Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 1200F SC63


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR1200F  

51 leden hebben gestemd

  1. 1. VFR1200 2010-heden (voor 120/70/17, achter 190/55/17)

    • Michelin Pilot Power
      1
    • Michelin Pilot Power 2CT
      1
    • Michelin Pilot Power 3
      1
    • Michelin Pilot road 2
      1
    • Michelin Pilot road 3
      8
    • Dunlop Sportsmart
      2
    • Dunlop Sportsmart 2
      5
    • Dunlop Roadsmart 2
      1
    • Dunlop Qualifier II
      0
    • Birdigestone BT16Pro
      1
    • Bridgestone S20
      3
    • Bridgestone S20 EVO
      0
    • Bridgestone BT23
      2
    • Bridgestone T30
      4
    • Metzeler M5
      0
    • Metzeler M7
      1
    • Metzeler Z8m (voorband) Z8o (achertband)
      3
    • Conti Sport Atack
      0
    • Conti Sport Attack 2
      0
    • Conti Road Attack 2
      0
    • Conti Road Attack 2 EVO
      2
    • Pirelli Diablo Rosso 2
      1
    • Pirelli Angel St
      1
    • Pirelli Angel GT
      7
    • Anders*
      7


Aanbevolen berichten

Volgens mij het gewicht en vermogen van de motor, maar dat is vooral een Duitse aangelegenheid.

Ik geloof dat bij de oosterburen zelfs een VFR 800 een A band moet hebben.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik nergens de A-versie geadviseerd.

De A-versie heeft een verzwaard karkas, en zou beter moeten presteren op het gebied van stabiliteit en levensduur op zwaardere motoren.

Dat een band niet gehomologeerd is wil niet zeggen dat hij niet kan werken op een bepaalde motor.

 

Wil een bandenfabrikant een bepaald model band gehomologeerd krijgen, dan moeten ze zowel elk model motorfiets dat ze willen laten homologeren, als ook de bijbehorende banden leveren aan de keuringsinstantie (bijvoorbeeld TÃœV). Dan krijgen ze een vele duizenden Euro's kostend testrapport, en als de band niet de norm haalt moeten ze hem aanpassen, van een nieuwe code voorzien, en opnieuw laten keuren.

 

Wat wij dus doen is vaak tussen de regels doorlezen, en in twijfelgevallen de zwaardere versie adviseren (als de standaardversie of een andere versie niet gehomologeerd zijn). Op dit moment is de A-versie voor geen enkele motorfiets gehomologeerd (wat dus niets over de werking daarvan zegt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal een beetje verwarrend deze betogen, wellicht goed bedoeld maar niet echt verder helpend.

 

Deze uitspraak:

"Volgens mij heb ik nergens de A-versie geadviseerd."

Tegenover:

"en in twijfelgevallen de zwaardere versie adviseren (als de standaardversie of een andere versie niet gehomologeerd zijn)."

 

Laten we nu in het topic over banden voor de 1200 zitten ......en dan met name hier een vraag is over de pirelli angel gt.... waarvan de verzwaarde versie de A versie is..... en de fabrikant de standaardversie noch een andere versie heeft gehomologiseerd.

 

Kan ik dus (ook tussen de regels door) lezen dat de A versie voor de 1200 GEADVISEERD wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dutchgixxer dank je.

 

Je begrijpt dat ik een beetje aan het vissen was naar ervaringen "uit het veld" bij mensen die meer banden door hun handen krijgen dan de gemiddelde forummer hier.

 

Mijn achterliggende (maar niet gestelde) vraag was om erachter te komen of de VFR1200 nu in de categorie zwaardere motoren valt, waarvoor ook verzwaarde banden bestemd zijn. Als het op puur vermogen aan komt zou die er wel voor in aanmerking komen.

 

Op de pirelli site wordt je re ook niet echt wijzer van want voor de VTR 1000 SP2 wordt de normale versie voorgeschreven, zoook voor de CBR900RR, beide geen "slappelingetjes".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het zware met name in het gewicht gezocht moet worden.

De klasse A betekend Reinforced en dat is niks anders dan een versterkt karkas met het oog op draagvermogen.

VFRikus

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Versterkte karkassen worden voor geschreven bij motor met een hoog toelaatbaar gewicht. Heeft niets met het vermogen van de motor te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zwaardere motoren wordt in de bandenwereld vooral het gewicht bedoeld en afgaande op dat in Duitsland voor de 800 al (in enkele gevallen?) de A-versie wordt voorgeschreven kan je dan denk ik uitgaan dat vanaf 250Kg een motor "zwaar" wordt genoemd.

 

Hehe... even de zinsopbouw aanpassen en ik ben al te laat.

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik maar een A klasse neem in het vervolg.

VFR 220 kg. machinist met koe en pletterpet: 90 kg. duopassagier met pak en pet: 100 kg. topkoffer 10 kg. en dan op vakantie nog 25 kg. kogeldruk achter het achterwiel.

Oeps!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bartho: dat is inderdaad zeer verwarrend.

Sterker nog, alle banden met dezelfde maat en snelheidsindex van (voor zover mij bekend) alle fabrikanten hebben dezelfde beladingsindex. Daarmee is deze dus eigenlijk compleet waardeloos geworden......

Een versterkte band, of zelfs een zeer versterkte band (herkenbaar aan de toevoeging REF) heeft dezelfde beladingsindex.

 

M.b.t. de vraag over de Angel GT al dan niet in de A-codering.

Pirelli zelf adviseert de gewone versie, maar als je veel met passagier of zware belading rijdt kan ik mij zo voorstellen dat je voor de A-versie gaat.

Het nadeel is wel dat het rijcomfort duidelijk achteruit zal gaan over hobbels en kuilen.

 

Waarom op de ene motor wel, en op de andere zware motor niet de A-codering? Dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met de gevoeligheid voor instabiliteit van de motorfiets. Een instabiele motofiets heeft meer behoefte aan een stabielere band.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er gelukkig geen enkele onderbouwende kennis van behalve mijn subjectieve gevoel, maar ik heb de "gewone" Pirelli GT er nu bijna 16.000 km onder zitten en ze bevallen prima. Wel is vooral de voorband aardig vierkant aan het worden (is dat cuppen, geen idee?). Wellicht is dat te verklaren door het hoofdzakelijke woonwerk-gebruik, dit jaar helaas maar een dag of 10 echt lekker wezen toeren. Ik heb weinig vergelijkings materiaal, slechts 1 ander setje eronder gehad (de eerste 14.000 km) en dat waren de OEM BT's zeg maar, compleet aan gort: geen profiel op het loopvlak, vierkant, zigzag waarneembaar etc, en op een of andere manier reed het gewoon niet lekker.

 

De Pirelli's zijn nu 2.000 km meer mee gegaan en er zit nog profiel op. Hoewel ze volgens mij nu wel aardig aan vervanging toe zijn (zeker gezien het vierkante aspect) rij ik er ook nu nog heerlijk woon-werk (Ede - A'dam) mee. Door weer en wind, code rood, regen, kou etc. Ik vind ze enorm veel beter rijden dan de BT's, ik gooi ze er straks gewoon nog een keer onder...

 

Groet,

Jurjen.

aangepast door VFReelancer
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Vandaag uit noodzaak een Bridgestone T30gt laten opleggen omdat er een joekel van een bout in de Metzeler Z8 zat. Enkel positieve ervaringen met de Metzeler gehad, nooit een schuivertje gehad en levensduur zou zonder de bout ook prima geweest zijn(richting 15.000km). Verder vind ik het heel moeilijk om te oordelen dat deze beter al dan niet slechter was dan de Michelin Pilot Road2. Wil je ze tot het uiterste drijven zal je ze moeten testen op circuit want voor dagelijks gebruik voldoen ze meer dan genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De OEM BT's er met de beurt vorige week af laten halen, wat een K .. banden en afgelopen ''winter'' toch een paar uitstapjes gehad. Na.v. reviews en bovenstaand verhaal van VFReelancer er ook de Pirelli's GT onder laten zetten.

 

man man wat een verschil zelfs hageltje nieuw al meer grip dan de BT's ( 9k ), nu 300 kms verder al redelijk de zijkantjes op aan het rijden en tot nu toe superbanden. Als ze het nu ook nog eens 10k uithouden ben ik verkocht...aan Pirelli's

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...