. Als je banden gaat combineren weet je niet precies wat het effect zal zijn. Met ervaring kan je een goede gok doen, maar 100% zekerheid heb je nooit.

Ik ben gevaarlijke en verboden combinaties van radiaal- en diagonaalbanden tegengekomen waarvan de eigenaar nooit iets gemerkt heeft. Ik ben ook bijna onbestuurbare motorfietsen tegengekomen met een normale combi die na een bandenwissel weer prima reden.

4. Bandenfabrikanten hebben het liefst dat je op hun banden blijft rijden, dus zullen ze al heel snel afraden om een combinatie met een ander merk te doen.

 

De combi tussen DRSM3 en CRA2 zal naar mijn mening geen probleem opleveren.

aangepast door MichelDB
Onnodig quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt ZEER duidelijk antwoord!

 

 

ik denk dat ik voor deze oplossing ga (voorlopig de DRSM3 vooraan, en nadien de complete set)

moest ik combineren sport voor en S/T achter, zou ik altijd "tss de oren" twijfelen is de voorband wel warm/grip genoeg (voor die enkele km woonwerk daar zitten toch ook wel wat op-en afritten bij :-)

aangepast door JeFour
Volledige bovenstaande post quoten is niet nodig
Link naar reactie
Delen op andere sites

was het ook niet zo dat in sommige buitenlanden je verplicht bent om dezelfde type band voor en achter te hebben?

Iets met goedgekeurde band voor dat type motor...... of is dit klepel zonder klok :blah:

 

En aanvullend bij AFS punt 3, dat banden verschillende rondingen hebben en verschillen in stijfheid waardoor rem- en bochtgedrag totaal verschillend aan de voorkant kan zijn tov de achterkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Duitsland moet een band gehomologeerd zijn voor de motor en dit geldt ook voor combinaties.

Dit is voor ons niet van toepassing omdat het alleen voor in Duitsland geregistreerde voertuigen geldt.

Ik weet niet waar ze naar kijken bij combinaties want ik heb ooit eens gekeken en toen was een BT toegestaan samen met een MPR en dat is zeker geen ideale combi.

Wat mij betreft dus een onzin regel die valse veiligheid biedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Gisteren achteraan de overstap gemaakt van Pilot Road 4 naar Road Smart 3. Ik hoop vooral dat die even goed rijdt (ook in de regen), maar het wat langer volhoudt. De Michelin voldeed de eerste 7000 km prima, maar verloor nadien veel van zijn pluimen. Na 80 km trek ik zeker nog geen conclusies, maar de combi met de MPR4 vooraan voelt heel normaal. Zoals steeds is een nieuwe band een grote verbetering, opmerkelijk genoeg ook qua veercomfort (ongewijzigde veerafstelling en allebei correcte bandendruk).

 

post-302-0-04632300-1475833571_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zal in de zomer misschien ook sneller gebeuren dan bij dit weer. Band moet een keer goed warm geworden zijn, heeft weinig met het aantal km te maken. Heb ik onthouden van Frank(AFS). 5 x 10km zal ook niet hetzelfde zijn als 1 x 50km !

aangepast door MVG
Link naar reactie
Delen op andere sites

En per band verschillend. De Pilot Road 4 vond ik in het begin aanmerkelijk gladder dan de Road Smart 3. Bij het 'inrijden' van de Road Smart 3 had ik niet 1 keer het idee dat deze band kakelvers was. Maar het blijft oppassen geblazen. Gewoon rustig beginnen en hem flink opwarmen door de bochtjes steeds iets schuiner te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder is er gesproken over een Bridgestone type S20, de band die wat parabool-vormiger is dan de "geadviseerde banden" en daardoor wat lichter instuurt. Wat nu als je een maat bredere band neemt dunlop roadsmart breedte 200... forceer je de band dan ook niet omhoog om zo enigzinds het rondere effect te creëren en dus een lichter insturen?

aangepast door maxxxl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de S20 vergelijk met de Roadsmart 3, stuurt de Roadsmart 3 alweer aanmerkelijk lichter. Een bredere band gaat volgens mij niet helpen. Wat ook helpt is om de achterkant 15mm hoger te zetten. Dat heb ik destijds laten doen met de nieuwe Hyperpro schokbreker. Wat het meeste heeft geholpen in het lichter maken van het sturen is 60 kilo motorgewicht eraf. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...