Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 1200X SC70


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR1200X  

37 leden hebben gestemd

  1. 1. Voorband 110/80/19, achterband 150/70/17

    • Michelin Anakee 2
      0
    • Michelin Anakee 3
      3
    • Michelin Pilot Road 3
      5
    • Dunlop Roadsmart 2
      4
    • Dunlop Trailsmart
      4
    • Bridgestone BW501 / 502
      1
    • Bridgestone BT23
      1
    • Metzler Tourance
      2
    • Metzler Tourance EXP
      0
    • Conti Trail Attack
      2
    • Conti Road Attack 2
      1
    • Pirelli Scorpion Trail
      4
    • Anders *
      10


Aanbevolen berichten

Vanmorgen bij een (andere) motorzaak de banden laten uit balanceren.

De voorste band was goed, op de achterband zaten eerst gewichtjes van 30gram deze zijn vervangen, nu 45gram en tevens zo*n 10cm opgeschoven.

Merk echter met deze verandering weinig/geen verschil in het rijgedrag en ben erdus niets mee op geschoten.

Wat hun wel opviel dat de achter band Pirelli trial 2 een code G vermeld. Bij de motorzaak(BMW specialist)op de computer werd aan gegeven dat deze zijn voorgeschreven voor oa de 800cc types, dus de lichtere motoren terwijl dit bij de GS 1200 types geen apart codering G vermeld.

Hier uit zou je de conclusie kunnen trekken dat de band met G aanduiding te licht is en dus niet geschikt voor mijn nog veel zwaardere motor als de GS.

Met dit verhaal ben ik naar mijn aanvankelijke banden leverancier geweest. Hun hebben hierover contact gezocht met hun leverancier. De leverancier vertelde dat de code G bestemd zijn voor de BMW 800 en alle zwaardere types.

Wat ik me dan af vraag waarom deze code als het toch geen verschil maakt? Het voorwiel heeft immers ook geen aparte codering.

Misschien dat banden specialist AFS Motorparts (Frank) mij dat zou kunnen/willen verklaren?

Al is natuurlijk al helemaal niet zeker dat het daar aan ligt.

Verder zit ik er aan te denken om dan toch maar(als laatste redmiddel mijn spaken te laten nazien,

Scorpion Trail 2 150/70-17 G is ALLEEN voor de F800GS gemaakt. Alle 1200-modellen worden voorzien van de normale versie. De leverancier vertelt dus gewoon onzin.

De G-versie heeft een slapper karkas, dus op de veel zwaardere 1200 zal deze te veel vervormen, en te veel slijten. Het maakt dus wel degelijk verschil.

 

Pirelli 150/70 R 17 69V SCORPION TRAIL G TL Rear

you can use at following motorcycles:

Description Type BMW F800GS E8GS

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

AFS Motorparts. Beste Frank hartelijk dank voor de snelle info, naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt deze (te zwakke band) dus de on-balans.

Mijn banden leverancier heeft me gisteren (in mijn bijzijn) het verhaal rechtstreeks (telefonisch) voorgelegd aan "zijn" leverancier, deze laatste verteld dus gewoon onzin,(ik vermoedde al zo iets).

Mijn banden leverancier is dus ook gewoon onjuist voor gelicht.

Dus stel ik het spaken/velg stellen voorlopig maar even uit (had al een afspraak gemaakt).

 

Frank, nog een vraagje, waar of op welke site kan ik deze info vinden?

zo dat ik mijn banden leverancier zelf van deze bevindingen kan overtuigen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

VFoRever: Ik waardeer ten zeerste je bijdrage en bevindingen in deze, doch ook de info van Frank is uiteraard zeer waarde vol.

Daar deze twee bevindingen niet geheel overeen komen, heb ik inmiddels het probleem voorgelegd aan de Pirelli importeur!

Graag wil ik ook van hun weten wat ik er verder mee aan moet?

We wachten af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij verstandig. Ik kijk gewoon naar de loadindex van een band en verbind daar een conclusie aan, maar de importeur heeft, als het goed is, alle informatie die nodig is om een goede keuze te maken.

Edit: volgens deze site https://www.cyclegear.com/tires/pirelli-scorpion-trail-dual-sport-tires heeft de G versie een steviger karkas dan de standaard trail II, de G versie is bedoeld voor zwaardere motorfietsen en idd ook OEM voor bmwF800GS.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

VFoRever: Zojuist de site even bekeken.Klopt helemaal de "G" heeft blijkbaar versterkte zijkanten,en staat inderdaad voor de zwaardere motorfietsen.

Zelf dacht ik aanvankelijk aan het tegenover gestelde.

Maar goed, nu maar wachten wat Pirelli te melden heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet opdringerig met mijn mening zijn, maar ik zou het slagje uit het wiel halen. Ik heb natuurlijk niet gezien hoe groot/klein de afwijking is, maar een wiel hoort recht en rond te zijn. Ook een kleine afwijking kan bij een bepaalde omwentelingssnelheid een frequentie hebben waardoor de boel uit balans raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VFoRever: Dat was aanvankelijk ook mijn bedoeling,doch Frank gaf me enig sinds de hoop dat dit met een goede uit balancering misschien te verhelpen was,helaas is dit niet het geval.

Bij de tweede motor zaak vond men het slagje zo minimaal dat dit waarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem was, als derde punt komt daar de eerder besproken "G"codering nog bij, wat me ook weer de hoop boot voor een makkelijke oplossing.

Indien ik kies voor *t slagje uithalen heb ik dus ook nog geen zekerheid op verbetering, bovendien moet ik de velg los aanleveren.

Dat houd in dat de motor naar de motorzaak moet deze zal het wiel+band moeten de-monteren en de motor naar alle waarschijnlijkheid twee weken "buiten" moet bivakkeren. De velg richten kan ongeveer twee weken duren.

Vandaar mijn terughoudendheid.

Als ik (hopelijk)morgen van Pirelli de bevestiging krijg dat ik toch (zoals je al aangaf) de juiste band heb,breng ik de velg alsnog naar de specialist.(afspraak was al gemaakt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray: Ja inderdaad maar ik heb dacht ik ergens gelezen dat bij terug plaatsing (montage) rekening gehouden moet worden met de een of andere sensor(en) die wederom op de juiste plaats moeten komen?

Weet er verder ook niks vanaf.

m a w, schoenmaker blijf bij je leest .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed kijken hoe het nu zit een op dezelfde manier terug plaatsen, niet stoten. Is een sensor die op de juiste afstand van de ring met gaatjes moet zitten (een paar mm ruimte staat in het handboek) anders krijg je een abs error. Maar normaal kan je daar niks aan veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt net wel iets meer bij kijken dan 5 wielmoeren losmaken, maar wel makkelijk zelf te doen.

Motor op middenbok zetten.

Plastic kap van je kardan eraf halen, en vervolgens kun je de remklauw(-en) (bij DCT uitvoering zijn het 2 stuks) los halen, voorzichtig met de bouten van de klauwen, nogal zacht staal, en de kabel van de ABS/TC is een vrij dun draadje dus niet te hard aan trekken.Maar die hoeft niet los volgens mij.

 

>>dit weet ik niet zeker want bij mijn aftermarket uitlaat hoeft het niet meer :Vervolgens moet je de uitlaat los maken, klem onderop en bout aan je achterstepjes, uitlaat laten zitten alleen omhoog/naar buiten draaien dan kan precies je wiel eruit

aangepast door JooST
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...