Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 1200X SC70


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR1200X  

37 leden hebben gestemd

  1. 1. Voorband 110/80/19, achterband 150/70/17

    • Michelin Anakee 2
      0
    • Michelin Anakee 3
      3
    • Michelin Pilot Road 3
      5
    • Dunlop Roadsmart 2
      4
    • Dunlop Trailsmart
      4
    • Bridgestone BW501 / 502
      1
    • Bridgestone BT23
      1
    • Metzler Tourance
      2
    • Metzler Tourance EXP
      0
    • Conti Trail Attack
      2
    • Conti Road Attack 2
      1
    • Pirelli Scorpion Trail
      4
    • Anders *
      10


Aanbevolen berichten

Ik heb op het internationale forum ok al goede verhalen over de Anakee 3 gehoord, dus ik denk dat het verhaal best wel op gaat voor de SC70

 

Banden zijn best wel persoonlijk, de ene vind een band heerlijk en dan andere vind het niks.

Persoonlijk ben ik ook wel een Michilin fan, maar ik ben nog aan het dubben wat hier op gaat komen. Ik hoor zelfd goede verhalen over de MPR3 Trial.

Ik neem de review van Hans wel ter harte, ondanks dat ik op de verbeterde versie van de GS rij :rolleyes:

 

De Bridgestone die er nu opligt vind ik niet fijn. nu met het mooie weer is het een goede band, maar het moet niet gaan regenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de BMW GS-club zijn er erg veel rijders met de Anakee III die klagen over wel erg veel rolgeluid over het wegdek. Soms zelfs dusdanig hard dat het boven het motorgeluid en door de oordoppen heen komt. Is dat bij jullie ook een probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik hoor geen verschil tussen de Tourance en de Anakee 3. Ik ben wel licht gehoorgestoord (links 15% gehoor ten opzichte van rechts), maar dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

@Frank_b:

Ga jij al banden wisselen?

Over een maand gaat mijn CT voor de 12000 km beurt, dus wil nog een maandje de BattleWings uitproberen. Heb nog geen dag in de regen hoeven rijden, dus kan nog geen oordeel vellen over de natte rij eigenschappen zoals die op mij overkomen. Maar het begint nu toch herfst te worden, dus regen.

Maar mocht het niet bevallen, dan ga ik zeer waarschijnlijk over op de MPR3 Trail.

aangepast door Fleng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er aan te denken, jammer dat er nog aardig wat profiel opzit :pompomdown:

 

Deze week best veel regen gehad, ik moet wel zeggen dat de machine zich beter gedraagt met de Hyperpro vering dan daarvoor.

Maar het blijft rustig rijden met de BattleWings, vooral op de bitumen strepen. Gaat wel ten koste van het vertrouwen, zit op een 8000 km, dus opzich kunnen ze er wel af.

Ik rij te rustig blijkbaar :rolleyes:

 

MPR3 Trial lijkt mij ook wel een goede keuze, zeer goede ervaringen met de MPR3 op de 1200F

Alleen ook weinig tijd beetje druk op het werk :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij nu alweer 600 km deze week met de Bridgestone Battlewing 501/502 combinatie die zo vanaf de fabriek tegenwoordig geleverd wordt, en ook met de regen, maar ik deel die "slechte" ervaringen toch niet.

 

Nu heb ik de meeste km daarvan op slechte polderwegen gereden, maar daar zou je juist de mindere kanten van de banden moeten ontdekken, maar tot nu toe niets slechts kunnen ontdekken.

 

Je voelt wel als je met de toerruit in de hoogste stand met een behoorlijke zijwind rijdt, dat door de geometrie van de Crosstourer er behoorlijk aan de voorkant wordt getrokken, maar dat is pas bij meer dan 150 km/u. Ik heb dit weekeinde de ruit in de lage stand gezet en zal het de komende tijd in de gaten houden.

Ik geloof niet dat dat met andere banden veel minder zou zijn, maar meer met de geometrie van de motor en met de grootte van de ruit. In de hoogste stand kan ik met mijn 185 cm mij er helemaal achter verschuilen en wordt dan zelfs met een heftige regenbui op de snelweg nauwelijks nat.

 

Natuurlijk als je hem direct vergelijkt met de stabiliteit van de VFR1200F zal die anders zijn. Ook als bij mijn v-tec is er volgens mij op een VFR1200 veel meer druk op de voorkant waardoor die stabieler in sommige gevallen overkomt, maar ik denk dat dat meer aan de geometrie ligt dan aan de banden.

 

Ik kan ook niet zeggen dat ik minder durf of het geheel minder aanvoelt als een v-tec met MPR3, ook met regen, maar wel anders en je stuurt het ook anders. Veel minder met de kont en meer met het stuur.

 

Ik geloof dan ook dat een Crosstourer met MPR3 nooit het zelfde gevoel zal geven als een VFR1200F.

 

Later meer over de ervaringen met de "BWs" op de CT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ik ben het met je eens hoor, maar je haalt nu twee dingen door elkaar.

 

Een Crosstourer zal sowieso nooit het zelfde "voelen" als de 1200F, dat is een compleet andere machine die gebouwd is om serieus met te rijden, die krijgt pas lol bij 170 km/h daar houdt het normale rijden bij de CT ongeveer op.

 

Nee, het gaat om gedrag in de regen, en dan met name grip op het natte wegdek.

 

Dat doet de BattleWing het gewoon niet goed.

Daarbij moet je ook weten dat deze band er ook al is vanaf 2006? ongeveer en de fabrikanten natuurlijk niet stil gestaan hebben, er zijn gewoon banden nu die een veel betere grip hebben.

 

Daarnaast is jou band nog zo goed als nieuw, dan is elke band fijn leert mijn ervaring. En de BattleWing is best een fijne band bij normaal weer, ik vind hem er best lekker onder.

 

Maar wanneer ik door de regen rij (en ik rij elke dag, dus nu weer regen genoeg) heeft de BattleWing redelijk de neiging "opzij" te stappen.

Gisteren weer remmen voor een verkeerslicht in de stromende regen, ik stuur altijd op de lussen, omdat anders die verkeerslichten een motor nog wel eens missen en je uren voor rood staat.

(boven de lusrand is het elektrische/magnetische veld het sterktse dus meer kans op detectie)

En wegglijden de voorkant, ok gevaarlijk is het niet, hij heeft best wel weer snel grip, maar het is vervelend en ik denk voor beginnende rijders wel gevaarlijk.

Hetzelfde geld voor de bitume strepen op de snelwegen, lekker opzij stappen maar.

 

Dan even vergelijk met de 1200F waar ik ook met BT's en MPR3 heb gereden in de regen, bij bv lekker op het gas gaan uit een bocht, wilde de BT nog wel eens opzij stappen (ja dan is ruim 170 pk ook niet alles in de regen) en de MPR3 hield echt veel langer grip, eigenlijk nooit een stapje opzij gedaan.

 

Mijn punt in de regen is dan ook grip.

Ik ga er van uit dat de MPR3 mij niet teleurstelt en ook weer veel grip zal geven in de regen op de CT. (ok het is wel een wegband, maar terrein kom ik niet in)

Andere nieuwe banden zijn er nu ook:

Michelin Anakee 3, nog niet veel over gehoord, ook niet over de grip :scratchchin: wel een AllRoad band die bij de CT hoort natuurlijk

Metzeler Tourance Next, ook nieuw, lijkt het ook goed te doen in de regen.

en nog een paar, zie het lijstje van Frank op pagina 1 van dit topic.

 

Ik ben er nog niet helemaal uit, zit nu op 8000 km en de voorband begint nu ook te cuppen.

 

Ik moet wel zeggen dat dit de eerste Bridgestone is die het 8000 km uit heeft gehouden op een motor bij mij :) meestal gaan ze er eerder af.

We hebben een goede zomer gehad en met mooi weer is het zeker een fijne band die goed stuurt onder de CT.

 

Maar ik ben nog zoekende, Frank al meer ervaringen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij nu alweer 600 km deze week met de Bridgestone Battlewing 501/502 combinatie die zo vanaf de fabriek tegenwoordig geleverd wordt, en ook met de regen, maar ik deel die "slechte" ervaringen toch niet.

 

Nu heb ik de meeste km daarvan op slechte polderwegen gereden, maar daar zou je juist de mindere kanten van de banden moeten ontdekken, maar tot nu toe niets slechts kunnen ontdekken.

Met alle respect, sommige mensen voelen bijna niets op de motor. Een bandenspanning van 0,8 Bar, remmen die bijna vast staan, vering die niet meer dempt, een motor die zo krom is als een hoepel. Dat alles krijg ik hier (af en toe) binnen, en de eigenaar heeft nooit iets gemerkt en vindt het prima rijden. Maar als het probleem is opgelost schrikken ze zich rot hoeveel verschil er is, en hoeveel beter het kan.

Dat betekend niet dat je een slechte rijder bent, maar wel dat je niet zo kritisch bent. Ik heb er ook klanten bij die al merken dat de bandenspanning 0,2 Bar te laag is voordat ze hun garage zijn uitgereden......

Als je bedoelt met "niets slechts kunnen ontdekken" dat de band je niet in de steek laat, dan kan dat kloppen. De BattleWings zijn niet slecht, maar blijven wel ver achter op de rest.

Zie ook de vergelijkingstest die "Das Motorrad" dit jaar gedaan heeft: http://www.motorradonline.de/motorradreifen/enduroreifen-im-reifentest-2013/454797

Alleen op slijtage kunnen ze meekomen, in alle andere opzichten zijn ze overal het slechtst in (geconstateerd door meerdere testrijders).

 

 

De BattleWing is in 2005 geïntroduceerd, en dus al ruim 8 jaar oud. Ook toen was het al niet de beste band, al waren de meningen daar over verdeeld.

De slijtage is inderdaad niet verkeerd, maar dat is eigenlijk het enige positieve punt van deze band. Ik verwacht in 2014 de opvolger van Bridgestone. Gezien hun nieuwe naamcoderingen zal hij wel iets als de A50 gaan heten........

 

Ik heb wel meer ervaringen met All-Road banden, maar niet/nauwelijks met de Cross-Runners.

Op andere motoren is de algemene uitslag de de Metzeler Tourance Next het beste totaalplaatje levert, de Dunlop TR-91 en de Pirelli Scorpion Trail het beste sturen, waarbij de Pirtelli wel erg hard slijt.

Niet verwonderlijk dat mijn best verkochte band in dit segment dus de TR-91 is.

aangepast door Jacco76
Lange Quote van Frank zijn bericht verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week de eerste km's met nattigheid gereden. Echt regen was het bijna niet, in ieder geval geen stromende regen en water over de weg. Wel wat gemiezer en vooral toch vochtige wegen, soms nog nat een een regenbui. Die ik dan weer had gemist, wist niet dat ik ooit op een regenbui hoopte tijdens het rijden :huh: .

Wel meteen kunnen ervaren hoe de Bridgestone Battlewings zich gedragen onder die omstandigheden. Daar is al veel negatiefs over geschreven en daar mag ik mij bij aansluiten. Ik ben geen rijder die naar limieten speurt (nog nooit de voetsteuntjes aan de grond gereden, vind ik al gewaagd). Maar zelfs dan begint het glijden al erg snel in de bochten, niet goed voor mijn zelfvertrouwen. Vooral de doordraaiers op snelweg afritten worden er niet prettiger op. Zoals gezegd, ik rij al niet snel, maar werd nu toch bijna een oud vrouwtje achter de rolator... :)~ .

Over een week of drie gaat de CT voor zijn 12k beurt langs de dealer, heb besloten er dan direct ook maar MPR3 Trail banden op te laten zetten. Jammer van de Bridgestones, die hebben er dan 6000km op zitten en qua profiel nog goed genoeg voor nog veel meer, maar zo ga ik niet verder de regen- en kouperiode in.

 

@Frank_b: Geen enkele band zal goed rijden over de bitumen strepen, net zoals je ook altijd de witte strepen en wegmarkering, pijlen enz. moet vermijden. En voor de stoplicht lussen, als je daar 5 cm naast de bitumen streep in het vak gaat staan wordt de CT met al zijn vele ijzer (pardon, hoogwaardig metaal..) echt wel opgemerkt. Ik heb er in ieder geval met de CT nooit geen last mee gehad. Maar ik woon dan weer niet in Almere :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week de eerste km's met nattigheid gereden. Echt regen was het bijna niet, in ieder geval geen stromende regen en water over de weg. Wel wat gemiezer en vooral toch vochtige wegen, soms nog nat een een regenbui. Die ik dan weer had gemist, wist niet dat ik ooit op een regenbui hoopte tijdens het rijden :huh: .

Wel meteen kunnen ervaren hoe de Bridgestone Battlewings zich gedragen onder die omstandigheden. Daar is al veel negatiefs over geschreven en daar mag ik mij bij aansluiten. Ik ben geen rijder die naar limieten speurt (nog nooit de voetsteuntjes aan de grond gereden, vind ik al gewaagd). Maar zelfs dan begint het glijden al erg snel in de bochten, niet goed voor mijn zelfvertrouwen. Vooral de doordraaiers op snelweg afritten worden er niet prettiger op. Zoals gezegd, ik rij al niet snel, maar werd nu toch bijna een oud vrouwtje achter de rolator... :)~ .

Over een week of drie gaat de CT voor zijn 12k beurt langs de dealer, heb besloten er dan direct ook maar MPR3 Trail banden op te laten zetten. Jammer van de Bridgestones, die hebben er dan 6000km op zitten en qua profiel nog goed genoeg voor nog veel meer, maar zo ga ik niet verder de regen- en kouperiode in.

 

@Frank_b: Geen enkele band zal goed rijden over de bitumen strepen, net zoals je ook altijd de witte strepen en wegmarkering, pijlen enz. moet vermijden. En voor de stoplicht lussen, als je daar 5 cm naast de bitumen streep in het vak gaat staan wordt de CT met al zijn vele ijzer (pardon, hoogwaardig metaal..) echt wel opgemerkt. Ik heb er in ieder geval met de CT nooit geen last mee gehad. Maar ik woon dan weer niet in Almere :) .

Zo zie je maar dat vergelijkingstests wel waarde hebben, dit is een van de belangrijkste redenen waarom de Traiwings daarin zo slecht scoren.....

 

M.b.t. de Pilot Road 3 in Trail-versie: als je nog even wacht, dan is de Pilot Road 4 er. Deze is mij door Michelin beloofd voor November (nog niet in alle maten meteen leverbaar). Hiermee denken ze een aantal van de problemen met de 3 opgelost te hebben.

Zowel de Pilot Road 1, als ook de 2 en de 3 blijven gewoon leverbaar (al is het in steeds minder maten).

 

M.b.t. rijden over bitumen: dat is niet helemaal waar. Er zijn meerdere banden waarmee je behoorlijk door kan rijden over bitumenstrepen zonder dat je er ook maar iets van merkt. Ja, er zal altijd minder grip zijn dan op normaal asfalt, maar genoeg om bij normaal tempo niet te gaan glijden.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich nog even wachten kan wel, maar welke problemen denkt Michelin dan op te lossen?

Misschien wacht ik wel op oplossingen waar ik geen last van heb.

Aan de andere kant, de MPR3 is al geen slechte band en over een half jaar ben ik alweer aan de volgende set toe (als de winter geen 4 maanden duurt tenminste...). Dan zal er ook meer bekend zijn over de kwaliteiten van een opvolger. Ben zelf niet zo happig om als betalende testrijder rond te rijden.

 

V.w.b. de bitumen, ik heb daar weinig ervaring mee omdat ik ze zoveel mogelijk ontwijk. Op de A9 slinger over de A2 heen (bij het AMC) heeft rijkswaterstaat een mooie streep bitumen neergelegd over de volledige lengte van de doordraaier op de rechter rijstrook. Hoe je ook rijdt, die kom je eigenlijk altijd tegen als je over deze rijstrook rijdt. En ik heb daar te vaak het stapje opzij meegemaakt, ook met MPR3's onder mijn vorige motoren. Vandaar dat er zoveel mogelijk van weg blijf.

aangepast door Jacco76
Quote van voorgaande reactie is in deze overbodig en daarom verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op sommige motoren willen de MPR3's cuppen.

Veel motorrijders vinden het profiel niet mooi tot zelfs lelijk.
Daarnaast is op zwaardere motoren de stabiliteit niet optimaal.

Ten slot zou Michelin toch wel erg graag het predikaat "Beste in de regen" terug willen hebben van Pirelli (Angel GT) en Metzeler (Z8 M/O).

 

Let wel, dit zijn geen van alle redenen om de band slecht te noemen, dat is hij namelijk zeker niet, maar er is ruimte voor verbetering.

 

En bitumen dien je natuurlijk zoveel mogelijk te vermijden, met welke band en welke motor je ook rijdt. Dat is altijd veliger.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Michelin het predicaat "beste in de regen" terug willen hebben siert ze. Ze waren altijd King of the rain, t/m de MPR2. Maar de MPR3 is ook weer niet zo slecht dat je ze daarvoor links moet laten liggen. Alleen de prestaties in koude toestand zou voor verbetering vatbaar zijn als ik de goegemeente en tests mag geloven.

Mooi of lelijk vind ik niet belangrijk, rond en zwart is genoeg.

 

Voor de rest ga ik ze maar gewoon proberen. Tegen de tijd dat de MPR4 op de markt is lees ik wel of ze weer de regen koning zijn en vooral, ten koste van wat is dat dan gelukt? Want een band blijft een compromis tussen de eigenschappen, betere regen grip kan zich vertalen in kortere levensduur. Zie Pirelli...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het grotendeels met je eens, maar niet helemaal.

Elke nieuwe generatie banden is wel degelijk een verbetering t.o.v. de vorige generatie. En ook de Pirelli is een verbetering t.o.v. de vorige Pirelli.

Je zegt tegen de tijd dat de MPR4 op de markt komt, dan kan dus al over 2 maanden zijn.... Daarom noem ik het ook, het kan de moeite van het wachten waard zijn.

 

Over 2 weken ga ik weer op uitnodiging van een bandenfabrikant naar warmere oorden om proef te rijden met een nieuwe band. Deze moet weer een flinke verbetering geven tegenover zijn voorganger, terwijl deze toch nog behoorlijk recent op de markt is gekomen. De ontwikkelingen gaan razendsnel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...