Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 1200X SC70


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR1200X  

37 leden hebben gestemd

  1. 1. Voorband 110/80/19, achterband 150/70/17

    • Michelin Anakee 2
      0
    • Michelin Anakee 3
      3
    • Michelin Pilot Road 3
      5
    • Dunlop Roadsmart 2
      4
    • Dunlop Trailsmart
      4
    • Bridgestone BW501 / 502
      1
    • Bridgestone BT23
      1
    • Metzler Tourance
      2
    • Metzler Tourance EXP
      0
    • Conti Trail Attack
      2
    • Conti Road Attack 2
      1
    • Pirelli Scorpion Trail
      4
    • Anders *
      10


Aanbevolen berichten

10 uren geleden, Schuurmanneke zei:

Het gestrooide zout maakt het allemaal wat vettig/glad, dus oppassen geblazen.

de vettigheid zullen eerder olie/rubberresten en overig vuil zijn, zout is niet vet. ;)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Eerste ritjes zitten erop met de Road 5 Trail. Fijne band! Stuurt veel makkelijker dan de T30'er.

Grip lijkt geen probleem, nat/droog ook niet. De verwachtingen zijn dus hoog!

 

De gladde laag is eraf, hopelijk wordt het wat droger dan kan ik nog wat verder inrijden. Over 2 weken de Alpen in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 18-3-2019 om 21:28, Cock zei:

Ik kijk met je mee ,en zie dan een band die ik niet ken de karoo street ,interesante materie

 

Ik rij met deze karoo street: ziet er mooi uit, maar wat een herrie! Begint nu na 2000km wel wat afgeplat te lijken worden.

 

 

IMG_20190515_152321.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ook deze mag een keer geüpdatet worden :wijsneus:

 

Maar even een antwoord op de topictitel.

De Michelin Anakee Adventure is vorige week zaterdag vervangen. Dit was een super goed en fijne band en is ruim 14k meegegaan. Dat had nog wat meer kunnen zijn maar de samenloop van omstandigheden maakten dat ik wat eerder heb gewisseld dan noodzakelijk.
Voor de Mega Balkan trip gaat er gegarandeerd weer een verse set Anakee Adventure onder.

Waarom zijn ze dan zo super?
Op de weg doen ze totaal niet onder voor de Road 5 Trail en de beperkende factor om iedereen in de bergen zoek te rijden is de rijder. Maar ook op licht off-road (gravel en droog plus wat steviger zand) bieden ze ruim voldoende grip en vertrouwen.

 

Voor nu heb ik er een set Anakee Wild onder laten leggen bij onze huisdealer (AFS), waarom? Omdat ik de wens heb een beetje off-road te gaan.
Tijd is een beetje een dingetje of het haalbaar is om daadwerkelijk af en toe een tripje van het asfalt af kan realiseren maar de TET zuid Nederland staat wel op de agenda (TET = Trans Euro Trail).
Na het monteren heb ik in eerste instantie alleen snelweg gereden (van Purmerend naar Delft en van daar naar huis) met een kort stukje binnendoor maar vandaag heb ik de afgelaste openingsrit toch gereden dus bij deze de eerste indruk, op asfalt.
De eerste paar honderd Km is drama, maar die waarschuwing had ik al vanuit diverse reviews op YouTube. De band zoekt en wringt heel erg, daar moet je even doorheen en alleen snelweg maakt het inrijden natuurlijk wel wat langer.
Ik denk dat de hoeken te scherp zijn als ze vers zijn en dat dat de reden is van het zoeken maar dat is op basis van logische beredenering en geen wetenschappelijk vastgesteld feit.
Heb je je daar doorheen kunnen rijden en je hebt een stuk binnendoor onder de banden door gehad dan is het helemaal geen gekke band. Het voelt natuurlijk anders aan en in langzame bochten moet je wat meer werken, je moet ook echt wel op het gas de bocht door want dan gaat het best aardig. Het is ook een beetje gewenning en ook de motor onder je uit duwen is een goede techniek op een all-road en helemaal met deze band.
De traction control heeft zich geen enkele keer bemoeid met het rijden en ook de grip in de bochten is prima en heeft me toegestaan te rijden zoals altijd. Alleen het gevoel was even wennen.
Na de TET geef ik nog wel een update over het off-road gedrag maar dat zal niet heel veel zeggend zijn omdat het off-road voor mij ook vrij nieuw is en wat serieuzer werk op de CT helemaal nieuw.
 

De eerste indruk valt me, vooral door de wetenschap van een slechte start. zeker niet tegen maar als je niet serieus off-road wilt gaan rijden dan adviseer ik de Anakee Adventure.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook mensen die op zo'n motor een aff-road band willen voor de looks maar als je het daarvoor zou doen dan heeft de Anakee Adventure denk ik ook wel een stoer genoeg uiterlijk zonder in te hoeven boeten op rijgedrag.

Hoe ze zich gedragen op nat wegdek moet ook nog blijken, dat deed de Anakee Adventure ook zonder je vertrouwen te schaden. Voelde goed aan en veroorzaakte geen samengeknepen billen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even weer een update.

Frank vroeg me om wat feedback want deze band kan hij lastig zelf testen op de Blackbird :39:. AL was het maar omdat die vast in in die maten te verkrijgen is.

 

Ik vroeg hem wat hij graag wilde weten en dat was vooral het gedrag op strepen (bitumen reparatie en dikke belijning zijn soms wel een dingetje) en in welke mate ze zich oprichten bij remmen in de bochten dus vanavond maar even getest.

 

Onderweg had ik een paar wegen met flinke reparaties, op sommige stukken meters lange dikke stroken teer die ook lekker boven het asfalt uitstaken. Normaal knap irritant maar nu een mooie testomgeving.

Normaal mijd ik ze dus maar nu ben ik er dus bewust vol overheen aan het rijden geweest. Recht erop over de langsrichels en goed proberen te mikken naar de variabele stukken.
Je voelt ze wel maar deze lagen er echt dik op, ze zoeken heel lichtjes maar ik vond ze op geen enkel moment eng aanvoelen. Dat was bij de eerste versie van de Dunlop Roadsmart op de VTEC wel een heel ander verhaal. Op de terugweg op de normale manier de weg gebruikt maar dan extra opgelet op het gedrag van de motor en toen merkte ik er nauwelijks iets van.

Het testen van het oprichten was een grotere uitdaging want zoals ik in mijn eerste review al schreef voelen ze in langzame bochten wat vreemd aan. Dat is vooral op de momenten voordat je weer wat gas kan geven want als je een beetje trekkend de bocht door kan dan voelt alles prima aan.
Ik heb geloof ik wel 20 keer op verschillende manieren een bocht gemaakt om vervolgens geheel onnodig te gaan remmen, puur om te voelen wat de motor doet.

Van die 20 keer heb ik 2 keer een hele lichte neiging tot oprichten opgemerkt.

De snelheden varieerden van bijna te langzaam om nog te remmen tot over de 100 waar je 50 mocht met allemaal lampen en pijlen omdat mensen die de situatie niet kennen de bocht nogal eens onderschatten (Dit is dus niet aan te raden om na te doen!!! :blush:).

Wel een ding om rekening mee te houden is dat wanneer je na het remmen niet meteen weer op het gas kan dat weer in dat vreemd voelende bereik zit.
Het is lastig maar ik probeer uit te leggen wat (ik denk dat) de band doet. Mijn vermoeden is dat de randen van de noppen wat wringen in de ruwheid van het asfalt. Het lijkt of ze wat zoekerig zijn en je de motor de bocht wat door moet werken maar ze volgen probleemloos de lijn die je hebt gekozen maar ik denk dat dat toch een beetje onvermijdelijk is bij een echte noppenband.

 

Ik ben ook een beetje off-road gegaan maar daar heb ik zoals ik in de eerste review aan had gegeven te weinig ervaring is om er in ieder geval nu wat over te zeggen.
Het waren verschillende wegen en paden, vooral stevig met hier en daar sporen en gaten maar ook een paar plekken met wat losser zand.
Het voelde wel aardig aan maar ik wil toch een keer met iemand erbij op een paar rustige plekken met verschillende ondergronden wat oefenen om de feeling te krijgen.
Reden voor iemand erbij is dat ik verwacht wel een paar keer om te gaan en op een gegeven moment zal de motor best wel zwaar gaan worden om weer overeind te zetten. De TET zuid NL staat op de planning maar het is ook even kijken wat het Corona monster nog in petto heeft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat deze band ruim voldoende is voor een Nederlandse TET, geen echte noppenband maar een wegband met redelijk wat offroad aspiraties.

In Drente heb ik wat offroad routes gereden (met de Honda XR op Kenda Trail Masters of Heidenau K60 ) en nooit een moment meegemaakt waar de Anakee Wild niet doorheen zou kunnen komen.

Alleen het gewicht van de CT zou nog wel eens parten kunnen spelen.

 

Op 15-3-2020 om 19:32, Ray zei:

Ik denk dat de hoeken te scherp zijn als ze vers zijn en dat dat de reden is van het zoeken

 

En hoe scherper de nop hoe beter de grip in losse ondergrond, dus dat is nu net jammer als ze rond slijten. Maar daar zijn noppensnij-soldeerbouten voor (Knobby knife)! :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Al bijna een week geleden maar ik had even wat anders aan m'n hoofd. Dan nu toch even een update over de Anakee Wild na een groot deel van de TET zuid Nederland.

De grip is uitstekend en ik had wat ruzie met de GoPro dus helaas geen opname van een leuke heuvel met los zand maar die ging ondanks het gewicht van de motor probleemloos en dan niet vergeten dat het de eerste keer in mul zand was met de CT en het voor mij ook al een tijdje geleden is dat ik met de crossmotor geragd heb.
Om toch een beeld te geven van de moeilijkheidsgraad hier een filmpje van een paar anderen op diezelfde heuvel maar wel met lichtere motoren. (als het goed is begint hij als ze onderaan de heuvel zijn)


Het stuk van de screenshot voor het filmpje hebben we nog niet gehad maar die uitdaging gaan we zeker op een later tijdstip nog een keer aan want het smaakte naar meer en we willen ook de TET Noord en de Drenthe lus plus de TET België nog gaan doen.
Zoals ik eerder al aangaf ligt de beperking meer bij mij. Die heuvel zat vrij in het begin van waar wij de route opgepakt hadden en was dus een prima vuurdoop.
Er is nog veel werk aan de winkel maar het vertrouwen op wat steviger zand en gravel in de bochten begon al te komen maar in het losse zand moet ik iets minder voorzichtig doen want dat werkte averechts.
Alleen helaas nog steeds geen kans gehad om de haarspelden te testen want in Duitsland waren we even niet welkom en zelfs naar het "circuit van Epen" zat er niet in en ook nog geen regenritten hoeven rijden. Dat mis ik zeer niet maar ik wil wel graag weten wat ze in die omstandigheden doen.
Ook een echte noodstop gemaakt zonder ABS (had de zekering eruit vanwege het off-roaden) en daarbij had ik in ieder geval in deze droge omstandigheden meer dan genoeg grip en prima controle.
Het hangt dus nog even van het gedrag in de haarspelden en regen af plus de daadwerkelijke levensduur van de banden of ik ze er nog een keer onder leg maar vooralsnog zie ik nog geen reden waarom niet. Ja oké, de concurrentie want die hebben wel nieuwe modellen in dit segment.
Dat zegt alleen nog niet veel want Jeffrey heeft momenteel de Bridgestone AX41 eronder liggen maar hij vond de Anakee Adventure beter aanvoelen dan de AX41 terwijl die toch eigenlijk beter zouden moeten presteren in deze omstandigheden.
Dunlop heeft ook een nieuwe 50/50 maar voorlopig lijkt het erop dat ik nog wel een tijdje op deze mag rijden en dat vind ik helemaal geen straf, tot nu toe dus nog steeds tevreden. Het enige nadeel tot nu toe is nog steeds de lange inrijtijd en het rampzalige gedrag in die eerste kilometers.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké.... weer even een update want ik heb nog een testpuntje kunnen afvinken vandaag :coolsmiley:
Vandaag richting zuid Limburg gereden met een mooie afwisselende route, vooral verhard maar zeker ook onverhard want dat is momenteel toch wel mijn ding geworden. Niet dat ik er al goed in ben... bij lange na niet maar leuk vind ik het zeker.
In de buurt van Epen (niet ver van Vaals) heb je een stukje met een paar haarspeldbochten en daar kan je makkelijk rondjes blijven rijden dus wordt het onder de motorrijders ook wel het circuit van Epen genoemd. Ik heb het nog we een beetje beschaafd gehouden want ten eerste wordt daar nogal eens gecontroleerd maar het was ook de eerste keer dat ik op dat soort wegen met deze banden reed en je moet natuurlijk ook een beetje rekening houden met de overige weggebruikers.
Ik vind de Anakee Wild nog steeds een prima keuze maar het filmpje spreekt voor zich denk ik.

 

Alleen nog een keer in de nattigheid testen en als dat ook bevalt dan is het afhankelijk van de levensduur of ik ze er opnieuw onder leg of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

De Anakee Wild's raken aan het eind en zijn vooral in het midden versleten.
IMG_20200730_193253.jpg.b290eddfbc26c8a02d8445463643c8ba.jpg

 

Voor zijn ze ook ontzettend gecupt.

IMG_20200730_193213.jpg.ab9f9834d7fc3455a6e7795e0127699e.jpgIMG_20200730_193229.jpg.86a3d6f8f2181a34eb90d811d8a43f39.jpg

 

Bij Frank weer een set Anakee Adventure besteld en een setje binnenbanden voor noodgevallen tijden de reis, bij een lek kan je er een veter in duwen maar wat als er wat met de velg gebeurd in de middle of nowhere? Binnenband erin en je kan op z'n minst naar de bewoonde wereld om het probleem op te lossen en wanneer het niet heel ernstig is kan je zo ook de trip gewoon afmaken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...